2023.09.04. 08:09
Nem mindegy melyik kúton tankolunk - Az autósoknak érdemes figyelniük az árakat Győr-Moson-Sopronban is
Az elmúlt időszakban drasztikusan nőttek az üzemanyagárak. Régiónk töltőállomásait és szakértőt egyaránt megkérdeztünk, mi várható, mit javasolnak, mire figyeljenek az autósok. Az egyik benzinkút tulajdonosa azt mondja, félelemmel néznek a jövedéki adó emelése elé a kis kutak.
A mezőgazdasági munkák és a fűtési szezonra való felkészülés miatt ősszel nőni szokott a gázolaj ára, év végére akár 10–15 forinttal is feljebb mehet. A képen Várközi Martin, az Oil! Hungary Kft. munkatársa.
Fotó: Rákóczy Ádám
A holtankoljak.hu szerint literenként akár 30–40 forintos különbségeket is találunk a kutak között. Ennél nagyobbak is elképzelhetőek, hiszen nem minden töltőállomás szerepel a honlap adatbázisában.
A legdrágábbnak az autópályák menti benzinkutak mutatkoznak.
Magony Szilvia, az Oil! Hungary Kft. sajtóreferense azt mondja, nem is bánják, ha az autósok kétszer meggondolják, hol emelik le a benzinpisztolyt.
– Fontos, hogy a vásárló tudja, hogy jó minőségű üzemanyagot tankol, és ehhez társuljon jó ár. Az Oil! 2005 óta van jelen a magyar piacon, de Nyugat-Európában régebben. Egy olyan hálózatnál, mint mi vagyunk, ahol sok a franchise partner és kevésbé bonyolult a vállalati struktúra, rugalmasabban lehet kezelni és lereagálni a piaci mozgásokat.
A statisztikák szerint húsz százalék körüli az üzemanyag- fogyasztás visszaesése a tavalyi év első hét hónapjához viszonyítva. Vajon az autók fogyasztanak egyre kevesebbet, teret nyernek az elektromos hajtások, esetleg a sofőrök váltottak kerékpárra, rollerre vagy tömegközlekedésre?
Visszaesés, de mihez képest?
Az átlagos tankolt mennyiség visszaesett húsz literről 16–17 literre. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára ugyanakkor azt mondja, nem mindegy, mihez képest vizsgáljuk a forgalmat.
– Nehéz visszaesésről beszélni, nem tudjuk, milyen bázishoz viszonyítsuk. Mert a mostani visszaeséssel is a 2021-es szinten áll a fogyasztás. A látszólagos visszaesés csak a tavalyi kiugró, 25 százalékos növekedés kiegyenlítése.
Egyensúlyi állapot gázolajár-emelkedéssel
A szakértő azt mondja, az elmúlt hetek hektikus ármozgásai után beállhat egy viszonylagos nyugalom.
– Az eddigi hirtelen áremelkedést az okozta, hogy az oroszok és Szaúd-Arábia bejelentette, hogy fenntartják a kitermelést csökkentő korábbi lépéseiket, de a keresleti oldalon is pesszimisták a hangok a kínai gazdaság teljesítménye és az ottani ingatlanválság miatt. Így szerintem ezen a 85 dollár körüli hordónkénti áron előáll egy egyensúlyi helyzet. Ezért elsősorban csak a hazai fizetőeszköz teljesítménye tükröződhet az árváltozásokon.
Ugyanakkor, ahogy a főtitkár elmondta, az őszi mezőgazdasági munkák és a fűtési szezonra való felkészülés miatt mindig nő az ősz folyamán a gázolaj ára, év végére akár 10–15 forinttal is feljebb mehet.
Mit hoz 2024?
Komolyabb változást az év végére, jövő év elejére lehet várni, hiszen a nettó 32 forintos jövedékiadó-emelés a töltőállomásokon egyik napról a másikra akár több mint 40 forint különbözetet is jelent.
Az ugyanis kötelezettségszegési eljárást vonhat maga után, ha az uniósnál kevesebb az üzemanyagok jövedéki adója.
– Valószínűleg a benzin piacán lesz érezhető nagyobb visszaesés, hiszen az inkább a magángépjárművek üzemanyaga, és a családi költségvetés mindig érzékenyebb az árakra – mondta a szakember. Ugyanakkor kiemelte, hogy ellátási problémákkal nem kell számolni.
– A finomítók rendkívüli események nélkül túl vannak a nyári karbantartásokon, folyik a termelés, kőolaj folyamatosan érkezik. Spekulatív vásárlást ár szempontjából nem javasolnék most, mert a mai finanszírozási költségek mellett nem éri meg.
Mi lesz a kis kutakkal?
Kiss László, a soproni Diszkont benzinkút tulajdonosa azt mondja, félelemmel néznek a jövedéki adó emelése elé a kis kutak.
– Visszaesés lesz, hiszen ez jelentős áremelés. Eleinte biztosan mindenkit rászorít majd arra, hogy kevesebbet autózzon. Kis családi vállalkozás vagyunk. Az ársapkás időszak veszteségeit bankkölcsönből fedeztük. Azon kevesek közé tartoztunk, akik hitelképesek voltak a banknál. Ha bekövetkezik egy jelentős forgalom-visszaesés, az érzékenyen érint mindannyiunkat. Ha csökken a forgalmunk, csökken a bevétel. Ki tudja, marad-e a végén valami, ha kifizettük az állandó kiadásokat, mint a bérleti díj vagy a dolgozók járulékai.