2017.05.30. 01:13
Derékba tört életek a szakgimnáziumi érettségik miatt - reagált a tárca
A fiam a műegyetemre készült, ezt az esélyét és a jövőjét most vették el tőle. Műszaki két tanítási nyelvű gépészeti szakközépiskolába jár, az osztály 3 legjobb tanulójának egyike. Hiába - számolt be a botrányos vizsgáról egy anyuka.
Több szakgimnáziumban siralmas eredmények születettek az idén kötelezővé vált szakmai érettségin, de ez nem a diákok hibája a szülők szerint. Elmaradt órák és későn érkező feltételek után kellett megírniuk a vizsgát a szakgimnáziumi diákoknak, lesújtó eredménnyel - számolt be az eduline.hu.
"Kötelező szakmai érettségi...sokat mondó téma manapság. Úgy éreztem, hozzá kell hát szóljak, hiszen keresztül mentem rajta, nem csupán külső szemlélőként mondom a véleményem. 20 éves vagyok, Zalaegerszegen tanulok, idén érettségizem. Középiskolás éveim Szakközépiskolában kezdtem, azonban az iskolát Szakgimnazistaként hagyom el. Feltételezem sokaknak semmit nem jelent ez. Nekem mégis teljesen felborította az életem. Nyelvi előkészítőben kezdtem el tanulmányaim egy igen jóhírű, remek iskolában, melyben a nyelv valamint a humán, reál tárgyakra voltunk specializálódva. Szakmai tantárgyam csak utolsó 2 évben került elő, sosem gondoltam volna, hogy abból fogok érettségizni. Hát mégis így történt.
Érettségi előtt 3 hónappal kaptuk a hírt, mely mindenkit teljesen sokkos állapotba hozott. Döntési helyzetbe kerültünk: egy új idegen nyelvet sajátítunk el röpke 3 hónap alatt vagy pedig maradunk az eddig is, bár kevés óraszámban tanult szakmai tárgynál. Úgy éreztem egy világ omlik össze bennem, nem tudtam mitévő legyek, szorított az idő. Nagy nehezen eldöntöttem, hogy egy új idegen nyelv elsajátítása nagyobb falat számomra, mint egy olyan tárgyat folytatni, melyet eddig is tanultam. Készültünk napról-napra, egyre jobban közeledett az idő. Mint diák, próbáltam összekapni magam, s minden erőmet beletettem, hogy ne hasaljak el a szakmai vizsgán. Naponta több érettségi feladatsort oldottam az Oktatási Hivatal oldalán, valamint napi 4 órát tanultam a siker érdekében. Nem volt könnyű, senki sem mondta, hogy az lesz. Ennek ellenére, a szakmai vizsgám napján remény volt bennem. Az érettségit a lehető legmeggondoltabban és higgadtan próbáltam megoldani. Megérte a sok tanulás, 75 pontot értem el az érettségin, melyből egy jó szóbeli felelet akár még 5-öst is alakíthat!
Kedves felháborodó Szülők és Diáktársaim! Átérzem a helyzetet, ez senkinek nem könnyű...azonban ahol teljes mértékben kötelező lett az érettségi, arra a szakra volt specializálódva. Tehát, a diákok azokban a szakgimnáziumokban 4 évig tanulták a szakmát, 4 évig volt idő elsajátítani és kihozni magukból a maximumot. Én összetettem volna a két kezem ha 4 évig készülhettem volna, de csak 3 hónapot kaptam arra, hogy pótoljak 4 év tömény mennyiségű anyagot. Evvel a kis véleménnyel arra szeretnék rámutatni, hogy nem biztos, hogy az iskolában és az oktatásban kell keresni mindig a hibát! Nem azt mondom, hogy az oktatás nem hibázott! Elhamarkodott döntést hoztak. Csak azt nem értem, hogy ha elvileg kitűnő volt a diák egész 4 évig, a szakmai tárgyból is, akkor nem értem mi okozhatott egy kitűnő tanulónak problémát. A tanárok valószínűleg leadtak minden anyagot annyi mennyiségben, hogy annak elégnek kellett lennie. Ez bár csak a saját véleményem, azonban 3 hónapos készültséggel én is me g tudtam csinálni! Akkor a szakmára specializálódottak miért nem? Jó kérdés."
Mint ismeretes, az új érettségi vizsga követelményeit csak 2016. december legvégén ismerték meg az érintettek. Így négy év helyett alig néhány hónapjuk volt a diákoknak felkészülni a vizsgára, amin akár a továbbtanulásuk is múlik. Ugyan a hivatalos összesített eredményekre még várni kell, a visszajelzések alapján már már most botrány körvonalazódik.
Először egy kétségbeesett anyuka levelét közölték az oldalon, de a kommentekből kiderült, hogy nem egyedi esetről van szó.
A fiam a műegyetemre készült, ezt az esélyét és a jövőjét most vették el tőle. Műszaki két tanítási nyelvű gépészeti szakközépsikolába jár, az osztály 3 legjobb tanulójának egyike. Hiába.
Komplex szakmai érettségi: egyetlen érettségi tárgy sem volt választható, mind az 5 kötelezően kijelölt tantárgy volt. Az ötödik érettségi tárgy önmagában 12 szakmai tantárgy átfogó vizsgája. Nem egyetlen tantárgy ez, pusztán azért mert egy nevet ragsztottak rá. Mindössze névlegesen fut egy név alatt, igazából ez 12 tantárgy a javából.
Mindössze az utolsó évben derült ki, hogy ebből lesz kötelező érettségizni.
A megelőző tanévekben rengeteg órájuk maradt el, és a tanárok jórésze a (12 tantárgy több féléven keresztül) sem vette komolyan a tanítást, hiszen korábban az általuk tanított egyik tantárgy sem volt érettségi tantárgy. Az érettségi pillanatáig nem tudták sem a tanárok, sem a diákok, mi lesz a követelmény. Olyannyira nem tudták a tanárok sem, hogy mi lesz a követelmény, hogy tanácsolni sem tudtak a gyerekeknek, mi lesz benne az érettségiben és mi nem. Sőt, igazából elhangzott olyan tanács is, hogy "gyerekek ez biztosan nem lesz benne a vizsgában", és benne volt.
A 12 tantárgy több féléves tananyaga elképesztően nagy mennyiségű anyag. Vizsgafeladat, mintafeladat felkészülési idő, segítség nem állt rendelkezésükre. Egyetemi mennyiségű tananyag, az biztos. Átgondolatlan mennyiségű, összetételű tanterv. A diákoknak az utolsó pillanatban megváltoztatott érettségi miatt két rossz választási lehetősége volt: 6 tantárgyból érettségizni, vagy megpróbálni erre a kijelölt kötelező szakmai vizsgára felkészülni.
Senki nem számított rá, hogy így fog lezajlani. A fiamnak a Budapesti Műszaki Egyetemre ez volt a felvételi tantárgya. Ő ebből próbált felkészülni. Az osztályában a legjobb érettségi dolgozat 42 pontos lett, a 100-ból. Ez gondolom önmagáért beszél. A szakmai érettségin egyedülálló módon nem használhattak a gyerekek semmiféle segédeszközt, még függvénytáblát sem. Pedig azt egyébként még a matematika és a fizika vizsgán is engedélyezték. Azt is csak az érettségi vizsga megkezdésekor tudták meg a diákok, hogy sem függvény sem szakmai táblázatot nem haszhálhatnak. A javítási kulcs nem engedélyezett részpontokat jól felírt képletekre, vagy részmegoldásokra sem. Ez tovább rontotta természetesen a vizsgaeredményeket. A többi érettségi tárgyból az elégségest részpontokkal könnyedén el lehetett érni, jó eredményt is némi felkészültséggel, itt azonban a legszigorúbb megoldó kulcsot alkalmazták.
A fiam és az osztálytársai továbbtanulási lehetősége ezzel megszűnt, ugyanis gépészeti szakközépiskola lévén, műszaki egyetemre készültek. Így felvételi tárgyuk ez a komplex műszaki érettségi vizsga, ahol jó eredményt kellett volna elérniük. Szakmát ezért mégsem kapnak, csak sima érettségit. (Pedig egy 2-3-és 4 hetes nyári szakamai gyakorlatot is végig kellett csinálniuk a korábbi években a nyári szünet terhére.) A gimnazistákhoz képest olyan hátrányból indulnak, hogy gyakorlatilag kiestek a felvételi versenyből és esélytelenné váltak. A minisztérium nem ragált a jelzésekre korábban sem. Én azt feltételezem, hogy a szakgimnazistákat előre megfontoltan, tudatosan hozták olyan hátrányba, hogy szakmunkás és ne egyetemista váljon belőlük. Ezzel az intézkedéssel ezt biztosan elérték.
A szakgimnazisták nem fognak bekerülni a felsőoktatásba. Pedig a középiskolát még továbbtanulási esélyekkel és reményekkel kezdték, sőt így is küzdötték végig, egészen az utolsó pillanatig.
Üdvözlettel egy édesanya
Miután a diákok idén először tettek ágazati szakmai érettségit, a Nemzetgazdasági Minisztérium mindent megtett a nyugodt légkör megteremtése, valamint a vizsgák zavartalan lebonyolítása érdekében. Az új ágazati szakmai érettségi vizsga a 2013-ban kiadott és bevezetett szakképzési kerettantervek tananyagára épült, a vizsgatárgyak emelt- és középszintű írásbeli mintafeladatai és a szóbeli mintatételek elérhetők voltak. Miután új vizsgatárgy bevezetése történt meg, különösen fontos a véleményekre, észrevételekre odafigyelni, azokat összegezni. A 36 vizsgatárgyból, 3 vizsgatárgy esetében tettek eddig észrevételt, ezeknél jelenleg folyik a tételkészítő bizottságok szakmai álláspontjának kialakítása. A tárca illetékes szakterülete az érettségi tapasztalatainak feldolgozását megkezdte, a bizottságok tevékenységének értékelése után pedig haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket.