Figyeljünk oda!

2024.07.31. 07:16

Jó tanácsok az online vásárláshoz - Olvasónk osztotta meg kálváriáját

Gyors a vásárlás interneten, de jó, ha alapos információszerzés után rendelünk. Olvasónk panaszára a fogyasztóvédelem válaszolt.

Barki Andrea

Olvasónk egy internetes vásárlása közben járt kálváriáját osztotta meg velünk, kérdezve, mit tehet ilyen esetben a pórul járt vevő.

Bors Józsefné fagyasztóládája tönkrement, ezért kinéztek az interneten talált honlapon egy készüléket, amit meg is rendeltek. A megrendelést a cég vissza is igazolta, és a futárszolgálat kiszállította. Ekkor kezdődött a kálváriája. A futár által hozott csomag felirata más márkát mutatott a rendeltnél, így azt át sem vették, visszaküldték. A következő alkalommal már a kért márkát hozták ki, az árát a futárnál kifizették. Azt csak a termék kicsomagolásakor vették észre, hogy nem a megrendelt 280 literes fagyasztót hozták ki, hanem az olcsóbb 240 literes. Hosszas telefonálgatás után végül a cég kicserélte a fagyasztót a megrendeltre. A szállítás után pár napig állni hagyták, majd utána kapcsolták be. Ekkor kiderült, hogy nem üzemel. A vevő ekkor kérte a készülék elszállítását, a vételár visszaadását, ám a szállító csak elvitte az üzemképtelen készüléket, de a vételárat nem adta vissza. Bors Józsefné hetekig egy kölcsön készüléket használt, órákat telefonált problémája megoldása érdekében, míg nagy nehezen visszakapta a vételárat.

Bors József és neje az internetes vásárlásuk kálváriája kapcsán kért segítséget lapunktól.
Fotó: Molcsányi Máté


Mit tanácsol a fogyasztóvédelem az online vásárlás esetében? Mire figyeljünk? Mik a vásárló jogai, ha nem a kért készüléket vagy üzemképtelen terméket kap?

– Célszerű a webshoppal kapcsolatos tapasztalatokról a vásárlást megelőzően tájékozódni, de még így is előfordulhatnak problémák. A 14 napon belüli elállási jog megilleti, ha ezt határidőben gyakorolta, joggal kéri vissza a pénzét. Szavatossági és új termék esetén kötelező jótállási jogok is megilletik. Az ügyben a vásárló békéltető testülethez fordulhat. A békéltető testület eljárása megindításának azonban feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül, írásban igazoltan, megkísérelje a vitás ügy rendezését. A testület az eljárásról értesíti a webshopot, sok esetben önmagában már ez is megoldáshoz vezet. A békéltető testület eljárás ingyenes – válaszolta kérdésünkre dr. Bagoly Beáta, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Békéltető Testület elnöke, aki azt is elmondta, hogy a digitalizáció térnyerésével átalakultak a vásárlási szokások. 

Dr. Bagoly Beáta, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Békéltető Testület elnöke körültekintő online vásárlást javasol.
Fotó: Csapó Balázs

– A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Békéltető Testület tapasztalatai szerint 2020-tól minden évben a termékek körülbelül 40százalékát a fogyasztók ekként szerzik be, az interneten bárhonnan – állapította meg az elnök, aki azt ajánlotta, hogy mielőtt az interneten, egy általunk még nem ismert webshopból megrendelnénk valamit, vizsgáljuk meg, hogy kitől tesszük. Tanulmányozzuk az általános szerződési feltételeket (ÁSZF), hiszen az szabályozza az eladó és a vásárló jogait és kötelezettségeit. Olvassuk el a vásárlói véleményeket, tájékozódjunk a cégről a honlapján és a közösségi médiában, különböző fórumokon. Ezt egyszerűen megtehetjük a webshop nevének a keresőbe való beírásával. 

Az elnök arra figyelmeztet, hogy ha a honlapon nincs ÁSZF vagy hasonló szerződés, amelyből pontosan kiderülne az eladó neve és címe, kockázatos a vásárlás. Ha korábbi vevőktől kirívóan kedvezőtlen véleményekkel szembesül a vásárló, fontolja meg alaposan a vásárlást! A megrendelést csak akkor adja le, ha a szerződéses feltételeket maradéktalanul el tudja fogadni. Fontos, hogy az interneten történő vásárlás esetén fogyasztót a 14 napos elállási jog csak az Európai Unió tagállamában bejegyzett vállalkozás eladóval szemben illeti meg, azonban nem jogellenes az ÁSZF azon kikötése, ami szerint a visszaküldés költsége a fogyasztót terheli! Egy terjedelmesebb méretű termék visszaküldése komoly anyagi vonzattal járhat, amennyiben a webshop nem vállalja át a költséget, ezt is érdemes számításba venni a vásárlás előtt.

Ha az ÁSZF megengedi, célszerű az utánvétes fizetést választani, erre nem csak a futároknál, hanem a csomagautomatáknál, vagy a postán maradó csomagok esetében is lehetőség van. Tudni kell azonban, hogy ezért külön költséget is felszámíthat a webshop.

Ha a csomagot futár hozza, és az jól láthatóan sérült, ragaszkodjon a vevő ennek a ténynek jegyzőkönyvben való rögzítéséhez, készítsen fotót a futár jelenlétében.

Több webshop lehetővé teszi, hogy a csomagot a futár jelenlétében a vevő kibontsa, bár ez a gyakorlatban sok esetben nem tud megvalósulni…

Az EU-n belül vásárolt termékkel kapcsolatban a vevőt 14 napos objektív, vagyis indokolás nélküli elállás illeti meg. Sok esetben a webshopok az ÁSZF-ben ennél hosszabb időt is biztosítanak. A határidő alatt a vevő bármely okból pl. ha nem tetszik neki, ha nem felel meg az elvárásainak, ha hibás, ha nem azt küldték, amit rendelt, elállhat a vásárlástól, az elállást megindokolnia nem kell, de célszerű leírni annak okát, például, hogy a ruha szakadtan érkezett. A webshopok általában biztosítanak erre a célra nyomtatványt, vagy a felületen online is be lehet jelenteni az elállást. A terméket vissza kell küldeni, ezt követően a vállalkozás visszafizeti a pénzt. Fontos tudni, hogy az átvétel megtagadása, például a csomagnak az automatában való hagyása nem jelenti az elállás gyakorlását.

EU-n kívüli webshopban vásárolt termék vonatkozásában ez a jog csak akkor áll fenn, ha azt a webshop biztosítja, de a visszaküldés költségei és a visszatérítés bizonytalanságai miatt azonban nem is biztos, hogy ezt célszerű gyakorolni. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában