2024.03.27. 16:54
Óvódapedagógusok munkáját segíti a Soproni Egyetem - A technikum betöltheti a „felsőoktatás előszobájának” szerepét
Hat szakképzési centrummal írt alá felsőoktatási partnerségi megállapodást a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, amiről a napokban a Kisalföld is beszámolt. Dr. Varga László dékánnal az új képzés lényegéről és előnyeiről beszélgettünk.
Sebestyén Péter óvodapedagógus tart foglalkozást az egyetem Lewinszky Anna Gyakorló Óvodájában. Fotó: Soproni Egyetem
– Büszkék vagyunk, mert nem tudunk egyetlen felsőoktatási intézményről sem, ami mellett ennél több centrum kötelezte volna el magát. A megállapodásunk kiterjed az óvodai nevelő technikusi képzés felsőoktatási támogatására, a képzés tartalmi és gyakorlati feladatainak minél magasabb szintű ellátására – foglalta össze az együttműködés lényegét dr. Varga László, a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának dékánja. Hozzátette, az új struktúra nem visszalépés a diplomásképzéshez képest, hiszen nem helyette, hanem mellette létezik.
– Úgy mondanám, ami most a szakképzési centrumokban elindul, az az előszobája a diplomás óvodapedagógus-képzésnek. Csornán is volt például középfokú óvodapedagógus-képzés, az ott végzettek többsége később Sopronban diplomát szerzett – magyarázta a dékán. Részletezte: az óvodai nevelők olyan segítő szakemberek, akik együttműködnek az óvodapedagógussal, a fejlesztő- és gyógypedagógussal, a dajkával és a szülőkkel a mindennapos nevelési tevékenységek elvégzésében. A feladatok megtervezése, megszervezése, valamint a magasabb szintű szakmai ismereteket igénylő teendők ellátása továbbra is a felsőfokú végzettségű kollégák feladata lesz.
A szakképzési centrumokban az új szakma ötéves, érettségi birtokában pedig kétéves, kifejezetten gyakorlatorientált oktatás keretében lesz megszerezhető. Azoknak a képességeknek az elsajátítására fókuszálnak, amik az ellátandó feladatokhoz szükségesek. Az oktatás minőségére garancia, hogy a szakmai tartalmat az egyetem bevonásával dolgozzák ki.
– Az okleveles technikusképzés keretében már a középiskola alatt elsajátítható az egyetemi tanulmányokba is beszámítható tudás. Így a technikum valóban betöltheti a „felsőoktatás előszobájának” szerepét. Egyértelműen megállapítható, hogy nem sérül a felsőoktatási képzés, az új forma inkább alulról erősíti azt. A technikumokból jelentős előképzettséggel érkeznek majd a hallgatók az egyetemre. A kisgyermekkor az emberi életút talán legmeghatározóbb időszaka. Ez óriási felelősség és kiaknázhatatlan lehetőség is mindazoknak, akik a korai fejlesztésben munkálkodnak – tette hozzá dr. Varga László.