2022.12.29. 12:21
Mi legyen az ajándékkal: csere, akció, javítás - van megoldás
Karácsonykor a legjobb szándék ellenére is előfordulhat, hogy az ember mellényúl, és csak a fa alatt derül ki, hogy az ajándéknak rossz a mérete, a színe vagy nem működik. Szakembertől kértünk tanácsot.
Ha nem tetszik a karácsonyra kapott ajándék, tudnunk kell, hogy webáruházban vagy üzletben vásárolták. Az online vásárlások veszélyeiről és jogorvoslati lehetőségeiről korábban már írtunk. Most a boltban vásárolt termékekre vonatkozó szabályoknak jártunk utána.
– Online vásárlás esetén az átvételtől számított 14 napon belül indoklás nélküli el lehet állni – emlékeztetett dr. Opra Zsófia, a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának osztályvezetője. – Ezzel szemben a személyes, üzletben történő vásárlás esetén a vállalkozás csak akkor köteles a terméket visszavenni vagy kicserélni, ha az eladó kifejezetten biztosít ilyen lehetőséget és erről előre tájékoztat. Mivel a visszaváltás nem kötelező, a feltételeket az üzlet határozhatja meg:
a blokk és az eredeti csomagolás is megkövetelhető.
A jogszabály minőségi kifogás esetére biztosít elállási jogot az üzletben vásárolt termékekre, ha az nem javítható és nem tudják kicserélni. Ugyanakkor az egyes tartós fogyasztási cikkekre kötelező jótállás is vonatkozik, 10 ezer és 100 ezer forint között 1 év, 100 ezertől 250 ezerig 2 év, efelett pedig 3 év a jótállás. Ilyenkor az eladó a termék mindazon hibája miatt helytállni köteles, amely a jótállás időtartamán belül merül fel. Tehát az eladónak kell bizonyítania, ha úgy véli, hogy a hiba oka már az átadását követően lépett fel.
– Amennyiben a fogyasztó a termék meghibásodását a vásárlástól, illetve az üzembe helyezéstől számított három munkanapon belül jelzi az eladónak, az köteles a terméket azonnal kicserélni, ha az a használatot akadályozza – emelte ki dr. Opra Zsófia. – Egyéb esetben első lépcsőben a fogyasztó a termék kijavítását vagy cseréjét kérheti. Utána az árleszállítás és az elállás közül választhat
Minőségi kifogás esetén a cégnek kötelezettsége jegyzőkönyvet felvenni. Amennyiben az eladó nem áll szóba a fogyasztóval, vagy a jegyzőkönyvezési kötelezettségének nem tesz eleget, a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat a vásárló. A fogyasztók egyéni ügyében való döntés érdekében a Békéltető Testülethez fordulhatnak.