2023.04.12. 08:00
Az M85-ös alagútban már betonozzák a boltozatot, a végleges szerkezet elkészülhet az év végére - galéria
Folyamatos kivitelezésben épül az M85-ös gyorsforgalmú út Sopron melletti két alagútjárata. A végleges szerkezet előre láthatólag ez év végére mindkét járatban elkészül. A teljes beruházás a tervek szerint 2024 év végén kaphat forgalomba helyezési engedélyt.
Készül az M85-ös részeként a Bécsi-dombi alagút.
Fotó: Máthé Daniella
Látványos szakaszánál tartanak az M85-ös gyorsforgalmi út részeként épülő 780 méter hosszú Bécsi-dombi alagút munkálatai. A kivitelezést az SDD Konzorcium végzi.
- A már elkészült elsődleges szerkezet után jelenleg a projekt mindkét járatában a végleges szerkezet épül, amivel előre láthatólag ez év végére elkészülünk. Ezt csak folyamatos kivitelezéssel lehet teljesíteni - mondta el Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője. A déli járatban már tavaly nyáron megtörtént a lyukasztás. Az északi járat volt a keményebb dió, ott lassabban haladtak, de idén februárban ott is megtörtént az áttörés, sikeresen összeért a két irányból zajló fejtés.
A déli járat betonozását végző géplánc a 6 méteres szigetelő kocsiból, a blokk kiosztással azonos hosszúságú, azaz 12,5 méteres vasszerelő kocsiból, a 130 tonnás zsalukocsiból és az utókezelő szerkezetből áll. A betonozást járatonként 64 blokkra felosztva készítik el. A 35 cm vastag vasbeton boltozat szigetelése, vasszerelése és zsalukocsi általi betonozása egymást követve 2-3 blokk lemaradással, párhuzamos munkafolyamatként zajlik. A bebetonozott boltozat már tartalmazza a belső beépítés összes szerelvény- és kötődobozát, védőcsövét a későbbi irányítási és üzemeltetési rendszerek beépíthetősége és működtetése érdekében.
Gigantikus gépekkel épül az M85-ös alagút
Fotók: Máthé DaniellaAz északi járatról a projektvezető azt mondta, a februári lyukasztás után az elsődleges szerkezet befejezéséhez további bányászati munkákat végeztek el, de ezen tevékenység teljeskörűen március végével befejeződött. A lyukasztás után elkészült a 2. vészátjáró, amit szintén organizációs célra használ a Konzorcium a gördülékenyebb munkavégzés miatt, valamint két segélykérő és tűzcsap fülke fejtése is lezajlott. A bányászati módszerrel zajló fejtés után profilozási munkák kezdődtek, valamint az ideiglenes közművek áthelyezése. A nyugati oldalon elkészült az alagút irányításáért és működtetéséért felelős irányító központ szerkezetépítése is, az épület belső munkálatai folyamatban vannak.
Húsvétig az északi járatban 18, míg a déli járatban összesen 40 blokknyi ellenbolt készült el. A déli járatban a 64 blokkból 18-nál már a boltozat betonozását is elvégezte a Kivitelező a zsaluzókocsival. A szigetelők és a vasszerelők 2-3 blokk előnyben vannak a boltozat betonozáshoz képest