Jogosítvány

2024.07.12. 08:44

Közeleg a jogsireform – A katonák ingyen oktatnak, az iskola és a mentőszolgálat is vizsgáztat Győr-Moson-Sopronban

Szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolásoknak a B kategóriás vezetői engedély megszerzését az állam, melynek gyakorlati képzését a Honvédelmi Minisztérium támogatja. Elkezdődött a katonák szakoktatói képzése. Megkérdeztük az autósiskolákat, várhatóan milyen hatása lesz ennek rájuk.

Simon Roberta

A jogosítványreform a következő években alapjaiban alakíthatja át a vezetői engedély megszerzésének kereteit, és ezt nem csak a középiskolások fogják érzékelni. A tervek szerint az elméleti és gyakorlati órákon kívül a vizsgák költségét is fizeti az állam, viszont szeptembertől még csak teszt jelleggel indul el a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezése. A cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyék. 

Az autósoktatónak jelentkező katonáknak teljesíteniük kell a Magyar Közlekedéstudományi Intézet alapvizsgáját, majd Szolnokon kezdhetik meg a honvédség szakoktatói képzését.
Az autósoktatónak jelentkező katonáknak teljesíteniük kell a Magyar Közlekedéstudományi Intézet alapvizsgáját, majd Szolnokon kezdhetik meg a honvédség szakoktatói képzését. 
Fotó: Magyar Honvédség

A program szerint a KRESZ-oktatás a középiskolákban zajlana, az intézmények az elméleti vizsgáztatásra is felhatalmazást kapnak, ehhez a közlekedési hatóság engedélyére sem lesz szükségük. Az egészségügyi oktatás és az elsősegélyvizsga a mentőszolgálathoz kerül át. 

Miltner András, a győri ATI Autósiskola tulajdonosa és ok- tatója szerint a B kategóriás jogosítvány megszerzése átlagosan 500 ezer forint. A mostani változással a 17–18 éves tanulók a saját iskolájuktól ingyen kaphatnak majd linket a felkészüléshez és a vizsgához, ezzel viszont jelentős bevételtől esnek el az autósiskolák. 

– Nálunk A, B, C, D, E kategóriás jogsit lehet szerezni, illetve teherautós vagy autóbuszos GKI-képzést is biztosítunk. Több lábon állunk, így remélhetően nem lesz ránk akkora hatással a törvénymódosítás – mondta Miltner András. Hozzátette, az alapkoncepció, hogy a középiskolákban lesz KRESZ-oktatás, nem lenne rossz, sőt, már általános iskolában is szükséges lenne. Az, hogy a tanrendben tanulják a közlekedési szabályokat a diákok, akár arra is jó lehet, hogy olyanok is elsajátítják az alapokat, akik nem akarnak vezetni – emelte ki a győri szakoktató. 

Jelenleg hazánkban 5500 autósoktató van, évente viszont több mint 80 ezer gyerek éri el a vezetői engedély megszerzéséhez szükséges kort. 

– Sokan érettségi utánra időzítik a jogsiszerzést. Az új jogszabállyal évente akár 25–30 ezres tanulószám-csökkenést jelenthet országosan az autósiskoláknak – becsülte meg András.

A változás a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontot is érinti, eddig ők szervezték és fogták össze a vizsgáztatást, amely szigorú szabályok szerint történt. Miltner András aggódik, hogy az oktatási intézmények ezt a részét hogyan fogják megoldani, mert a biztonságos vezetés alapja a jó KRESZ-ismeret. A legtöbb baleset a szabályok figyelmen kívül hagyása miatt van.

Miltner András hivatásként tekint autósoktató-munkájára. Szerinte parancsra nem lehet a jogsiszerzést megtanítani.
Miltner András hivatásként tekint autósoktató-munkájára. Szerinte parancsra nem lehet a jogsiszerzést megtanítani. 
Fotó: Csapó Balázs

– Nem támogatom – a sok helyen most is alkalmazott – online oktatást, mi ragaszkodunk a diákok személyes jelenlétéhez. Így is találkozom olyan tanulókkal gyakorlati órákon, akiknek hiányos a KRESZ-ismerete. Ráadásul könnyen kijátszható a rendszer, hiszen megtanulják a vizsgázók, hogy sok esetben a leghosszabb válaszra kell kattintani – részletezte. 

A győri ATI Autósiskola tulajdonosa aggályosnak találja, hogy szeptembertől a honvédség is tarthat gyakorlati autós oktatást, és vizsgáztathat is a törvénymódosítás szerint. Az viszont még nem ismert, hogy milyen keretek közt, illetve milyen oktatókkal fogják ezt megszervezni. 

– Annyit tudunk eddig, hogy néhány tucat katona átképzése megkezdődött és 25 határvadász gépjárművet átpedáloztak. Nekünk másfél éves szakoktatóképzést kellett elvégeznünk, hogy tanulókkal foglalkozhassunk. Nem biztos, hogy a legjobb döntés gyorstalpalóval helyettesíteni ezt a honvédeknél. A jelenlegi számokat hallva ez még csak egy tesztprojekt, biztosan nem tudják ennyi honvéddel lefedni a B kategóriás oktatást a fiatalok körében – jegyezte meg Miltner András. Úgy véli, aki jogosítványt akar szerezni, inkább iratkozzon be egy autósiskolába. 

– Árfelhajtó ereje lehet hosszú távon a változásnak, mert a talpon maradó iskolák a költségeiket kompenzálni kényszerülnek. Azok kerülhetnek igazán nehéz helyzetbe, akiknek a bevételük nagy részét a B kategóriás oktatás adja – hangsúlyozta. 

A kormány eddig is támogatta a 20 év alattiak jogsiszerzését, utólag lehetett 25 ezer forintot visszaigényelni az Államkincstárnál a tanfolyam és a vizsga díjából. Kérdés, hogy szeptembertől milyen feltétellel vehetik majd igénybe a fiatalok az ingyenes képzést. Tanulmányi vagy szociális helyzethez, esetleg tartalékos katonai szolgálathoz kötik?
 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában