Kétszer két sáv

2022.07.01. 11:23

Épül az M85-ös autóút Sopronnál - Már látszik az alagút vége - Videón mutatjuk, ahogy az építők áttörték a falat - fotók

Fontos mérföldkövéhez érkezett a Sopront Győrrel, illetve az országhatárral összekötő M85-ös autót építése.

kisalfold.hu

Fotók: Szalay Károly

  • Elkészült a Fertőrákos - országhatár szakaszon található alagút déli járata, és péntek délelőtt megtörtént a járat lyukasztása. Ez azt jelenti, hogy az eddig bányászati technológiával dolgozó építők kiértek a szabadba.
  • A projekt részeként a főpályán három műtárgy épül, amelyből az egyik a 780 méter hosszú alagút.
  • A szakaszon 4,12 kilométer hosszú 2x2 sávos gyorsforgalmi út létesül, illetve a 93-as kilométer szelvény környékén szintbeni körforgalom kialakításával csatlakozás épül a 84. számú főút jelenleg is 2x2 sávos szakaszához.

A fontos műszaki esemény apropóján Farkas Ciprián, Sopron polgármestere, Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese és Kerékgyártó Attila, az SDD konzorcium projektvezetője a lyukasztás helyszínén tartott sajtótájékoztatót.

Váratlan meglepetések

Sokak szíve megdobbant, amikor az építők előbb kopogások, majd dübörgések közepette áttörték az M85-ös gyorsforgalmi út déli alagútjának országhatár felé eső bejáratát. A kivitelező SDD konzorcium egy év alatt szeretett volna végezni a fejtéssel, de a terület tartogatott geológiai meglepetéseket. A munka a belső zsaluzással, a végleges szerkezet építésével folytatódik.

Fontos mérföldkövéhez érkezett a Sopront Győrrel, illetve az országhatárral összekötő M85-ös autót építése. Elkészült a Fertőrákos - országhatár szakaszon található Bécsi-dombi alagút déli járata, és péntek délelőtt megtörtént a járat lyukasztása. Ez azt jelenti, hogy az eddig bányászati technológiával dolgozó építők kiértek a szabadba. A fontos műszaki eseményen a kivitelező és a beruházó munkatársai mellett a városvezetés és a sajtó képviselői is jelen voltak. A beruházásról Farkas Ciprián, Sopron polgármestere, Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese és Kerékgyártó Attila, az SDD konzorcium projektvezetője adott tájékoztatást.

Napi egy méter

A 780 méter hosszú alagút fejtési munkálatai a most átlyukasztott déli (bal oldali) alagútnál kezdődtek meg 2020. novemberében folyamatos, 24 órás munkavégzéssel. - A tervezett napi két méteres előrejutás helyett ebben a járatban átlagosan 1,3 métert tudtunk haladni. A 2021 májusában megindított északi járatban keményebb a kőzet, ezért ott lassabban, napi egy méterrel haladunk, az a járat jelenleg a 373 méteres alagútszelvénynél tart - ismertette a részleteket Kerékgyártó Attila projektvezető.

- Megkezdődött a járatok előkészítése a vízszigetelés fogadására, valamint a végleges szerkezet építésének előkészítésre. A kivitelezés során sok mérnöki újdonságot, innovációt alkalmazunk, hamarosan megérkezik az a zsalukocsi is, amivel az alagútbelső készül - tette hozzá a projektvezető. A mostani áttörési ponton tavasszal kezdődött meg az alagútportál bevágásának készítése. Mivel ez nagyon megközelítette a 84-es főutat, ezért a kivitelező az építés idejére mintegy egy kilométeres ideiglenes terelőutat készített, amin jelenleg is halad a forgalom. Az északi járat fejtése is folytatódik, ott várhatóan az év végére történik meg a lyukasztás.

Cél az osztrák határ elérése

Farkas Ciprián polgármester az eseményen úgy fogalmazott: "A munka folytatódik, mert célunk, hogy 2024 végéig az osztrák határt is elérje a gyorsforgalmi út. Ennek a munkának, ennek a nagy vállalásnak egyik fontos és szimbolikus állomása a mai nap. Hazánk egyik leghosszabb, és számunkra legszebb, alagútja épül a Bécsi-domb alatt." Hozzátette, most nemcsak képletesen, hanem a maga valójában is meglátjuk a fényt az alagút végén. Egyben köszönetét és elismerését fejezte ki a tervezőknek, a kivitelezőknek és a munkásoknak a nem mindennapi alagútpár megépítéséért.

A teljes beruházás készültségéről Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese azt mondta: Az M85 országhatár felé vezető szakaszán, a nyugati csomópontban és az észak-nyugati elkerülő úton is folyamatosan dolgoznak a kivitelezők, 95 százalékos a földmunkák készültsége. Mind a főpályán, mind a kapcsolódó útszakaszokon nagyrészt elkészült az útpálya alaprétege, haladnak a közműkiváltási és a vízépítési munkák. A műtárgyak esetében a hídfő- és a háttöltés építések folytatódnak, több hídnál már zajlik a pályalemez építése.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában