Csoda, hogy valaki túlélte

2024.05.28. 07:05

A biztonság az első - Győri és gönyűi hajósok a verőcei balesetről

Több mint egy hete tartja lázban az országot az a hajóbaleset, ami május 18-án éjjel történt a Dunán, Verőce közelében. A balesetnek egyetlen túlélője van, egy olasz férfi. Az utolsó áldozat testét hétfőn adta vissza a Duna. A tragédia kapcsán győri és gönyűi tapasztalt hajósok szólaltak meg lapunknak. 

Kisalföld.hu

A vízen a biztonság az első - Tavasszal a sok uszadék miatt még több veszély leselkedik a tapasztalatlan hajósokra Zeitler Álmos szerint.

Fotó: Csapó Balázs

Zeitler Álmos, a RedWater motorcsónak-kölcsönző és extrémvízisport-bázis tulajdonosa hajós lévén követi a hét áldozatot követelő tragikus balesetet. Vízi polgárőrként is járja a folyókat, ha a győri szakaszon történik baleset részt vesz a kutatás-mentésben, valamint a holttestkeresésben is.

Zeitler Álmos, a győri RedWater motorcsónak-kölcsönző és extrémvízisport-bázis tulajdonosa végig követte a verőcei hajóbalesettel kapcsolatos híereket. Fotó: Csapó Balázs

Ki hibázott?

- Eleinte keveset lehetett tudni, viszont több ezer tonnás hajóval nehéz elkerülni egy ilyen balesetet. Hiába kezdi tekerni a kormányt a kapitány, csak percekkel később mozdul a hatalmas monstrum. Nem lehet vele gyorsan manőverezni, rosszabb esetben a hídnak is nekivezetheti, ami még nagyobb tragédiához vezethet. A későbbi hírekből egyértelművé vált, hogy senki más nem hibázhatott csak is a kisgéphajós - szögezte le Zeitler Álmos.

- A bérelhető hajón volt GPS nyomkövető, aminek segítségével a rendőrség vissza tudta követni, hogy az ütközés előtt cikáztak a vízen. A hajózási szabályzatban pontosan le van írva, hogy 1000 méteres távolságban nem lehet keresztezni másik hajó útját. Később egy fotó is előkerült az interneten, majd a nyomozóhatóság is megerősítette, hogy a sofőr ittas volt, ami szintén közrejátszott a tragédiában - emelte ki Zeitler Álmos.

Csak egy szerencsés élte túl a verőcei balesetet. Ketten az ütközésbe haltak bele, míg öten a Dunába fulladtak. Fotó: MTI

Tavasszal még veszélyesebbek a folyók

- Tavasszal, éjszaka gyorsan hajtani a Dunán nagyon veszélyes, még tapasztalt kapitányoknak is. Az esőzések miatt gyakoriak az uszadékok - van, hogy kisebb erdő úszik le -  amiket nappal is nehéz észrevenni, mert csak egy kis részük látszik ki a vízből. Ha a nálunk bérelhető egyik kishajóval az éjszaka közepén átmennék egy uszadék fán nagyobb sebességgel, biztosan letépné a motort és elsüllyednék - mutatott rá. 

Hozzátette, hogy egy hatalmas kivilágított szállodahajót könnyű észrevenni. Fordítva viszont kevésbé: A szállodahajó folyásiránnyal szemben haladt, a vízen úszó fák gyakran a hajótestnek ütköznek, ezek miatt azonban nem áll meg egy hajó. Feltehetően azért nem vette észre a Heidelberg kapitánya, hogy a motorcsónak nekiütközött, mert azt gondolta ismét vízi hordalékkal van dolga - véli Zeitler Álmos, aki közel tíz éve foglalkozik kishajó bérbeadással, azóta egy baleset sem történt náluk.

Jellemző szabálysértések

- A Red Water motorcsónak kölcsönzőben a legtöbbször jogosítvány nélkül veszik igénybe a szolgáltatásainkat, amit oktatás előz meg. Mindenkinek tüzetesen elmondjuk a szabályokat, hogy ne történhessen baj. Mindig vannak, akik megszegik ezeket, a leggyakoribb kihágás, hogy a kikötők mellett nagyobb sebességgel haladnak el, mint a megengedett 5 km/óra. Ezzel leginkább anyagi kárt lehet okozni, viszont több rendőrségi kamera is figyeli a vízi szabálysértőket. A másik gyakori a mentőmellény esete. A túra elején még felveszik, de mire visszaérnek már nem viselik - mondta el a jellemző eseteket. Álmos szerint túl nagy visszatartó ereje nincsen az áldozatokat követelő hajóbalesetnek, sokan nem is hallottak az esetről.

A szállodahajó kapitánya azt hihette, hogy egy uszadékkal ütközött. Fotó: Krizsán Csaba

Több volt az utas, mint a megengedett

- A verőcei szakasz semmivel sem veszélyesebb mint a folyó más részei. A Mosoni-Duna kifolyása és a fölötte lévő szakasz sokkal nehezebben hajózható a tapasztalatlan sofőröknek. Azt a két személy, akiket a balesetet követően találtak meg, szinte biztosan, hogy a becsapódás miatt vesztették életüket. A további öt személy, akiket napokig kerestek, feltehetően megfulladtak, azért adta vissza testüket napokkal később a Duna. Az egy túlélőnek hatalmas szerencséje volt - hangsúlyozta Álmos.

A szakember úgy tudja a kisgéphajó maximum hét személyre volt biztosítva, ehelyett nyolcan utaztak, amivel túlterhelték. Minden hajónak meg van a terhelhetősége, ami a stabilitás szempontjából fontos, nem véletlenül szabják meg a mérnökök.

Távolságok és holttér

– A hajó, ami ütközött, 110 méter hosszú, tizenegy méter széles, de ennél sokkal nagyobbak is vannak. Sajnos sokszor találkozunk azzal, hogy nem tartják be a távolságokat a hajósok, s ebből lehet katasztrófa. Egy nagy hajónál van egy bizonyos holt tér is közvetlenül előtt és mellett, amit nem lát a kapitány. A kajakosok, motorcsónakosok nem mindig veszik ezt figyelembe – mondta el a gönyűi Ágoston Zoltán nyugalmazott hajóskapitány, aki majdnem 50 évig vezetett személyszállító és teherhajókat.

A legnagyobb magyar jégtörő, a Széchenyi, a gönyűi kikötőben áll. Kapitánya, Kovács Dezső 1965 óta hajózik. Majdnem 60 éves rutinjával a jégtörő flotta hajóvezetői közül a legidősebb, egyben legtapasztaltabb. 

70 éve történt - A Pajtás gőzös 23 embert temetett maga alá a Balatonon. 

Hasonló tragédiák

 - A fotókat nézegetve ez a típus általában hat embert szállít, nekem a nyolc soknak tűnik, de lehet megvolt az engedélye. A radarnak mutatnia kellett a mozgását, az egy bóját is mutat. Minden bizonnyal nagy sebességgel közlekedett, és nagy erejű volt az ütközés. Nem emlékszem hasonló tragédiára, a Hableány katasztrófája volt szinte napra pontosan öt éve - reagált Kovács Dezső.

- Annak idején részletesen megtanultuk okulásul a Pajtás gőzös balatonfüredi elsüllyedését. Gyereknapon 1954-ben borult fel, a kis száz tonna alatti hajón a jó idő miatt mindenki a fedélzetre tódult. A vitorlásverseny rajtját akarták látni, ezért a hajó bal oldalára mentek, amely így egyensúlyát veszítette. Huszonhárman haltak meg. Az egyik csodás megmenekülés a gépházban tartózkodó gépészével történt, aki a kis, kerek hajóablakon préselte ki magát, így nem fulladt meg - emlékezett vissza.

Kovács Dezső hozzátette még, hogy a Mosoni-Dunán is egyre több a sokszáz lóerős motoros jacht, ha ezek összemennek, abból nagy baj származna. Így bizony nagyon kell figyelni a folyón, ma már sok a magánkézben lévő hajó felénk is. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában