2021.07.17. 07:32
Megmarad a Kuopio park és parkolólemez is épül
Másfél évvel ezelőtt választási kampányomban megígértem a Kodály Zoltán utcai parkolót. A lakók körében és a Fideszen belül is nagy volt a vita arról: szabad-e a Kuopio park természeti értékeit elpusztítanunk, vagy inkább más megoldást keressünk. Ennek az utóbbi elképzelésnek volt többsége, olyan parkolólemez épül tehát, ami megőrzi a parkot, melyet fel is fogunk újítani – így idézi fel dr. Dézsi Csaba András polgármester, miként jutott el a parkoló terve a közeli megvalósulásig. A kétszintes beruházáshoz szükséges pénz rendelkezésre áll.
A parkolás okozta feszültségek Adyvárosban már alig tarthatók. Szinte minden lehetséges, korábban szabad zöldterületre felszíni parkolók épültek. Győr motorizációs szintje meghaladja az országos átlagot, általánosságban igaz, hogy több az autó, mint más városokban. Adyvárosban a nagy épülettömbökben élő családok jelentős részének legalább két kocsija van, garázsa, parkolóhelye viszont egy sem.
Ha a Kuopio parkot felszámolják a parkolóház érdekében, az rontja az életminőséget, jelentősen csökkenti a városrész zöldfelületét. Ezért a polgármester úgy döntött: a megépített parkolólemez csak egy részét foglalja el a parknak, így is száz autóval többnek jut hely, mint korábban. A város két országgyűlési képviselője, Kara Ákos és Simon Róbert Balázs is az elképzelés mellé állt, s a kétszintes beruházáshoz szükséges pénz is rendelkezésre áll.
A parkolási gondok fő okát a polgármester abban látja: a korábbi lakótelepi építkezések során a kivitelezőket senki sem kötelezte parkolóhelyek vagy garázsok megépítésére. A most hatályos jogszabály sem életszerű, hiszen egy lakáshoz elég egyetlen autótárolót kialakítani. A többi kocsi közterületeken, útszéleken parkol, sokszor veszélyesen és szabálytalanul.
Ha valaki vásárol egy kocsit, akkor tudja, hogy neki kell a biztosítást fizetni utána, neki kell megtankolnia, műszaki vizsgára vinnie, ez mind az ő kötelezettsége. Érdekes módon arra viszont nem mindenki gondol, hogy az autó tárolása is a tulajdonos dolga, az önkormányzatnak nem kötelessége, hogy a lakók helyett a város pénzén minden autónak parkolót építsen – hangsúlyozza dr. Dézsi Csaba András.
A másik gond, hogy a lakóépületek alatti garázsok egy részét boltnak, trafiknak, zöldségesnek használják az emberek. Ez kiskereskedelmi szempontból előnyös az ott lakóknak, ám az emiatt garázs nélkül maradt autók is sok helyet foglalnak el a parkolókból.
A tervezett új parkolólemez telepítésének területe a Kuopio park keleti oldalán meglévő lakóházak előtti parkolóutca – tudtuk meg a város útkezelő szervezetétől.
Az alsó szintre délről, a felső szintre északról lehet behajtani. A parkolólemez működését automatikus sorompós forgalomtechnikával ellenőrzik. A parkolóutcák végén, a rámpával szemközti oldalon mindegyik szinten gyalogoskijárat létesül. Az épület északi kijáratánál már a komplex parkolás fejlesztés részeként biztosíthatók az elektromos töltőhelyek, kerékpár- és mopedtárolási területek. A parkolólemez keleti oldalán (a 10 emeletes lakóház felől) sudár fákból álló fasort telepítenek, melyek között a parkolóutcát és a parkolólemezt is bevilágító magas kandelábereknek is jut hely.
A közbeszerzés lefolytatásakor megvalósításra tervezik még a Földes Gábor utca déli oldalán, az Ifjúság körút és a Kodály Zoltán szervizút közötti szakaszon lévő négyemeletes épületek előtt a parkolók és hátul a szervizút átépítésével további plusz 27 parkoló kialakítását.
A munkálatok a sikeres közbeszerzési eljárás lefolytatása után várhatóan 2022 tavaszán megkezdődnek.
(A cikk Győr Megyei Jogú Város Önkormányzatának támogatásával jött létre.)