2022.05.30. 06:53
Naponta 100 ezer autó - A balesetek ráirányították a figyelmet az M1-es autópálya bővítésének szükségességére
Közlekedési szakemberek szerint az M1-esen jelenleg naponta több mint 100 ezren közlekednek. Becslések szerint ez a szám három éve „még csak” napi 75–80 ezer járművet mutatott, vagyis a növekedés jelentős. Bár 2018 és 2020 között az M1-es „nagygenerálon” esett át – mindkét irányban közel 100 kilométernyi pályaszakasz újult meg több mint 25 milliárd forintból –, szakértők szerint az igazi gyógyírt a sztráda három sávra bővítése jelenti majd.
Fotó: Rákóczy Ádám
Balesetdömping
Múlt héten kedd reggel szalagkorlátnak ütközött egy autó Mosonmagyaróváron, majd estére is jutott karambol a sztrádán: akkor motoros ütközött egy kocsinak Börcsnél. Itt fogták a motoros kezét fenn: megúszta a fájdalmas „találkozást”, saját lábán hagyta el a baleset helyszínét.
Május 18-án nem voltak ennyire szerencsések a balesetek résztvevői, az a nap fekete szerdának bizonyult az M1-esen. Egyetlen délután hat súlyos baleset történt a pályán – ezek közül az utolsó halálos kimenetelű volt. Két kamion ütközött Tatabánya térségében; az egyik többtonnás jármű sofőrje a helyszínen életét vesztette. A tragédiával tetézett május 18-án megyénkben is árokba csúszott egy sódert szállító kamion Győrújbarátnál az M1-esen. Ráadásul mentés közben újabb baleset történt a 119–120-as kilométerszelvény között. Egy Audi vezetője időben észlelte a mentési munkát, lassított, ám a mögötte érkező Mercedes Sprinter sofőrje nem vette észre a kocsisort, így a terepjárónak ütközött.
Sok a ráfutásos ütközés
„Hétfőn mindig erős a forgalom az M1-esen, kedd és szerda csendesebb, aztán csütörtöktől hétvégéig ismét fokozatosan egyre több a jármű az autópályán. A kamionokból álló sort állandónak tartom. E tekintetben nincs nagy különbség a hét egyetlen napján sem” – kezdte Scherer Szabolcs, a Szabi Car autó- és kamionmentő ügyvezetője. Utóbbi cég Lébény és Bábolna között szállítja el a bajba jutott személykocsikat a pályáról – a kamionokat Hegyeshalom és Komárom között –, így bő 80 kilométeres szakaszról vannak napi tapasztalataik.
„Ha esik az eső, ha front hat a sofőrökre, akkor érezhetően több balesettel van dolgunk. Sok a ráfutásos ütközés, ezek többségét figyelmetlenség okozza; telefonon beszél vagy a készüléket nyomkodja a sofőr. Arra is akad példa, hogy baleset vagy útépítés vonja el a figyelmet, s ezért következik be az újabb baj” – mondta Scherer Szabolcs.
Naponta 100 ezer autó az M1-esen - fotók: Rákóczy Ádám
Kiírták a tendert a két új sávra
„Az M1 autópálya kétszer három sávossá fejlesztéséhez rendelkezésre állnak az építési engedélyek és a kiviteli tervek. Az M0–Bicske-nyugat csomópontok közötti 23 kilométeres szakasz feltételes közbeszerzési eljárása zajlik. Az ajánlatok bontására júniusban kerülhet sor. Várhatóan ez év nyarán az autópálya kerítésén kívül megtörténnek a teljes felületű feltárások” – válaszolta kérdésünkre a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. sajtóosztálya.
Területszerzés
A március közepén kiírt tender szerint a munkálatokat hazai forrásból finanszírozzák majd, a tervezett építési idő 56 hónap. A hosszú kivitelezési idő esetében a közlekedési szakemberek hangsúlyozzák: annyira jelentős a forgalom az M1-esen, hogy a bővítésnél jóval egyszerűbb munkálatokat is nehéz és összetett folyamat kivitelezni a sztrádán. A jelenlegi tervek szerint Budapesttől Győrig bővülne pluszsávval a sztráda.
„Az M1-es autópálya M0-s csomópontjától Győrig elkezdődött a területszerzés, az érintett ingatlanok tulajdonosait a NIF Zrt. nevében eljáró ügyvédi irodák keresik meg vételi ajánlattal. Amennyiben nem sikerül szerződést kötni, kisajátítási eljárásokkal folytatódik a fejlesztés” – tudtuk meg a NIF Zrt.-től.