2022.12.16. 07:28
Bírniuk kell az extrém időt – korszerűsítik a 30–40 éves távvezetékek oszlopait az M1-es autópályánál Győr térségében – fotók
A közelmúltban szemfüles olvasónk szúrta ki, hogy kosaras autó fülkéje lógott a 85-ös főút fölé Győr közelében. A jelenet oka az volt, az MVM XPert Zrt. munkatársai a Győr I–II.–országhatár (Nezsider) közötti 220 kilovoltos távvezeték cseréjét végezték.
Az MVM XPert Zrt. gárdája a napokban a 82-es főút M1-es felhajtójánál végzett munkálatokat. Felvételünk Győrújbarát közelében készült.
Fotó: Csapó Balázs
- A tudósítói felvétel apropóján megkérdeztük, milyen fejlesztéseket végeztek a szakemberek az Észak-Dunántúlon az elmúlt években.
- „A nagyfeszültségű távvezetékek autópálya-keresztezéseinek átépítése, az ott lévő oszlopok megerősítése 2016 óta futó országos program, amelyet a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító (Mavir) Zrt. megbízásából végzünk. Ennek keretében történt az M86-os út felett a Győr–Mosonmagyaróvár távvezeték oszlopainak megerősítése, s folytatódik ez a munka a 220 kilovoltos Győr–országhatár távvezetéken – közölte portálunkkal az MVM XPert Zrt.
„A kisalföldi megyeszékhely és a magyar–osztrák határ térsége között is végeztünk kapacitásbővítést 50 kilométeres hosszúságban, többek közt oszlopemelésekkel és vezetékcserékkel” – közölte az MVM XPert Zrt. kommunikációs részlege. A 600 embert foglalkoztató cég az MVM Zrt. leányvállalata, fő tevékenységük a nagyfeszültségű távvezetékek és transzformátor-alállomások építése, szerelése és karbantartása.
Korszerűsítik a 30–40 éves távvezetékek oszlopait az M1-es autópályánál Győr térségében - fotók: Csapó Balázs
Projektek Győr térségében
Az autópálya-keresztezésekben található oszlopok többsége három-négy évtizede épült. A szabványkövetelmények azóta rengeteget változtak, ám nem csak ezért aktuális a modernizálásuk. Az új tartószerkezeteknek sokkal jelentősebb meteorológiai terheket szükséges elviselniük. A korábbi 120 helyett ma már akár 160–170 kilométer/órás szélsebességnek kell ellenállniuk a feszítő- és tartóoszlopoknak. Mindemellett olyan kombinált szél- és jégterheléseknek is meg kell felelniük, amilyeneknek korábban nem. A szükséges hálózatfejlesztési feladatokról az adott térség energiaigénye alapján dönt a Mavir vagy az energiaszolgáltató.
Győr környékén az említetteken túl két nagy volumenű munkát oldanak meg a szakemberek. A győri, 400 kilovoltos alállomás rekonstrukciója anélkül zajlik, hogy a fogyasztók abból bármit észlelnének. Emellett a 83-as számú főút kétszer két sávosra bővítése érintette az utat keresztező 132 kilovoltos távvezetéket. Így itt kilenc új oszlopot épített, majd nagyfeszültségű távvezetéket szerelt fel az MVM XPert Zrt. gárdája.
Látványos munka
Az Észak-Dunántúlon a legfontosabb munka az elmúlt két évben a Gönyű–országhatár–Bős (Gabcíkovo)–Nagygyőröd (Velký Dur) 400 kilovoltos magyar–szlovák távvezeték építése és a Duna feletti átfeszítése volt tavaly. Hasonló folyamkeresztező távvezeték építése utoljára a ’80-as években volt hazánkban. A kivitelezés érdekessége, hogy ritkán készülnek akkora méretű távvezetékoszlopok itthon, mint a Duna magyar oldalán felállított, 103 (!) méter magas tartó- és az 57 méter magas végfeszítő oszlop. A beruházás kapcsán megerősítették a gönyűi, 400 kilovoltos Mavir-alállomást is.
Speciális sodronyok és optikai kábelek
Komárom-Esztergom megyében az Oroszlány–Dunamenti Erőmű 220 kilovoltos távvezetéken a sodronyokat cserélték a közelmúltban. Itt olyan speciális, új sodronyt vetettek be, amelynek a magját nem acélhuzalok, hanem egyetlen, rendkívül nagy szilárdságú szénszálas mag alkotja. A védővezetőket pedig olyan optikai kábellel váltották ki, amely egyesíti a földelési és a kommunikációs funkciót a magasfeszültségű távvezetékeknél.