Négy évtized

2 órája

Veterán autóval buli a vizsga – Fotók, videó

Forgalmi vizsgára gurult be egy piros autó a Nemzeti Közlekedési Hatóság győri telepére. Az autósok kissé meghökkenten, de érdeklődve nézték, amíg a T betűvel felszerelt veterán Skoda 105 S beállt a parkolóba. Szokatlan látványt nyújtott formájával, színével a négy évtizedet is megért csodajárgány.

Barki Andrea

Szabolcsi Tibor oktató szeret ezzel a veterán korú autóval tanítani. Szerinte aki ezzel tud vezetni, az bármilyen autót elvezet. – Ez egy igazán különleges autó, ma már keveset lehet belőle látni az utakon. 1983-as Skoda. 1983-tól 1986-ig Szolnokon a Magyar Honvédelmi Szövetségben (MHSZ) oktattak vele, később egy pajtában tárolták és azután került hozzám. 

Veterán autóval nem mindenki tanulhat vezetni.
Veterán autóval nem mindenki tanulhat vezetni.
Fotó: Nagy Gábor

Veterán autó csodájára járnak

Most már három éve van nálam az autó, ebből két éve oktatok vele. Azoknak a tanulóknak van lehetőségük ezen az autón tanulni, akikben megvan a gépek iránti érdeklődés, az autók és a közlekedés szeretete.A  Skoda 105 autó 1500 köbcentiméteres, 45 lóerő van benne, tehát nem mondható teljesítményhajhásznak. Nagyon kezelhető, nagyon jó a kilátás belőle, mert nagyobb a hátsó szélvédő mint az első. Ha valaki elöl keresné a motort, az csodálkozna, ott a csomagtér van, a motor viszont hátul kapott helyet. Az alakja klasszikussá vált, bár nagyon sokan megmosolyognak minket, többen fényképeznek bennünket. Van aki odajön a parkolóban, hogy 1975-ben ilyennel vizsgázott az MHSZ-nél – mondja az oktató.

Máshol található a motorja, mint a megszokott.

Veterán autójával tanít vezetni Szabolcsi Tibor oktató.
Veterán autójával tanít vezetni Szabolcsi Tibor oktató. A Skoda motorja hátul van.
Fotó: Nagy Gábor

Az oktató azt mondja, hogy az autó nagyon kezes. A 90-es évekig a gépjárművezetést oktató autók nagyjából 90 százaléka ilyen gépkocsi volt a kezelhetősége, kiláthatósága miatt. A jármű luxus berendezésekkel, vezetést segítő eszközökkel nincs felszerelve, tehát itt szinte csak a kormány és a pedálok vannak. A tanuló jobban érzi az autót, az utat. Azt mondják, hogy ha ezután visszaülnek egy modern autóba, biztonságosabban vezetnek. Itt nincs holttér figyelő rendszer, szervokormány, a manővereknél, a parkolásnál a vezető saját érzékelésére hagyatkozik.

Veterán autón jó tanulni – állítja Stefka Virág.
Veterán autóval jó tanulni – állítja Stefka Virág.
Fotó: Nagy Gábor

 – Egy Fiat Puntón kezdtem el vezetni tanulni, viszont az oktatóm által lehetőségem nyílt arra, hogy ezen a régi Skodán tanulhatok tovább és ezen is vizsgázhassak. Úgy érzem, hogy ez az autó sokkal jobban átadja a vezetés élményét, mint egy modern autó. Át lehet érezni a kocsi minden egyes részét. Én csak ajánlani tudom ezt a fajta vezetést – mondta Stefka Virág, aki a sikeres vizsga után aláírhatta az autó lökhárítóját.

Az autó hivatalosan nem veterán, de korát tekintve az lehetne. Hasonlóknak gyakran rendeznek találkozókat.

Vannak még régi autók forgalomban.

   

                                                     

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában