Közösségi közlekedés

2021.05.11. 07:42

Csökkent az utasforgalom a járvány alatt – a Volánbusz több mint 40, a GYSEV közel 30 százalékos visszaesést mért Győr-Moson-Sopron megyében

Az utóbbi években hiába emelte szolgáltatási szintjét a Volánbusz, a MÁV és a GYSEV, a járvány a buszok és a vonatok utasforgalmát erősen „visszafogta” szűkebb pátriánkban.

Szeghalmi Balázs

2021.05.04. Mennyivel csökkent a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz forgalma a járvány idején? Győr buszpályaudvar, Fotó: Csapó Balázs Kisalföld

Fotó: CSAPO BALAZS

Ahhoz, hogy óvjuk környezetünket, ne araszoljunk csúcsidőben dugókban, elengedhetetlen a közösségi tömegközlekedés erősítése. A közelmúltban történtek pozitív lépések (többször frissítették a menetrendeket, új buszokat, vasúti szerelvényeket szereztek be a közszolgáltatók), ám a járvány e téren is a legrosszabbkor jött.

Jóval kevesebb utas a buszokon

„Győr-Moson-Sopron megye helyközi közlekedésében a koronavírus első hullámában az utasforgalom csaknem 75 százalékkal csökkent. Tavaly szeptemberre a csökkenés 25 százalékkal mérséklődött, majd 2021 márciusára a szállított utasok száma 50 százalékkal esett vissza a járvány előtti időszakhoz képest.

Az idei első negyedéves adatokat összehasonlítva, 2018-hoz viszonyítva 47 százalékkal, a tavalyi évhez képest pedig 36 százalékkal kevesebb utas vette igénybe a szolgáltatásunkat a megyében” – közölte kérdésünkre a Volánbusz kommunikációs szolgálata.

A járvány kezdete óta Sopron helyi közlekedésében 20, Győrben 47, Mosonmagyaróváron 52 százalékkal esett vissza az utasszám. Úgy, hogy sem a helyközi, sem az említett megyei városok helyi közlekedésében nem emeltek jegyárat a pandémia idején.

Ujj Vivien Réka és Ujj Virág havonta egyszer utaznak Győrből Mosonmagyaróvárra és többnyire a kisalföldi megyeszékhely pályaudvarán, automatánál váltják meg a jegyüket. Fotók: Csapó Balázs

A vonat környezetkímélő

„A koronavírus-járvány 2020-as kitörése után, április-május-júniusban érzékeltük a legjelentősebb utasszámcsökkenést, amely ebben az időszakban elérte, sőt, meghaladta az 50 százalékot. Ezt követően 2020 nyári hónapjaitól egészen a novemberi, újabb lezárásokig lassú, de folyamatos emelkedés volt jellemző a távolsági járatokon és a regionális közlekedésben. A 2019-es évhez viszonyítva a Sopron–Győr és a Sopron–Szombathely szakaszon mintegy 30 százalékos visszaesést tapasztaltunk tavaly” – tudtuk meg Rázó Lászlótól.

A GYSEV Zrt. szóvivője hozzátette: „A vasúti utazás során keletkező környezeti terhelés jóval alacsonyabb a közúti közlekedéshez képest. Ezért is buzdítunk mindenkit arra, hogy válassza a vasúti közlekedést a járvány után.”

Indulás előtt.

Az 1-es vasúti vonalon

„Mind az 1-es vonal (hazánk messze legforgalmasabb vasúti közlekedése Budapest–Győr–Hegyeshalom között zajlik), mind a győri pályaudvar forgalmát stabilitás jellemezte a pandémia előtt.

A 2020-as adatok az 1-es vonal tekintetében 36 százalékos, a győri állomások esetében 34 százalékos csökkenést mutatnak a három évvel ezelőtti utasforgalomhoz képest” – tudtuk meg a MÁV kommunikációs igazgatóságától. A járvány 2020-as kitörése után, április-május-júniusban érzékeltük a legjelentősebb utasszámcsökkenést.

A járvány harmadik hullámának végén a MÁV és a GYSEV is bízik benne, hogy emelkednek az utasszámok hamarosan.
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában