2023.04.03. 07:28
Nagygenerál indul az M1-es autópályán tavasszal - mutatjuk a részleteket
„Magyarország legnagyobb gyorsforgalmiút-felújítása kezdődik” – jelentette be a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) a héten. Lapunk ennek apropóján kérdezte a társaság kommunikációs munkatársait, hogy a Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom vármegyén is átívelő M1-es autópályán milyen munkálatok várhatók.
Naponta legalább 100 ezer autó halad az M1-esen. A kamionkonvojok miatt a külső sáv károsodik gyorsabban.
Fotó: Csapó Balázs
- Az M1-es autópálya idén nagyjából 90 kilométer hosszan újul meg.
- Összeállításunkból kiderül az is, hogy ősszel az M15-ös autópályát szintén korszerűsítik.
- A felújítások terelésekkel, forgalomkorlátozásokkal járnak.
Fókuszban a burkolatcsere
A tavaly szeptember óta 1237 kilométeres magyarországi gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését végző szervezet közölte: idén 297 kilométer hosszan, 2 millió négyzetméteren cserélik a régi, elöregedett, javításra szoruló burkolatot új aszfaltra.
„A teljes M1-es autópálya idén nagyjából 90 kilométer hosszan újul meg, közel húsz helyszínen dolgoznak majd kollégáink. Elsősorban burkolatcserét végzünk – ha szükséges, több rétegben –, emellett több hidat és pihenőhelyet is modernizálunk a sztrádán” – közölte lapunkkal az MKIF Zrt. Kommunikációs Igazgatósága. A munkálatok a szinte éjjel-nappal erős forgalommal bíró autópályán május elején startolnak és várhatóan október végéig tartanak.
Az M15-ös sztrádát ősszel korszerűsítik
„A korlátozásokról és az aktuálisan érintett szakaszokról időben, a felújítás kezdete előtt tájékoztatjuk az utazókat” – ígéri az MKIF. Arra a kérdésünkre, hogy milyen összegbe kerülnek az útmunkák az M1-esen, általános választ kaptunk a szervezettől, miszerint „a teljes országos idei felújítás büdzséje több 10 milliárd forint”.
Az M1-es mellett az M15-ös, az M3-as, az M30-as, az M35-ös, az M4-es, az M7-es és az M8-as gyorsforgalmi utakat teszik rendbe ebben az évben. Emellett 200 híd korszerűsítését is tervezik az MKIF szakemberei. A rajkai magyar–szlovák határig vezető M15-ös fejlesztése szintén érinti Győr-Moson-Sopront. A jelenlegi ütemezés szerint itt ősz derekán kezdődnek a munkálatok, s egész októberben tartanak majd. A fókuszban itt is a burkolatcsere áll.
A háromsávú bővítésről
Az M1-es autópálya kétszer három sávú szélesítésének jelenlegi állásáról is kérdeztük az üzemeltetőt. Ennek időszerűségét a közlekedési szakemberek folyamatosan hangsúlyozzák, és a gyakori balesetek is többször ráirányították a figyelmet a szükséges bővítésre.
„Az M1–M0 Bicskéig terjedő szakaszának bővítése állami feladat, erről az Építési és Közlekedési Minisztérium tud nyilatkozni. Az M1-es többi szakaszának bővítésének időpontjáról egyelőre nincs döntés” – hangzott a válasz.
Balesetek
A KSH legfrissebb adatai szerint kilométerekre bontva 2,89 személyi sérülés történt az M1-esen 2022 első felében. A statisztika figyelembe veszi az adott út hosszát.
Meglepőnek tűnhet, de a fővárost szintén Hegyeshalommal összekötő 1-es főúton kilométerenként 4,11 személyi sérüléssel végződött baleset volt. Vagyis a statisztika szerint „a régi 1-esen” tavaly januártól június végéig veszélyesebbnek bizonyult közlekedni, mint az M1-esen.