EzTörténtKisalföld

2024.07.05. 10:59

Erről írtunk július 5-én - Feleannyi baleset az utakon

Erről írt a Kisalföld napilap július 5-én 10, 20 és 30 évvel ezelőtt.

Gyurina Zsolt

10 éve - Csillagtalan szállodák az Észak-Dunántúlon

Csak a hotelek harmada csillagos az Észak-Dunántúlon, a többiek nem kaptak vagy nem kértek minősítést. Az új, egységes - 15 európai országban működő - csillagozási rendszer három éve él. Korábban a hotelek magukat sorolták be, amit a helyi jegyző, a fogyasztóvédelmi hatóság és a Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal ellenőrizhetett, de a tapasztalatok szerint ezt csak elvétve tette meg. így azonban a vendégek korántsem lehettek biztosak abban, hogy két azonos csillagszámú szálláshely ugyanazt a szolgáltatást nyújtja. Lukács Attila,a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének szakmai titkára lapunkat arról tájékoztatta, hogy most már a szállodák csupán annyi csillagot használhatnak, amennyit a szövetség bírálóbizottsága jóváhagyott. Akik nem kérik a minősítést, azok nem tüntethetnek fel csillagokat a nevük mellett. A hoteleket 270 kritérium alapján értékelik, amelyekre legfeljebb 860 pontot kaphatnak. Minden kategóriában meghatározták a minimálisan teljesítendő kritériumokat és a minimumpontszámot. A négy csillaghoz például legalább 104 kipipált kritérium és 380 pont kell. Valamennyi kategóriának van superior változata is, melyek teljesítéséhez pluszpontok szükségesek. Az országban 870 szálloda működik, közülük 374 már átesett a minősítésen (további 90 esetében ez folyamatban van). Az arány tehát 43 százalékos. Térségünkben még ekkora tolongás sem volt a besorolásért: Győr-Moson-Sopron megyében a 65-ből 23, Komárom-Esztergomban a 25-ből 7 szálláshely szerepel a listán. Győrben egy két-, hat három- és három négycsillagos, Sopronban egy három- és három négycsillagos, Tatán egy két- és két négycsillagos, míg Kisbéren egy háromcsillagos hotel van jelenleg. 

20 éve - Feleannyi baleset az utakon Győrben

Négy év alatt több mint két és fél milliárd forint - ennyit költött Győr útállapotainak javítására. A munkálatok azonban a teljes útfelületnek csupán 5 százalékát érintették. Ki lehet számolni, mennyi pénzre lenne szükség az utak teljes rendbetételéhez... Alapos „utótanulmány” készült arról, milyen hatással volt Győrben az utóbbi négy évben az utak, csomópontok átépítése, felújítása. Prédl Antal, a város útkezelő szervezetének helyettes vezetője a tapasztalatokból mindenekelőtt azt emeli ki: az egyéb közlekedési és környezetvédelmi előnyök mellett a közúti balesetek száma az elvégzett munkáknak köszönhetően 43 százalékkal (vagyis csaknem a felére) csökkent! Ennek az adatnak az értékét, ha szabad így fogalmazni, még az is emeli, hogy közben a forgalom lényegesen nőtt. Ráadásul a statisztika nemcsak a személyi sérüléssel járó baleseteket vette figyelembe, hanem a koccanásokat is. 

Forrás: Kisalföld archívum

A város az elmúlt négy évben összesen két és fél milliárd forintot költött az utakra. Ebből csaknem háromnegyed milliárd forintba (690,4 millió forint) került a 15 legfontosabb önkormányzati kezelésű csomópont átépítése. A körforgalmú kialakításoknak rendkívül kedvezőek a tapasztalatai forgalmi és biztonsági szempontból egyaránt. Egy kivétel van, a belvárosban a Teleki utcai körforgalom. Ennek átmérője helyhiány miatt kicsit szűkös lett, és sok autós úgy közlekedik benne, mintha csak az bevezetésben lenne egy kis ív. A figyelmetlen vezetés miatt itt a korábbihoz képest több a baleset (évente két-három igényel rendőri intézkedést). Tény viszont, hogy a gyalogosok áthaladása az úton biztonságos lett itt is. Érdekesek azok az adatok is, amelyek a balesetek arányának megoszlását összesítik Győr területén (beleértve az állami kezelésű utakat is). Az 1997-2003 közötti időszakban az összes közúti baleset 74 százaléka volt anyagi kárral járó, 16,2 százalék könnyű, 8,6százalék súlyos, 1,2százalék pedig halálos személyi sérülést okozó. Azt már említettük, hogy négy év alatt a város 690 millió forintot költött csomóponti korszerűsítésekre. Ebben az időszakban 593 millió forint volt az útfelújítás, 140 millió az egyéb építés, 399 millió a hídfelújítások költsége. A vékonyaszfalt-pályamegerősítések 713 millió forintot emésztettek fel a költségvetésből. Összesen 90 ezer négyzetméter útfelületet újítottak fel - ez azonban a város útjainak mindössze öt százaléka. 

30 éve - Sok a baleset nyáron Győr-Moson-Sopronban

Nyár van, igazi nyár, örömökkel és veszélyekkel. Összeállításunkban ezekből adtunk csokrot, nem elsősorban helyzetképi szándékkal, inkább hogy felhívjuk a figyelmet, mire kell vigyáznunk, miként vészelhetjük át a kánikulai időszakokat, hogy aztán az ősszel majd csak a kellemes élmények jussanak eszünkbe. A hétvégi tömeges strandolásvajon nem megy a vizek, pláne a termálfürdők tisztaságának rovására? Hogy védekeznek a fürdőüzemeltetők az esetleges fertőzés ellen? A hegykői és a petőházi strandon is nagy volt a forgalom, nemcsak szombaton és vasárnap,  a hétköznapokon is. A termálvizeknél bizony gyakrabban bukkannak kórokozóra a járványügyesek. A baj ellen rendszeres és gyakori vízcserével, valamint fertőtlenítéssel védekeznek. Előfordul, hogy hiába minden... A melegvizet rajtunk kívül szeretik még avírusok és a bacilusok is - sajnos. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában