2014.05.15. 12:10
50 éves a Nutella
A Nutellának 30 millió rajongója van a Facebookon. Az évfordulóra elindult a nutellastories.com honlap is.
Olaszországban és a világ számos országában megünneplik a gyerekek és felnőttek kedvencének és egyben élelmiszeripari sikerterméknek számító Nutella mogyorókrémet, amely fél évszázaddal ezelőtt jelent meg a piacon.
Az olasz postán csütörtöktől kapható az 1964-2014 Nutella feliratú hetvencentes születésnapi bélyeg, amelyen az egész világon ismert csavaros kupakú mogyorókrémes tégely látható.
A születésnapi ünnepléssorozatra indított nemzetközi Nutella Day (Nutella-nap) első állomása szombaton a piemonti Alba városában lesz. A Ferrero mai napig itt működő gyárából 1964 tavaszán került ki az első Nutella-tégely.
Albában bemutatják a Nutellam Cantata című, külön erre az alkalomra komponált kamarazenei darabot, amely természetesen a mogyorókrémet dicsőíti. Az olaszországi programok vasárnap este Nápoly főterén érnek véget Mika brit popsztár Nutella-koncertjével.
Nutella-partit rendeznek a moszkvai Gorkij-parkban és New Yorkban is, ahol megnyílik az Egyesült Államok második Nutella-bárja - sorolta a születésnapi eseményeket Francesco Paolo Fulci, a Ferrero elnöke római sajtótájékoztatóján.
A Nutella mogyorókrém az egyik legismertebb és legsikeresebb olasz termék. A Ferrero édességgyár és Olaszország egyik jelképe, az olasz kreativitás ikonja - fogalmaztak az olasz újságok.
Az édesipari céget alapító Pietro Ferrero már a húszas évektől egy kenyérre kenhető és olcsó édes krémet tervezgetett, amelyet az édesanyák a gyerekeiknek adhatnak uzsonnára, de a munkások is szívesen fogyaszthatnak drága felvágott helyett.
Az első próbálkozás a Giandujot volt, amely azonban leginkább szeletelhető csokoládétömbre emlékeztetett. Alapanyagai között szerepelt a tipikus helyi specialitásnak számító piemonti mogyoró és a gianduia csokoládé.
1951-ben a Supercrema következett. Pietro fia, Michele Ferrero 1963-tól kísérletezett egy jobban eladható változattal. Megváltoztatta az összetevőket, módosította a címkét és a tégelyt, és kitalálta az új kereskedelmi elnevezést: az angol Nut (mogyoró) szóból az olaszosan csengő -ella végződéssel.
Az évente 350 ezer tonna mennyiségben előállított Nutellát a világ csaknem száz országában fogyasztják, az olasz családok 80 százaléka vásárolja. A Nutella évi 1,7 milliárd euró bevételt hoz a Ferrerónak, ez a vállalat teljes forgalmának 20 százalékát adja.
A Ferrero családi vállalkozásként indult és a mai napig az maradt, igaz világméretűvé nőve ki magát. A nyilvánosságot kerülő Ferreróék alkotják Olaszország leggazdagabb családját. A Nutellát tíz gyárban gyártják, ezekből öt Európában van, és ötven éve egyetlen egy óra sztrájkot sem tartottak. A Ferrero a dolgozóira is odafigyel - hangoztatta a vállalat elnöke.
A Nutella a második világháború utáni Itália gazdasági talpra állásának is a szimbóluma. Számos könyv dolgozta fel szerepét többek között az olasz ipari dizájn és társadalom történetében. A Nutellát filmre vitte Nanni Moretti olasz rendező a Bianca (1984) című filmjében, Giorgio Gaber néhai olasz énekes meg is zenésítette az olaszok kedvenc "édességét".
A Nutellának 30 millió rajongója van a Facebookon. Az évfordulóra elindult a nutellastories.com honlap is.
Forrás: MTI