2023.08.30. 07:29
Kaliforniából a Kisalföldre - Hazatért Győr utolsó ralibajnoka - fotók
Győr valaha a hazai ralisport vidéki bástyája volt. Egészen a ’90-es évek elejéig bajnoki futamokat rendeztek a folyók városában, míg a Győri Volán színeiben kiváló pilóták küzdöttek a dobogóért. A múlt egyik legfényesebb lapját Szemethy Péter és Kercsó Ferenc írták, akik 1972-ben a legerősebb, 1600 köbcenti feletti kategóriában összesített magyar bajnoki címet szereztek. Szemethy Péter a feleségével a ’70-es évek végén Los Angelesben kezdett új életet, pár éve költöztek haza Győrbe.
Szemethy Péter kezében az 1972-es magyar ralibajnoki címért kapott serleggel. Fotó: Rákóczy Ádám
– Hogyan kezdődött a szenvedélye a ralisporttal?
– Már egészen fiatalon megbabonázott a járművek világa. Az első szerelem édesapám Pannónia TL motorja volt, amelynek a karbantartását középiskolásként már végezhettem. Első autóvezetéseim egyike nem volt túl szerencsés: a család új Skoda 440-es Spartakjával árokba borultam Kisbácsa közelében. Annyira szégyelltem magam, hogy világgá mentem a kutyámmal. Édesapám pár nap múlva talált meg, s alapos fejmosásban részesített. Azt is mondta, hogy ha így vezetek a jövőben, senki nem mer majd mellém ülni.
– Pár év alatt nagyot fordult a világ. Ha jól tudom, az apukájával is indult együtt ralifutamon.
– Igen, valóban részt vettünk közösen a József Attila Rallye-n 1966-ban Veszprémben. Ez a ralizás egyik hazai gyerekcipőjének számító ügyességi verseny volt. Hasonló autós vetélkedéseket egyébként anno a Széchenyi téren is tartottak Győrben. Bár az ominózus futamot apukámmal nem tudtuk befejezni a Bakony fővárosában, kiestünk, ám ekkoriban kezdett egyre komolyabbá válni a rali iránti elköteleződésem. Idővel pedig az eredmények is jöttek.
– Hogy képzeljük el a hazai ralizás hőskorát, milyen autókat hajtott?
– Kezdetben szinte minden versenyző családi autókkal indult, komolyabb átalakítások nélkül. Számomra az első meghatározó versenyautó egy sárga Wartburg 353-as volt, amelyet a szüleim használtak a hétköznapokon. Ezzel róttam a versenypályákat 1967-ben. Egy évvel később már az első saját versenyautómmal, egy Fiat 500-assal neveztem a versenyekre. Ezzel az autóval indultam azon az emlékezetes soproni nemzetközi viadalon is, amelyen a Forma–1 későbbi legendája, a háromszoros világbajnok Niki Lauda is versenyzett.
– A raliskarrierje csúcsa egyértelműen a ’70-es évek eleje. Minek köszönhetően ért el évről évre jobb eredményeket?
– A Győri Volán volt akkoriban az egyedüli vidéki ralis egyesület, amely nem kapott központi támogatást. Az bizonyos, hogy nem a gazdag büdzsénk miatt álltunk gyakran a dobogón. Lelkesedéssel, a ralizás iránt érzett szeretettel, a remek közösségi életünkkel azonban tudtuk kompenzálni a hátrányokat. Már 1969-ben a 850 köbcentis kategóriában Baksa Henrik társammal negyedik helyen végeztünk összetettben, majd némi útkeresés kezdődött. Ez- után új csapattársammal, Kercsó Ferenccel próbálkoztunk Opellel, végül egy Fiat 125-ös bizonyult a nyerő autónknak.
– A ’70-es évek elején többször meccseltek a dobogó legfelsőbb fokáért a Ferjáncz–Zsembery párossal. Milyen volt a kapcsolata minden idők talán leghíresebb magyar ralisával?
– Akkoriban nem volt jellemző az ellenségeskedés. Mindannyian nyerni akartunk, küzdöttünk a másodpercekért, ám kölcsönösen tiszteltük egymást. Attilával is korrekt volt a viszonyom. Az gyakran eszembe jut, hogy az egyik Rába Rallye-n a szigetközi utat le kellett zárni baleset miatt. Miután kiszálltunk a kocsiból, Ferjáncz zacskós nápolyival kínálta a versenyzőtársakat.
– Az 1972-es szezonra hogyan emlékszik vissza?
– Ekkor tettük fel a koronát Kercsó Ferenccel a raliskarrierünkre. Minden összejött, a szerencse is mellénk állt, egyenletes teljesítménnyel szereztük meg a magyar bajnoki címet a legerősebb géposztályban, az 1600 köbcenti feletti kategóriában. Ezután röviddel hanyatlásnak indult a győri raliegyesület, a korábbi szegényes lehetőségek is megszűntek. Persze a visszavonulásban az is szerepet játszott, hogy az ember ekkor már egyre többet törődött a családi életével is.
– A ’70-es évek végén az Egyesült Államokba költözött. Miért döntött a kinti letelepedés mellett?
– A családom kereskedelemből élt, a polgári hagyományaink miatt finoman fogalmazva sem voltunk a rendszer kegyeltjei. Azt nem állítom, hogy folyton vegzáltak volna minket a hatóságok, de mindig akadtak apró-cseprő dolgok, amikbe előszeretettel belekapaszkodtak. A belvárosban kereskedelemmel foglalkoztam, autós boltom volt, az utolsó csepp a pohárban olyan utángyártott autóalkatrészeknek a műbalhéja volt, amivel a győri kisiparosok még jól is jártak volna, ha nem kapunk piros lámpát. A barátnőm, későbbi feleségem nem sokkal ezután követett a tengerentúlra, és a ’70-es évek végén Los Angelesben kezdtünk új életet.
– Kaliforniában is volt lehetősége a ralizásra?
– Nem. Amerikában, ha a víz felett akarsz maradni, rengeteget kell dolgoznod. Nincs okom a panaszra, viszonylag jól menő vállalkozást vittünk, reklámtáblák szerelésével foglalkoztunk. A szabadidőnkben sokat utaztunk az USA-ban, ekkor hódolhattam a vezetés iránti szenvedélyemnek.
– Miért döntöttek végül a hazaköltözés mellett?
– Los Angelesben óriásiak a távolságok. Ha az ember nem képes vezetni idős fejjel – esetünkben szerencsére ez nincs így –, akkor a napi megélhetése, ügyintézése torpedót kap. Túl a racionális szálon, haza is húzott bennünket a szívünk. Az igazi otthonunknak mindig Győrt tartottuk.
Szülőföldem
- Kutasi Károly: Az alkotás nem kézügyesség kérdése – A tulipános iskola hajdani igazgatója és rajztanára a mai napig aktív művész
- A levéli ezermester szerszámbirodalma – Tóth Tibor megmenti őket az utókornak
- Letűnt korszakok elhivatott győri kutatója – Balázs Lívia életművét ismerték el
- A pannonhalmi dombokról Monacóba – Az egyik legtehetségesebb fiatal magyar bringás a hercegség profi csapatában edz – videó, fotók
- Kertvárosból Las Vegasig szálltak a dallamok – A győrszentiváni fiatal elektronikus zenéit a tengerentúlon is játsszák – videó