3 órája
Miért kell sokat várni az Újlak utcai vasúti átjáróban? – Fotók, videó
„Kamerával megfigyelt terület” olvashatók az új felfestések a győri Újlak utcai vasúti átjáróban a járdán és a kerékpár úton is. Az átkelő, pontosabban a várakozási idő gyakori beszédtéma a városban. Nem ritka, hogy a vasúti átjáróban 15-20 percig is zárva marad a sorompó pedig csak 2-3 vonat halad át. Megkérdeztük, mi ennek az oka?
Elmenjek-e az Újlak utcai vasúti átjáró felé vagy kerüljek? Egyike a mindennapi dilemmáknak Győrben. Ha szerencséje van az embernek sok időt megtakaríthat magának az átkelőnél, főleg, ha gyalog vagy kerékpárral közlekedik. Az esetek többségében 5-10 perc között van zárva a sorompó, azonban az se ritka hogy 15-20 percig kell várakozni.
Mennyire forgalmas ez a szakasz?
A győri Újlak utcai járóban halad a Budapest-Hegyeshalom és a Győr–Sopron–Ebenfurt vasútvonal, ezen keresztül történik a győri GYSEV pályaudvar kiszolgálása, ami 24 óra alatt átlagosan közel 240 személyszállító vonatot jelent –közölte kérdésünkre a MÁV-START. Hozzátették csak a reggeli csúcsidőszakban, 7-8 óra között, 11 személyszállító vonat érinti az átjárót. Emellett jelenleg napi 100-120 tehervonat és további 10 üzemi célú vonat is közlekedik.
Elaludt a bakter – Mikor záródik le a sorompó?
Az Újlak utcai nagy sebességű vasúti pályán akár 100 kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek vonatok.
Érkező vonatok esetén: a biztonsági távolságra lévő érzékelőn áthaladó vonat zárja le a sorompót.
Induló szerelvények és a tolatások esetén: a sorompót a forgalmista az elektronikus biztosítóberendezés segítségével zárja le még azelőtt, hogy a jelzőt szabadra állítaná a vonatnak.
A hosszú várakozási idő esetén fontos kiemelni, hogy technológiai, műszaki okból az Újlak utcai átjárót keresztező egyik vágányon csak kis sebességgel haladhat vonat, ezért a vágányba épített, a sorompó felnyitását elindító érzékelőt a többi vágányhoz képest hosszabb idő alatt érik el a járművek, így a közúton közlekedők számára úgy tűnhet, mintha indokolatlanul sokáig lenne lezárva a sorompó.
Szélesebb, mint a többi
A vasúti átjáró szélessége is jelentősen meghaladja a megszokott átjárók szélességét. Öt vágányt keresztez, ennek megfelelően minimum 20-25 méter közúti felületen kell, hogy a vonat érkezése előtt a közlekedőknek legyen idejük áthaladni.
Emiatt pedig a kiürítési időtartam, sorompó piros jelzése és a csapórúd lecsukása közötti idő is hosszabb a máshol megszokotthoz képest.
A közlekedésbiztonsági előírások szerint a közúti járművek átjárókban történő áthaladását minimum 5 kilométer per órás sebességgel kell számolni, tehát a kiürítési idő is ehhez igazodik. A jelentős vasúti forgalom sokszor nem teszi lehetővé, hogy két vonat között a sorompó felnyílhasson.
Új felfestések a győri Újlak utcai vasúti átjáróban.
Fotók: Csapó BalázsHíd a vasúti átjáró felett
A győri állomás átépítése során a jelenlegi elektronikus biztosítóberendezést 2007-ben helyezték üzembe. A fejlesztési tervekben, az Újlak utcai közúti-vasúti szintbeli kereszteződés kiváltása nem szerepel –tudtuk meg a MÁV-START-tól. Hozzátették, 2024-ben több megkeresés volt a MÁV győri szervezeti egységei felé azzal kapcsolatban.
E szerint, az önkormányzat által felkért tervező egy gyalogos-kerékpáros felüljárót tervezzen meg a börtönnél korábban (1980 körül) elbontott gyalogos felüljáró helyére.
A tervező három verziót készített, mellyel összefüggésben egyeztettek, hogy a MÁV előírásokat a tervező megfelelően alkalmazni tudja a terveiben. Erről több információnk nincs, az ügyben az önkormányzat illetékes.
Alternatív lehetőségek az Újlak utcai vasúti átjáró elkerülésére:
- Kerékpárral és gyalogosan a buszpályaudvart a belvárossal összekötő aluljáró (lépcső és kerékpáros sín) 350 méter, gyalog 4 perc;
- A Baross-híd minden közlekedési eszközzel igénybe vehető, 850 méter, autóval 2 perc;
- A Nádor aluljáró minden közlekedési eszközzel igénybe vehető, 1,3 km, autóval 5 perc;
- A 821-es út felüljárója, ami csak gépjárművel vehető igénybe, 400 méter, 2 perc.
Vonat kontra autó
Ha valaki még mindig azt hiszi, hogy "a vonaton is van fék ,meg tud állni" annak ajánljuk Somogyi Zoltán műsorvezető és Hartlein Károly a BME Fizikai Intézeték mesteroktatója sokkoló bemutatóját a féktávolságról. A MÁV Sín-Tér névre keresztelt sorozatban további izgalmas videókat is talál a vasúti balesetekhez kapcsolódóan.