2019.02.06. 16:05
Piros betűs zenei ünneppel indítják az Esterházy-kastély idei koncertévadát
Az USA-ban harminc évig tanított Frankl Péter zongoraművész Perényi Miklóssal (cselló) és Ittzés Gergellyel (fuvola) lép közönség elé.
– Az érték, a hitelesség és a színvonal kimagasló minőségét kínáljuk a 2019-es zenei programajánlatunkkal. Eszterházán a kastélyban fellépni rangot jelent; meggyőződésünk, hogy az Esterházy-kastély küldetést teljesít a művészet nemes eszközével – hangsúlyozta Egresitsné Firtl Katalin, az Eszterháza-központ ügyvezetője a szerdai sajtótájékoztatón.
Rácz Márton: Egy éves szervezési munka előzte meg az idei évad programját.
– Az Esterházy-kastély idei évadát négy blokkból állítottuk össze: a Tavaszi koncertekből, az augusztusban tartandó Eszterháza szimfóniáiból, a XII. Haydn Vonósnégyes Fesztivál szeptemberi hangversenyeiből, valamint az októberi–novemberi Eszterháza Meets Jazzból – részletezte Rácz Márton, az Eszterháza-központ művészeti vezetője. Az évad március 8-án Frankl Péter (zongora), Perényi Miklós (cselló) és Ittzés Gergely (fuvola) kamarakoncertjével indul a Marionettszínházban. A Yale Egyetem zongora tanszakán harminc évig tanító Frankl Pétert és a kétszeres Kossuth-díjas Perényi Miklós csellóművészt a zenei szaktekintélyek legendaként emlegetik. – Az, hogy a Marionettszínházban ezúttal együtt lépnek koncertdobogóra, olyan kivételes esemény, amely a világ bármely hangversenytermében piros betűs ünnepnek számít – emelte ki Rácz Márton.
A Tavaszi koncertek április 13-i programjáról, a Pasticcio-passióról a művészeti vezető elmondta: a Bach kutatás által sokáig J. S. Bach ötödik passiójaként számon tartott mű a későbarokk egyik megindítóan szép szenvedéstörténetének megzenésítése. A pasticcio olyan zeneművet jelöl, amelynek tételeit különböző zeneszerzők komponálták, s a különféle darabokból átemelt tételeket egy újabb komponista állította össze és egészítette ki. Bach-, C. H. Graun- és Telemann Pasticcio-passióját a Vashegyi György dirigálta Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar adja elő, neves szólisták közreműködésével.
Május 18-án a Jászai Mari-díjas színésznő, énekesnő, Tompos Kátya és a zenész, zeneszerző Hrutka Róbert: Holdjárat című estjére várják a közönséget.
A Holdjárat az a titokzatos erő, amely lelket lélekkel összekapcsol, misztikus utazás, s egy olyan kaland, amelyre mindenki vágyik – áll a koncert előzetesében.
Az évad első blokkjának záró koncertjét Haydn múzsái címmel június elsején rendezik, Sümegi Eszter Kossuth-díjas opera-énekesnő (szoprán) és Tóth-Vajna Zsombor (fortepiano) fellépésével.
2019. március 8-június 1.
Eszterháza szimfóniái – XXI. rész
2019. augusztus 2-4.
XII. Haydn-vonósnégyes-fesztivál
2019. szeptember 20-22.,
Eszterháza Meets Jazz
2019. október 5.– november 16.
A részletes program- és műsorkínálat:
Tavaszi koncertek
Az evidencia erejével
2019. március 8., péntek 19.00
Marionettszínház
Műsor:
J. Haydn: G-dúr zongoratrió, Hob. XV:15
J. Brahms: 1. (e-moll) cselló-zongora szonáta, Op. 38
Fr. Schubert: Bevezetés és variációk az Elszáradt virágok című dal témájára, D. 802
J. Haydn: D-dúr zongoratrió, Hob. XV:24
Előadók:
Ittzés Gergely – fuvola
Perényi Miklós – cselló
Frankl Péter – zongora
Frankl Péter és Perényi Miklós - a legnevesebb kritikusok és zenei szaktekintélyek által is legendaként emlegetett művészek - együtt a koncertdobogón. Olyan kivételes esemény ez, amely a világ bármely hangversenytermében piros betűs ünnepnek számít. A Zeneakadémia legnemesebb hagyományai nyitották meg előttük az utat kamarazenélés nélkülözhetetlen, kiapadhatatlan, csodás világába, e tradícióból indulva hódították meg a nagyvilágot. Inspiráció és tévedhetetlen stílusismeret, földön járás és fantasztikum, a zene örömének és lélegzésének megélése, szent alázat a művészet és az emberség iránt. A két mester ezúttal a fuvolista Ittzés Gergellyel vezet fel minket, a hallgatókat a Parnasszus hegyére.
„Áhítattal emelem fel szemem"
2019. április 13., szombat 19.00,
Marionettszínház
Műsor:
J. S. Bach/ C. H. Graun/G. Ph. Telemann: Pasticcio-passió
Előadók:
Kovács Ágnes – szoprán
Bárány Péter – férfialt
Megyesi Zoltán – tenor
Najbauer Lóránt – basszus
Purcell KórusOrfeo Zenekar (korhű hangszereken)
Simon Standage – koncertmester
Vashegyi György – karmester
A Bach kutatás által sokáig J. S. Bach ötödik passiójaként számon tartott mű a későbarokk egyik megindítóan szép szenvedéstörténet-megzenésítése. A zenei köznyelvben a pasticcio olyan zeneművet jelöl, amelynek tételeit különböző zeneszerzők komponálták, s a különféle művekből átemelt – és alkalmanként új szöveggel ellátott – tételeket egy újabb komponista állította össze és egészítette ki. „Egy lelkes Purcell Kórus, egy szikrázó Orfeo Zenekar – a vonósok lágyak, a mély fúvósok kifogástalanok, a fuvolák elragadók" méltatta egy kritika a Vashegyi György által vezetett, mára európai rangú és számos szakmai- és lemezdíjjal kitüntetett együtteseket, amelyek előadásában ismét egy megrendítő este részesei lehetünk.
A sokszínűség finom eleganciája
2019. május 18., szombat 19.00
Marionettszínház
Műsor:
Tompos Kátya–Hrutka Róbert: Holdjárat
Előadók:
Tompos Kátya – ének
Hrutka Róbert – gitár
Kalmus Felicián – cselló
Fehérvári Attila – basszusgitár
Galambos Zoltán – zongora
Dely Domonkos – vokál
Markó Ádám – dob
A Holdjárat, az a titokzatos erő, mely lelket lélekkel összekapcsol, láthatatlan segítség, misztikus utazás, egy olyan kaland, melyre mindenki vágyik, melynek a végén felkavaró, vagy épp megnyugtató, összeolvasztó vagy szétválasztó múlhatatlan vagy illékony szerelmek várnak ránk. A bensőséges, helyenként elgondolkoztató, helyenként vicces, de mélyen a lelkéből fakadó történeteket mind az élet ihlette. Valamennyi vers egy darab a színésznő lelkéből, ablak a világára. A Holdjárat koncert műsorában természetesen az új album dalai mellett a régi kedvencek is helyet kaptak.
Haydn múzsái
2019. június 1., szombat 19.00
Marionettszínház
Műsor:
M. Clementi: Preludio alla Haydn Op.19 No.2
J. Haydn: D-dúr szonáta Hob. XVI:51
J. Haydn: Hat angol canzonetta (első kötet) Hob. XXVIa:25-30
J. Haydn: Esz-dúr szonáta Hob. XVI:49
J. Haydn: Arianna Naxos-ban - kantáta Hob. XXVIb:2
Előadók:
Sümegi Eszter – szoprán
Tóth-Vajna Zsombor – Broadwood asztalzongora, fortepiano
Joseph Haydn billentyűs szonátáit – egy kivételtől eltekintve – kizárólag hölgyek, a kor híres virtuóz amatőrjei ihlették: az Auenbrugger nővérek, Marie Esterházy hercegnő, a vérbeli londoni virtuóz Theresa Jansen és Haydn plátói szerelme, Genzingerné. Az Arianna-kantáta pedig vélhetően ez utóbbi lányának és első előadójának, „Fräulein Pepperl"-nek íródott. E művekből és dalaiból megismerhetjük Haydn végtelen humorát és finom érzékét az egyes hölgyek portréjának, s a legkülönbözőbb érzések, lelki állapotok megalkotására. Estünkön korunk egyik legnagyszerűbb, Kossuth-díjas magyar szopránénekesnője és a „Nemzet Tehetségeiért" ösztöndíjas régizene-specialistája vezetnek be a bécsi klasszika – elsősorban női – házi muzsikálásainak intim légkörébe.