2024.06.04. 11:34
Erről írtunk 10 éve - Klímaőrjáratra indultak diákok
Klíma-őrjáratra indultak a felsős diákok, több lett a rendőr az autópályákon, vállalkozás hiúsult meg, mert féltek a gázüzemű autóktól.
2014 – 10 éve
Felnőttebbek a felnőtteknél
Klímaőrjárat indult 2014 februárjában. A felső tagozatos általános iskolások számára meghirdetett játékos éghajlatvédelmi vetélkedő most zárult. A Klímaőrjárat fordulói során a diákok 3 fős csapatokba szövetkezve derítették fel a környezetükben, iskolában és otthon tapasztalható környezetrongáló folyamatokat, így kapott bizonyítványt az iskolájuk, adtak környezetbarát receptötletet ismerősüknek vagy okos tudósként környezeti problémákat tártak fel. A tanulók valós élethelyzetben tanulták meg környezetük védelmének fontosságát, és a mai sikerszakmák (oknyomozó riporter, kutató, kommunikációs szakember) csínját-bínját kiismerve bizonyíthatták, hogy képesek felelősebben fellépni, mint sok felnőtt.
A küldetés idén véget ért. A vetélkedőn hat régióban több mint 500 csapat, vagyis több mint 1500 diák vett részt összesen. A vetélkedő nyertes csapatai 5 napos kalandtáborban vesznek részt júliusban, a döntős csapatok értékes és hasznos ajándékokkal térhettek haza. Győr-Moson-Sopron megyében a fordulók és a döntő lebonyolításában a Reflex Környezetvédő Egyesület vett részt. A regionális döntőt a Zalalövői Általános Iskola Zöld-Fülűek csapata nyerte - mondta el Lajtmann Csaba regionális koordinátor, az egyesület munkatársa. A második helyen a győri ÉSZ-book csapata (Gyárvárosi és Szabadhegyi Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola), a harmadik helyen a Gyümölcssaláta csapata (Türjei Szent László Általános Iskola) végzett a szoros versenyben.
2004 – 20 éve
Több rendőr a sztrádákon
A harmincéves autópálya-rendőrség átalakulását követően július 1-jétől láthatóan sokkal több rendőr lesz a sztrádákon. Az uniós mintájú, központosított irányítású szervezet bűnügyi, közbiztonsági és közlekedési feladatokat is ellát majd. A megyei rendőr-főkapitányság irányítása alá tartozó útellenőrzési alosztály – köznyelven „lébényi autópályás rendőrök” – július 1-jétől teljes állományával átkerül az újonnan megalakuló Országos Rendészeti Biztonsági Szolgálat szervezetén belül létrejövő autópálya-rendőrséghez. Az új szervezet parancsnoka, dr. Simon Tamás ezredes a lébényi központban tegnap tartott jubileumi megemlékezést követően elmondta: Az új szervezet háromszáz fővel kezdi meg működését, s amint az autópályák hossza növekszik, a létszám is nőni fog. Az autópálya-rendőrség feladata a közbiztonság fenntartása. Különös figyelmet fordítunk a kiemelt baleseti források megszüntetésére – például a gyorshajtások visszaszorítására – és a veszélyes áruk szállításának ellenőrzésére – tudtuk meg Simon ezredestől.
1994 – 30 éve
Villámsújtott vállalkozás
Ha valaki fél éve munkanélküli, akkor igencsak töri a fejét pénzt fiadzó vállalkozáson. Két győrszentiváni fiatalembernek volt jó ötlete, szaktudása, továbbá annyi pénze is, hogy vállalkozzanak. Ám most úgy áll a helyzet, hogy nagyrészt rajtuk kívül álló ok miatt megbukhat az a vállalkozás, amely még el sem kezdődött igazán. S az érdekes az, hogy más városokban nagy üzlet a szóban forgó beruházás. A téma most különösen aktuális, az újabb benzináremelés után.
Két győrszentiváni fiatalember az autók gázüzeművé alakításában látott jó üzletet, ám a „22-es csapdájába” kerültek. Téringer Csaba autószerelő-technikus és elvégezte a gázautószerelő-, gáz-biztonságtechnikai tanfolyamot is. Társa, Bárdos József érettségizett autóvillamossági szerelő, volt taxis és jó ideje munkanélküli. Idén márciusban alakítottak betéti társaságot, majd egy családi háznál nekiálltak műhelyt építeni. A 40 négyzetméteres, négy méter magas épületet szigorú biztonságtechnikai előírások szerint kellett felhúzni, hogy megfeleljen a „gázüzemnek”. Már szinte teljesen elkészült, amikor derült égből villámcsapásként jött a baj. Két céggel voltunk kapcsolatban, akikkel megegyeztünk, hogy gáztöltő állomást építenek, de a végén mindegyikük lemondta a „boltot”, pedig nagy üzlet lenne – mondja Bárdos József. – Országosan kezd terjedni a gázüzem, több városban is van már töltőállomás. De a szerelőműhelyt csak akkor engedélyezi a hatóság, ha tizenöt kilométeren belül van ilyen gázkút, ezért addig mi sem indulhatunk...
– Miért nem építik meg önök? – Mert nincs rá elég pénzünk és közművesített területünk. Sajnos, a terület megszerzéséhez kell a nagy pénz. – Miért utasította vissza az üzletet a két korábbi partner? Nem kötöttek szerződést velük? – Nem kötöttünk szerződést, ez inkább előzetes tájékozódás és szóbeli megállapodás volt. Talán könnyelműek voltunk, de a partnerek olyan komolyan foglalkoztak a dologgal, eszünkbe sem jutott, hogy visszamondják. Az első partner erőgépek, szállítójárművek gázüzemű átalakítását akarta végezni a töltőállomás építése mellett. Azután úgy gondolta, túl drága lenne egy-egy átalakítás, kevés az igény, és visszalépett. A másik egy üzemanyag-nagykereskedő cég volt, kiépített benzinkúttal. Ők indok nélkül mondták vissza. Nem kerestek tőkés társat vagy nem gondoltak arra, hogy pályázat útján, például a környezetvédelmi alapból szerezzenek pénzt? – Kerestünk, puhatolóztunk több helyen, de eddig senki sem látta meg az üzletet benne. És el kellett kezdenünk a műhelyt, hogy mások meg ne előzzenek. A pályázatoknak nem néztünk igazán utána – bár tudjuk, hogy a minisztérium támogatja az autóját átalakító tulajdonost, mert nekünk épp elég nagy falat a műhely, a szerelés is, a töltőt már nem vállalhatjuk... - Az emberek zöme soknak tartja az átalakítást, vagy fél a gázüzemtől. Nem így van? - Ma még talán igen. De hangsúlyoznám, hogy a környezetvédelem egyre jobban előtérbe kerül, egyre szigorodnak az előírások, és köztudott, hogy a gázüzemnek szinte nincs is károsanyag-kibocsátása, s a környezet mellett a motort is kíméli. A veszélyességről annyit, hogy háromszoros túlbiztosítással készül a tartály, és olyan műszaki megoldásokkal, hogy a benzines autó bizonyítottan előbb felrobban egy baleset során, mint a hivatalosan szerelt gázos. Persze a feketén, PB-gázpalackkal összerakott készülék valóban életveszélyes. Nyugaton, főleg Olaszországban már sokan és régóta használják, és a magyar szakhatóságok szigora is igazolja: nem ettől kell félni.
EzTörténtKisalföld
- Erről írtunk: Tönkrement a Bau-Quik Kft. Az osztrák tulajdonos kimenekítette az országból a vagyont.
- Erről írtunk 25 éve: Világot járt tűzoltó sikere
- Erről írtunk: méregtől pusztultak a kutyák Rábacsanakon - fotók
- Erről írtunk: kisiklott tehervonat, doppingszerek, győri küldöttség Portsmouth-ban – fotók
- Erről írt a Kisalföld augusztus 29-én: elindulhat az alsó-szigetközi vízpótlás