Idén 74 baleseti góchely

2 órája

Baleseti gócok - A térség legveszélyesebb útszakaszai és a közút megoldásai

Az ország legveszélyesebb útjainak listája évről-évre megjelenik a sajtóban. Elemzésünkben a helyi balesetveszélyes csomópontokat gyűjtöttük össze.

Gyurina Zsolt

Az M1-es autópályán a jelentős forgalom miatt szinte mindennaposak a súlyos ütköüzések.

Forrás: MW archív

Három autó futott egymásba november 6-án a 84-es úton, Sopron mellett, árokba hajtott jármű Babótnál a 85-ösön egy hete, és persze kihagyhatatlan az M1-es autópálya, amelyen szinte naponta történik valami: koccanás, felborulás, vagy mint egy éve a porfelhő miatt: tömegbaleset.  A Kisalföld most elkérte a Magyar Közúttól a térség legproblémásabb útszakaszainak listáját. Ezek alapján az elmúlt három évet vizsgálva egy soproni belterületi úton történt a legtöbb baleset, szám szerint kilenc, második a 85-ös pinnyei, fertőhomoki szakasza nyolccal, míg a harmadik a Komárom-Esztergomban található 117-es út táti közeli része hét ütközéssel, köztük egy halálossal (lásd a táblázatot). Közúti balesetben tavaly Győr-Moson-Sopronban 1018-an, Komárom-Esztergomban 620-as haltak vagy sérültek meg.

 

Idén 74 baleseti góchely

- Baleseti góckutatást az országos közúthálózatra vonatkozóan évente végzünk. Az előző három év személysérüléses baleseti adatai alapján azokat a helyszíneket, vagyis csomópontokat, rövid útszakaszokat, íveket tekintjük baleseti góchelynek, ahol a legalább hat személysérüléses balesetek történt. Az elemzésre minden év május-július során kerítünk sort, a vármegyei igazgatóságok bevonásával. Idén 74 baleseti góchelyet azonosítottunk az országban: 34 lakott területen, 40 lakott területen kívül. Ebből Győr-Moson-Sopronban négy, Komárom-Esztergomban három helyszín található - tájékoztatta a lapot Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs vezetője. 

Sebességkorlátozás, lámpák átprogramozása

A Közútnak az egyes helyszíneken kisköltségű beavatkozások elvégzésére volt lehetősége, amelyek az alábbiak lehetnek: jobban látható, speciális jelzőtábla, útburkolati jel, sebességkijelző, kamera, prizmacsere, új prizma telepítés, jelzőlámpa tervezése és megvalósítása, biztonsági korlát, motorkerékpáros alácsúszásgátló korlát telepítés, Grooving vágás (rovátkolás - a szerk), felületi bevonat. Eddig az idei programban az útburkolati jelek, jelzőtáblák, korlátok kihelyezése történt meg. Azt is megtudtuk, hogy a listavezető 85-ös pinnyei szakaszán 70 kilométer per órás sebességkorlátozást vezettek be, míg a második legtöbb balesetet hozó soproni úton felújították az útburkolati jeleket, feltűnőbb táblákat raktak ki. A szintén gócpontnak számító 14-es és 81-es győri kereszteződésénél (Árkád körforgalom) a lámpák átprogramozása hozhat megoldást.

Az autópályán különösen észnél kell lenni 

A KSH adatai szerint a száz kilométernél hosszabb autópályákon száz kilométerre átlagosan 10 baleset jutott az elmúlt évben: a legtöbb az M1-esen, javarészt lakott terület közelében. Az ezer kilométerre jutó balesetek száma a főváros (142) után Komárom-Esztergomban volt a legmagasabb 24 esettel, majd Győr-Moson-Sopron jön huszoneggyel. Érdekesség, hogy a tavalyi utolsó negyedévben csökkent a gyorshajtás következtében történt halálos balesetek száma, viszont jócskán megszaporodott a szabálytalan irányváltás, haladás, kanyarodás miatt bekövetkező, illetve az elsőbbség meg nem adása és a szabálytalan előzés miatt bekövetkező halálos esetek száma is. 

Bukkanók, gyorshajtással

- Sorolnék három körülményt, amikor sok baleset történik - felelte Kulcsár Béla győri igazságügyi járműszakértő, amikor arról kérdeztük, milyen utakon kell különösen figyelnie a sofőrnek. - Az első, ha hosszú, egyenes szakasz erdős után hirtelen jön egy be nem látható kereszteződés, és a sofőr későn veszi észre az elsőbbségadás vagy a stoptáblát. Szintén veszélyes, ha alsórendű úton van egy bukkanó, amely az autót megdobja, ha ezután jön egy kanyar, a jármű könnyen elveszíti a tapadását és elszáll. Szintén gyakori baleseti ok az abszolút gyorshajtás, főleg, ha az út mellett erdős terület található, ugyanis egy baleset esetén az ütközés komoly sérülést okozhat utasnak, vezetőnek. A kisebb cserjék segítik a jármű lelassulását, ám a fák éppen ellenkezőleg, nagy baj okozói lehetnek. Végezetül: a legfontosabb a biztonsági öv bekapcsolása - tette hozzá okulásként. Befejezésként két jó példa: Veszprémvarsánynál, a 82-es és a 832-es kereszteződésében néhány éve megépült a körforgalom, azóta ott nincs karambol. Szintén hírhedt volt a szentpálpusztai kanyar, amelynek nagyobb ívet készítettek, az ottani bukkanó magasságából is levettek, illetve megépült mellette az M83-es, így kisebb lett a forgalma, jóval kevesebb balesettel.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában