Napi 100-120 ezer jármű

2023.06.23. 07:57

A java még hátravan – Október végéig nagyüzem, folyamatos a burkolatfelújítás az M1-esen – fotók

A teljes M1-es autópálya idén nagyjából 90 kilométer hosszan újul meg. Mindez hetek óta érinti az autósokat több szakaszon Győr-Moson-Sopronban és Komárom-Esztergomban is.

Szeghalmi Balázs

Hazánk legforgalmasabb sztrádájának bővítése háromszor három sávra 2025-ben indul a tervek szerint. A 700 milliárdos beruházás kezdetéig folyamatosan szükség lesz az M1-es állagmegóvására. Fotó: Andréka Ágoston (MKIF)

  • Akik sűrűn közlekednek a sztrádán, azt érezhetik, hogy terelés terelést követ, május eleje óta folyamatosan, egyszerre több helyszínen zajlik a „nagygenerál” az M1-esen. Ez rá is fér az autópályára.
  • A legóvatosabb becslések szerint naponta száz-százhúszezer autó fordul meg az M1-esen Győr és Mosonmagyaróvár között. Utóbbi adat főleg annak tükrében beszédes, hogy négy-öt évvel ezelőtt ez a szám „még csak” hetvenöt-nyolcvanezer volt, vagyis a növekedés jelentős.
  • Érthető módon elsősorban a külső sáv szinten tartása okoz komoly gondot, itt közlekednek ugyanis 0–24 órában a kamionkaravánok.
  • Ami biztos: idén egészen október végéig „nagyüzem” lesz az M1-esen; a felújítási feladatokkal az ősz utolsó harmadára végeznek a szakemberek.

Új dilatációt kap a Rába-híd Győrnél 

A munka több hónapot vesz igénybe, amiben nem csupán az játszik szerepet, hogy tucatnyi helyszínen igényel javítást az M1-es Győr-Moson-Sopronban és Komárom-Esztergomban, hanem a nagy forgalom is. Május első napjaiban Győr közelében és Kisigmánd térségében kezdődtek el a burkolatcserék az észak-dunántúli szakaszon. Az útépítők azóta – kronológiai sorrendben – dolgoztak Bábolna, Lébény, Mosonszentmiklós, Ács, Öttevény, Nagyszentjános és Győrújbarát térségében.

„Győr-Moson-Sopronban je­lenleg két helyen dolgozunk. A Budapest felé vezető oldalon Lébény térségében, a 142–148-as kilométerszelvények között, valamint a Rába-híd felújítása is zajlik Győrnél. A híd dilatációját modernebbre cseréljük, hosszabb élettartamot remélünk tőle” – kezdte Szimicsku László, az MKIF kommunikációs igazgatója. (Az említett szervezet tavaly szeptember óta 1237 km-en végzi a hazai gyorsforgalmi utak üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését – a szerk.)

Hat befejezett szakasz

A munkagépek Komárom-Esztergomban sem pihennek az M1-esen június végén: ezekben a napokban Kis­igmánd térségében 7 km hosszan végeznek aszfaltozásokat, majd vasárnaptól Tatabánya közelében kezdik a burkolatcsere előkészítését. A tervezett munkák nagyjából egyharmadánál tartanak a szakemberek, s az már most fontos tapasztalat, hogy gyakran a különböző rétegek felbontása után derül csak ki, hogy a sztrá­­da alsóbb rétegeit mennyire mélyen szükséges rendbe tenni.

A tervek szerint Komárom-Esztergomban körülbelül 190 ezer, míg Győr-Moson-Sopronban nagyjából 200 ezer négyzetméternyi felületen váltják le az elöregedett burkolatot újra. Vannak már befejezett szakaszok is; Komárom-Esztergomban a sztrá­­da négy, míg Győr-Moson-Sopronban két pontján.

Gyakran a pálya mélyebb rétegeinek felbontásakor derül csak ki, milyen szintű beavatkozásra van szükség. Fotó: Andréka Ágoston (MKIF)

Éjszakai műszak jöhet augusztusban

„Az erős forgalom miatt minden bizonnyal olyan helyszíneken is be kell avatkoznunk, amelyekkel az év elején nem számoltunk. Jelenleg 2+1+1-es tereléssel biztosítjuk a forgalmat a munkálatoknál, ám kollégáink védelme érdekében augusztusban várhatóan áttérünk az éjszakai műszakokra. Nyár végén a Mosoni pihenőhely szervizútjai is burkolatfelújításon esnek át, de ez nem jár majd a pihenő teljes lezárásával” – közölte Szimicsku László. A szóban forgó útmunkáknak mennyi a büdzséje Győr-Moson-Sopronra és Komárom-Esztergomra vetítve? – kérdeztük.

„Ezt jelen pillanatban nehéz megmondani. Mint említettem, sokszor a rétegek eltávolítása után tudjuk meg, milyen mélységben, hány réteget kell pótolni. Országosan idén 297 km gyorsforgalmi út felújítását tervezzük, 2,5 millió négyzetméteren újul meg a burkolat. Korszerűsítünk 123 hidat és felüljárót is. Ezek országosan több tízmilliárd forintba kerülnek” – hangzott a válasz.

Az M1-es számos szakaszát egész nyáron javítják, augusztusban a még jelentősebb forgalom miatt várhatóan áttérnek az éjszakai műszakokra. Fotó: Andréka Ágoston (MKIF)

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában