2021.03.25. 06:02
Óvakodjunk a tumultustól! – Létszámlimit előtt körkép az Aldival, a CBA-val és Tescóval
A járvány harmadik hullámában elemi érdekünk, hogy ne tartózkodjunk sok ember között. Az egyedüli eshetőséget, hogy kisebb tömegbe kerüljünk, az élelmiszereket árusító üzletláncok jelentik. Ha megnézzük a pénteki csúcs idején az üzletek megtelt parkolóit Győrben, Sopronban és Mosonmagyaróváron, érthető, hogy többen a csendesebb órákban intézik a vásárlást. A kormány várhatóan négyzetméter-alapú vásárlást vezet be a napokban.
2021.03.24. Üzletek a járvány 3. hullámában, Mikor telítettek, mikor üresek az üzletek, illetve terveznek-e létszámstopot a boltok a 3. hullám idején. A képen Riez Tamás vásárló, Fotó: Csapó Balázs Kisalföld
Forrás: Csapó Balázs
Fotó: CSAPO BALAZS
Sokan tudatosan, legalább egy hétre előre szerzik be az élelmiszereket, háztartási cikkeket. Igaz, még mindig akadnak jó páran, akik két-három péksüteményért, néhány sörért „merészkednek” a boltokba a járvány legkeményebb heteiben.
Trükkök a zsúfoltság ellen
– Az üzletek már ősszel úgy fékezték a tömeges jelenlétet, hogy ideiglenesen korlátozták a bevásárlókocsik és -kosarak számát, ezek hiányában pedig nem engedték be az új vásárlókat – sorolta Vámos György.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára hozzátette: „az egyik üzletlánc több hete négyzetméter alapján határozta meg, hány vásárló tartózkodhat a polcok között. Figyelnek arra is, hogy a kasszáknál ne torlódjon a sor. Itt a legnehezebb tartani a másfél métert – ráadásul egyesek türelmetlenkednek –, ezért fontos, hogy a fizetések minél gyorsabban záruljanak” – magyarázta Vámos György.
A szakember kiemelte: a négyzetméter-alapú vásárlás hivatalos bevezetése gyorsíthatja, hogy a jelenleg lakat alatt lévő üzletek is újra megnyithassanak.
Aldi, CBA, Tesco
A Tesco több mint húsz pontból álló intézkedéssorozatot vezetett be a biztonságos vásárlásért. „Folyamatosan arra kérjük vásárlóinkat a járvány idején, hogy lehetőleg egyedül látogassanak az üzleteinkbe” – hangsúlyozta Varga Eszter kommunikációs menedzser. A brit tulajdonú üzletlánc kifejezetten támogatja, hogy a termékeket saját szatyrunkba, kosarunkba tegyük.
„Tapasztalataink szerint hétköznap 17 és 19 óra között tartózkodik a legtöbb vásárló az üzletekben, hétvégén pedig 9 és 12 óra között kiemelkedő a forgalom” – közölte Pákolicz Attila. Az Aldi kommunikációs szakértője szerint a cégcsoport minden üzletében lehetőség van arra, hogy zsilipelős beléptetéssel szabályozzák a vevők számát.
„Mióta az üzleteknek kötelezően zárniuk kell 19 órakor, nagyobb forgalmat tapasztalunk a zárás előtti két-három órában” – kezdte Fodor Attila. A CBA kommunikációs vezetője szerint a legintenzívebb időszakok a péntek délutáni és a hétvégi délelőttök.
Az üzletláncok digitális megoldásokkal készülnek
A körkérdésünkre adott válaszokból kiderül: több üzletlánc digitális megoldással készül a várható korlátozásra. A nagyobb üzleteknél a bejárat fölé várhatóan monitorokat helyeznek, amelyeken követni lehet az üzletben tartózkodók számát. A kisboltoknak, amennyiben bevezetik a vásárlói limitet, ehhez pluszembert kell biztosítaniuk, aki figyeli a be- és kimenőket, így a kiadásaik nőhetnek.
A betegségektől a helyettesítésekig
– A kereskedelmi dolgozók hány százaléka betegedett meg eddig? – kérdeztük Vámos Györgytől. „Nincs ilyen kimutatás, sok értelmét nem is látnám ennek az adatsornak. Ha a boltból négy ember kiesik egyik napról a másikra, nem biztos, hogy a koronavírus miatt történik. Több üzletlánc ingyen biztosítja a tesztelést a dolgozóknak. A helyettesítéseket eddig mindenhol megoldották” – hangzott a válasz.
Színes grafikonok segítenek
A Locsight.hu oldala színes grafikonokon elemzi, mikor járnak sokan és mikor vannak kevesen a hazai bevásárlóközpontokban. A honlapon találtunk győri és soproni üzletközpontokat is. Érdemes áttekinteni a látogatottsági adatokat.
Hétköznap zárás előtt egy-két órával tartózkodik a legtöbb vásárló az üzletekben, hétvégén pedig délelőtt. Szabad parkolókra „vadásznak” az autósok az egyik győri bevásárlóközpontnál. Aki teheti, kerülje a tömeget az üzletekben a járvány legnehezebb napjaiban. Fotó: Csapó Balázs