Zöld sarok

2020.11.10. 06:31

Erősen szennyező autókat kutattak Győr-Moson-Sopron megyében – mutatjuk az eredményeket

Négy magyar nagyvárosban és a települések környékén (Győr mellett Budapesten, Debrecenben, Szegeden) ellenőrizték több száz jármű műszaki-környezetvédelmi állapotát az utóbbi hetekben. Érdekesség: a dízelüzemű járművek nagyobb arányban feleltek meg az előírásoknak, mint a benzinesek.

Szeghalmi Balázs

2020.10.27. Elemzésünkben kitérünk arra, hogy autóvásárláskor mennyire figyelik a zöld szempontokat az autósok. Méri Csaba autókereskedő. Fotó: Csapó Balázs Kisalföld

Forrás: Csapó Balázs

  • Környezetvédő ellenőrzéssorozat Győr környékén
  • A speciális zöld vizsgán tízből kilenc megyei jármű átment
  • Az autóvásárláskor egyelőre nem komoly tényező a zöld szempont
  • 200 megyei autót ellenőriztek

    „Az idei Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akcióban 200 járművet vizsgáltak a szakemberek Győr térségében. 132 személygépkocsi, 50 kishaszon-gépjármű és 12 haszongépjármű, közöttük hat nyerges vontató ellenőrzése történt meg” – kezdte Arzt Gergely, az Innovációs és Technológiai Minisztérium kommunikációs főosztályának munkatársa.

    A kisalföldi megyeszékhelyen vizsgált járművek átlagéletkora így fest: a személyautók 15,1 évesek, a kistehergépjárművek 11,3 évesek, a tehergépkocsik 9,8 évesek, a nyerges vontatók 4 évesek. A személyautók és a kistehergépjárművek között a győri állomány bizonyult a második legidősebbnek.

    A Közlekedési Hatóság munkatársai több mérést végeztek a megállított autókon a zöld akció keretében.

    Fiatalabb céges autók

    A zöld akcióban változó helyszíneken országosan összesen 413 személygépkocsi és 260 haszongépjármű mintavétele zajlott. A vizsgált személygépjárművek nagyjából kétharmada benzinüzemű volt, a dízelesek aránya valamelyest meghaladta a 33 százalékot. Kiderült: a munkára használt céges teherautók jóval fiatalabbak, mint a forgalomban legnagyobb számban jelen lévő személygépkocsik.

    A nehéz tehergépkocsik és nyerges vontatók korszerűbb és tisztább állománya annak is betudható, hogy ezen járművek közlekedése után kirótt útdíj mértékét részben a környezetvédelmi kategória alapján állapítják meg.

    A Közlekedési Hatóság ellenőre zajszintmérést végez egy autón az idei közúti közlekedési környezetvédelmi akción. A zajmérés a 2020-as ellenőrzés egyik újdonsága volt.

    Szerencsére távol az ezredforduló eredményeitől

    „A Győrben ellenőrzött gépkocsik 58 százaléka dízeles volt, ezek közül tízből kilenc eleget tett a követelményeknek. A győri benzines járműveknél is hasonló az arány” – tudtuk meg Arzt Gergelytől. Ehhez képest az ezredfordulón még mindössze a dízelmotoros autók fele, a benzinesek kétharmada felelt meg a követelményeknek.

    A minisztérium munkatársa kiemelte: a kirívóan rossz beállítású, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kötelező megjelenniük járművükkel. Előtte persze a szükséges javításokat el kell végeztetniük.

    Fotók: Máthé Zoltán (MTI)

    Fő a gazdaságosság

    A környezetvédelmi akció apropóján két megyei autókereskedés munkatársát kérdeztünk arról, hogy a vásárlóknak mennyire fontosak a zöld szempontok? „Aki használt autót vesz, a gazdaságosságot helyezi előtérbe. Azok, akik alternatív hajtású vagy hibrid autót vásárolnak, ők inkább figyelnek a környezettudatosságra. Igaz, számukra is fontos, hogy a kocsijuk akkumulátorát a város több pontján kedvezményesen tölthetik fel” – mondta Fehér Zsolt, a Nádor Autó Zrt. használt autó készletének vezetője.

    Euro 4-es vagy Euro 5-ös motor

    „Amit észrevettünk, hogy a média hatására a vevőink kevésbé keresik a dízelmotoros autókat az utóbbi években. Az autók kiválasztásakor ugyanakkor nem jelent komoly tényezőt, hogy Euro 4-es vagy Euro 5-ös besorolású motort szereltek a kocsiba. Igaz, az autók üzembe helyezésekor ez fontos faktor számunkra. A más besorolású motorok között jelentős a különbség. A jobban környezetszennyező Euro 4-es motor miatt akár 80-100 ezer forinttal is magasabb díjat kell fizetni, miután behozták a járművet hazánkba” – tudtuk meg Méri Csabától, az Arrabona Autóudvar tulajdonosától.

    Méri Csaba győri használtautó kereskedő szerint külsőleg nem lehet megállapítani, hogy melyik autó milyen mértékben szennyezi a környezetet. Ehhez mindenképp be kell tekinteni a gépjármű hivatalos papírjaiba. Fotó: Csapó Balázs

     

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában