2022.11.16. 16:36
Gyalogosverseny a győri zebrákon - Utánajártunk, mit vesznek figyelembe, amikor beállítják a lámpákat
Fürgének kell lennie a gyalogosoknak Győrben néhány zöld jelzés esetén. Van, aki rövidnek érzi, más szerint viszont szükséges a feszített tempó, hogy megfelelően haladhasson a forgalom. Utánajártunk, mi mindent vesznek figyelembe, amikor beállítják a lámpákat.
Villogó zöldnél már nem lehet az úttestre lépni, de nem szabályellenes, hogy a gyalogos már tilos jelzésnél fejezze be az átkelést. Fotó: Csapó Balázs
Fotó: Csapó Balázs
Az Árkád üzletház mellett lévő körforgalomnál, a Nagymegyeri út Árkád elé vezető szakaszán a rövidebb zebrán számos gyalogos hiába indul azonnal, már a piros jelzésben teszi meg az utolsó lépéseket. Hat másodperc telezöld és négy villogó jelzés áll rendelkezésre az átkeléshez. Ugyanennek a körforgalomnak a Szent István úti kivezetőjénél, a rövidebbik zebránál 6 másodperc teljes és két másodperc villogó zöld alatt kell átérni a gyalogosoknak. – Korábban nem jelentett problémát, de amióta bottal járok, nem tudok időben átérni – mondta lapunknak Kovács Zoltán.
A városban több olyan átkelő is van, ahol az úgynevezett „telezöldben” nem tudnak átérni a járókelők. Ilyen a Kálvária úti, a Bakonyi úti és a városháza melletti Aradi vértanúk útja és a Városháza tér közötti kereszteződés is. Itt tizenegy másodperc, plusz négy másodperc villogásnyi zöld áll rendelkezésre az átkeléshez.
– Nem lehet hosszú, mert ezen a szakaszon sokan járnak és haladnia kell a forgalomnak – vélekedett Rémai Péter korábbi közlekedési mérnök az utóbbi átkelőhelynél. A témában megkerestük Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezetét és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t is.
Mindkét szervezet megerősítette, hogy a jelzőlámpák szigorú szabályozás szerint működnek. A gyalogosoknál 1,5 méter per szekundum átlagsebességgel számolnak. Az óvodák, iskolák, kórházak, szociális otthonok közelében, valamint mozgásukban korlátozottak nagyobb arányú közlekedése esetén pedig 1 méter per szekundum haladási sebesség vehető figyelembe.
– A jelzőlámpás forgalom- irányítás tervezését forgalomszámlálás előzi meg – mondta el Máthé-Tóth Péter, a városi útkezelő szervezet igazgatója. – A legrövidebb folyamatos zöld jelzés hosszát úgy kell kiszámítani, hogy az elsőnek induló gyalogos másodpercenként 1 méteres sebességgel az átkelőhely kétharmadáig eljuthasson. Különleges esetben is azonban a szabad jelzés elején induló gyalogosnak 1,2 m/s sebességgel legalább az átkelőhely felén túl kell jutnia.
Az igazgató azt is hozzátette, hogy a szabályok szerint villogó jelzésnél a gyalogos az úttestre már nem léphet, az úttesten levő gyalogos pedig köteles az áthaladás mielőbbi befejezésére. Ugyanakkor előírások alapján megengedhető, hogy a gyalogosjelző tilosra váltson, amikor még a gyalogos az úttesten tartózkodik. Az induló járműforgalom ugyanis nem kap azonnal szabad jelzést, csak azt követően, hogy a gyalogátkelőhelyről a kihaladáshoz szükséges idő eltelt. Ez általában 3 másodperc. Emellett a csomópontokat időszakosan felül is vizsgálják, hogy alkalmazkodhassanak az esetleges forgalomváltozásokhoz.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. válaszában kiemelte: a közbenső idő meghatározása a vezérléstervezés során az egyik legbonyolultabb és legfontosabb mérnöki feladat. Napjainkban komoly tervezőszoftverekkel készülnek a vezérlések. A jelzőlámpákkal kapcsolatos lakossági bejelentéseket minden esetben ellen- őrzik. Megvizsgálják, hogy a berendezésvezérlő program megfelelően üzemelt-e a bejelentés időszakában és legtöbb esetben a bejelentést követően helyszíni ellenőrzést is tartanak a szakemberek.
Amennyiben valaki túl rövidnek ítéli meg valahol az átkelési időt, bejelentést tehet. A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez tartozó átkelőknél a megyei diszpécsereknél vagy az E-Ügyfélszolgálaton keresztül. A Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezetéhez tartozó szakaszoknál pedig a [email protected] e-mail-címen.