2024.02.28. 08:00
M85: finisben a soproni alagút építése, az év végére az autósok is birtokba vehetik - fotók, videó
Lezárultak a szerkezetépítési munkálatok az M85 részeként épülő soproni alagút mindkét járatában. Ez egy fontos mérföldkő a kivitelezésben. Június végére várható a gyorsforgalmi utolsó szakaszának műszaki átadása, a forgalom pedig év végén indulhat meg rajta.
– Az M85-ös autóút zárószakaszán épülő Bécsi-dombi alagút szerkezetépítését tavaly decemberben fejezte be az SDD Konzorcium. Az alagút pályaszerkezetének felső részét, a bazaltbeton terítését márciusban kezdjük, azután pedig a forgalomtechnikai és biztonsági elemek befejezése lesz soron. A gyorsforgalmi utolsó, országhatárig tartó, 4,2 kilométeres szakaszának műszaki átadása a vállalkozási szerződésnek megfelelően június 1-jére várható – számolt be lapunknak Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője.
Végéhez közeledik az M85-ös soproni alagút építése
Fotók: Szalay Károly– Az év második felében a hatóságok közreműködésével megkezdődik a próbaüzem. Terveink szerint az autósok év végén ezt a szakaszt is birtokba vehetik – hangsúlyozta Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője. Hozzátette, a beruházáshoz kapcsolódó soproni északnyugati elkerülő út építésével is jól haladnak, ennek elkészülte május végére várható, és azt követően a forgalom is megindulhat rajta. Ez azért fontos, mert jelentősen csökkenthető a város belső úthálózatára nehezedő nyomás.
Az alagútpárban folyó munkálatokkal kapcsolatban a projektvezetőtől megtudtuk, jelenleg is zajlik a végleges szerkezetet kiépítő géplánc, az úgynevezett zsalukocsi, a vasszerelő és az utókezelő kocsi szétszerelése, mellyel várhatóan egy-két héten belül végeznek.
A déli járatban január végén teljes hosszban megtörtént a 17 centiméter vastag hidraulikus kötőanyagú alapréteg, valamint a 4 centiméter vastag elválasztó aszfaltréteg behúzása. Ez utóbbi azért is jelentős, mert ezután kezdik meg az alagút belső falazatára kerülő bevonat előkészítését. Ennek során a fogadó betonfelületet tisztítják, majd festékszóró segítségével felhordják a bevonat rétegeit. Az alagút zárt szakaszán a járdabeton felett 5 méteres határig, a nyitott szakaszoknál pedig a teljes boltozatot bevonattal fedik. Párhuzamosan zajlik a kábeltartó szerkezet szerelése és a járda felső 15 centiméteres betonozása mindkét járatban. Az északi járatban a keményebb kőzetek miatt lassabban haladtak a munkálatokkal, de ott is ugyanezeket a munkafolyamatokat kell majd elvégezni.
A szerkezetépítés lezárása után jelentős változás, hogy a felvonulási terület keleti oldalán elbontották és elszállították a mobil betonkeverő üzemet, a műhelysátrat, a keverőüzemhez tartozó depókat és egyéb deponált anyagokat. Ezután megkezdődhetett az ideiglenes aszfalt marása.
Az ütemtervnek megfelelően az autóút végleges pályaszerkezetének kialakítása is elindulhat. A felső réteg kiépítését, azaz a 26 centiméteres bazaltbeton terítését hamarosan elkezdik. Ezután a már nagyrészt beépített forgalom- és vezérléstechnikai elemek befejezése következhet fő feladatként, valamint az alagút-irányításért felelős szoftver, azaz a SCADA felélesztése és a rendszerelemek üzempróbája.
Mint azt korábban megírtuk, az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházása a 780 méteres alagútpár mellett a Fertőrákos csomópont és a soproni országhatár közötti 4,2 kilométeres négysávos út kivitelezését, továbbá a mintegy négy kilométer hosszú soproni északnyugati elkerülő út megépítését is tartalmazza. Ez utóbbi kétsávos útként jön létre az M85-ös és a Sopronból nyugatra kivezető Ágfalvi út között.
kisalfold.hu videó
- Vonatokból sosem elég: népszerű videókat készít a fülkéből az abdai mozdonyvezető - fotók, videó
- Jön a kutya hideg – Hogyan védjük kedvenceinket a fagyos napokon? –galéria, videó
- Kék lámpákkal Márton napján - Fotók, videó
- Tea mellett szervezkedtek a Belvárosi Angyalok Győrben - Fotók, videó
- Szent Márton ünnepe Szent Márton hegyén - Fotók, videó