2 órája
Indul az M1-es történelmi bővítése - Már most ősszel kezdik az előkészítő munkákat
Az M1 bővítését 8 fejlesztési szakaszban valósul meg 2029-ig. Az előkészítő munkákat már idén ősszel elkezdik az M1 autópályán.
Már idén ősszel elkezdik az M1-es bővítésének előkészítését.
Fotó: Mediaworks Archívum/Havran Zoltán
Az utolsó előkészítési munkálatok és egyeztetések zajlanak az M1-es autópálya rég várt bővítésének kezdete előtt. Ahogy azt korábban megírtuk, az M1-es Győrig tartó szakaszán mindkét irányban három forgalmi sávot építenek ki valamint egy megnyitható teljes értékű leállósávot. Győr és Hegyeshalom között pedig marad a 2x2 sáv, de itt is lesz pluszban egy teljes értékű, nyitható üzemi sáv.
Előre nem látott burkolati hibák
Széleskörű autópálya felújítás részeként,az M1-es több szakaszán is megújult a burkolat az elmúlt időszakban. Németh Tamás a MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója, a Magyar Építőknek adott interjújában elmondta, az M1-esen olyan, munkálatokat is el kellett végezni amelyeket nem láttak előre, mivel az előzetes vizsgálatok alapján feltételezték, hogy a pálya kibírja a bővítésig.
A tényleges bővítési munkálatokat a tervek szerint 2025 szeptemberével kezdik el, azonban addig számos előkészültre lesz szükség.
Előzetes munkák idén ősztől
- Védett növények áttelepítése: Idén ősszel többek közt áttelepítik azokat a védett növényeket, amelyek a későbbi munkálatokkal érintett területeken nőnek. A vegetációs időszak miatt erre csak most van lehetőség. Valamint a zöld munkálatokat, bozótosok cserjések kivágását is elvégzik, a kivágott fákkal azonos mennyiségű új csemetét telepítenek majd az erre kijelölt helyekre.
Németh Tamás vezérigazgató az interjúban hozzátette, a középső elválasztó sövényt is felszámolják, mivel fenntartása jelentős időt és energiát igényel, emellett a forgalmat is lassítják a munkálatok, az állatok számára pedig ökológia csapdát jelentnek.
- Közművek feltérképezése: Ellenőrizni kell, hogy a közművek ott futnak e, ahol a nyilvántartásban szerepelnek
- Régészeti feltárások
- Próbacölöpözés
Concó pihenőig 2029. augusztus 31-ig kell végeznünk, de a Bicskéig tartó szakaszt egy évvel korábban, 2028- augusztus 31.-én kell befejeznünk - írta meg kérdésünkre Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója.
Forgalom korlátozások az M1-en
Azt is hozzátették, hogy a munkálatok ideje alatt is biztosítják a 2x2 sávon való haladást a gépjárműveknek, ugyanakkor a közlekedők türelmét is kérik, mivel szinte minden hidat és felüljárót át kell építeni, hogy a kiszélesített pálya elférjen. Ez rengeteg munkával jár, mivel a Budapesthez közeli részeken átlagosan 2 híd és felüljáró van kilométerenként az M1-en.
A balesetek megelőzése érdekében az átlagsebességmérés lehetőségéről is egyeztetnek a rendőrséggel - mondta el Németh Tamás vezérigazgató az interjúban .
Intelligens leállósávok
A bővítés érdekessége, hogy a plusz egy sáv mellett, úgynevezett intelligens leállósávval (ITS) is bővül. Ezt egy központi vezérlőből digitális forgalomirányító táblákkal tudják majd megnyitni a szakemberek, ha baleset, munkálatok vagy dugó indokolja. A rendszerrel kapcsolatban a Magyar Építők cikkében hozzá tették, hogy a negyedik sáv megnyitásakor, azt is figyelembe kell majd venni , hogy a kapcsolódó autópályák például az M0-ás vagy az M7 elbírja e rázúduló forgalmat.