2024.08.09. 07:46
A neheze még hátravan - Élénkül a tranzitforgalom az M1-es autópályán Ausztria irányában
Hetente több baleset is történik az M1-es autópálya Győr-Moson-Sopron vármegyei szakaszán. Szabó András autómentő szerint azonban a neheze még csak most jön: augusztus utolsó két hetében, szeptember elején, immár a Hegyeshalom felé vezető oldalon várható nagyobb forgalom.
Szabó András levéli telephelyén több balesetet szenvedett autó is figyelmeztet: legyünk óvatosak az autópályán, mert hamar megtörténhet a baj a hatalmas forgalomban. Fotó: Kerekes István
Alig akad olyan nap, amikor ne kellene beszámolnunk balesetekről az M1-es autópálya vármegyei szakaszáról. Több súlyos, de halálos is történt. – Nyáron az M1-es autópálya elsősorban a tranzitforgalom miatt rendkívül zsúfolt. Hogy eddig nem volt kiemelkedően sok baleset a szezonban, köszönhető annak, hogy Németországban szakaszosan adták ki a szabadságot, így Budapest felé a forgalom jobban eloszlott. Ennek az átgondoltabb szabadságolásnak köszönhető, hogy az eddigiekben tapasztalható hétvégi csúcsforgalmat nem észlelhettük. Azonban ha már jönnek visszafelé a vendégmunkások, akármire felkészülhetünk – vélekedett Szabó András autómentő.
Rizikófaktor az osztrák határellenőrzés
Mint mondja, Ausztria irányába az egyik legnagyobb rizikófaktor az osztrák határellenőrzés. A hegyeshalmi nagyhatár áteresztőképessége normál forgalomnál óránként 2500 autó. De mi van akkor, ha komolyabb az ellenőrzés? Akkor minden valószínűség szerint nagyobb dugók is várhatóak az ország legforgalmasabb átkelőjénél.
– A legtöbb balesetet román, bolgár, szerb sofőrök követik el, elsősorban a kialvatlanság miatt, de sajnos más a vezetési kultúrájuk is. Tapasztalom, hogy egy baleset esetén a dugóban nem mindig állnak félre, se mentőnek, se tűzoltónak, sem nekünk. A tereléseknél és az útkarbantartási munkáknál nem tartják be a sebességkorlátozásokat, ezért van a tereléseknél több baleset – osztotta meg a szakember.
Szabó András javasolja, hogy különösen a gócpontoknál, elsősorban a fel- és lehajtóknál, a tereléseknél, sávváltásoknál figyeljünk a balesetek elkerülése végett. Ugyanakkor úgy véli, hogy erősebb rendőri jelenlétre is szükség lenne visszatartó erőként.
Eddig négy haláleset történt
A témában megkerestük a rendőrséget is. Kiemelték érdeklődésünkre: az M1-es autópályán bekövetkező balesetek számát jelentősen befolyásolja a mindenkori forgalomnagyság. A nyugat-európai szabadságolások időszakában jelentősen megnő a tranzitforgalom. Az ebben közlekedő járművezetők helyismerete, illetve az általuk megtett távolságok miatt a koncentrálóképességük eltér a megye más területén közlekedőkétől.
Megerősítették, tavaly január 1. és július 15. között nagyobb számban történtek balesetek, mint ezen év azonos időszakában. Megkeresésünkig négy esetben történt haláleset idén.
Baleseti okok
A rendőrség közlése szerint a gyorsforgalmi úthálózaton a jellemző baleseti ok a túlzott biztonságérzetből adódó általános figyelmetlenség és a fokozott sebesség együttes hatása, a nem kellően megválasztott követési távolság, a kellő körültekintés nélküli sávváltás. Ezekre koncentrálva, a kockázatok tudatosításával kerülhetik el a járművezetők a balesetek bekövetkezését. Szükséges a forgalom folyamatos, az alkalmazott sebességhez igazodó távolságra az előttes-mögöttes forgalom figyelemmel kísérése.
A kockázatokra a figyelemfelhívás mellett a rendőri jelenlét jelenthet visszatartó erőt. A leghatékonyabb óvintézkedéseket azonban a közlekedők maguk tudják tenni a leírtak megtartásával.