2023.05.27. 06:01
Pontosság a munkában, bűvészet a színpadon - Kamionok és vasúti szerelvények irányításában is profi Major Péter, az Audi logisztikusa
Aki a világ legnagyobb motorgyárában képes nap mint nap gondoskodni több tízezer alkarész, esetleg több ezer motor, több száz autó precíz célba juttatásáról, folyamatosan közlekedő kamionok, vasúti szerelvények érkezésének és indításának zökkenőmentes megszervezéséről, és szót ért az Európa minden szegletéből naponta érkező sofőrök kisebb hadseregével, annak igazi varázslónak kell lennie. Az AUDI HUNGARIA Zrt.-nél dolgozik egy ilyen hétköznapi csodákra képes mágus. Major Péter logisztikus tíz éve szervezi a szállításokat a prémiummárka gyártójánál, szabadidejében pedig a kíváncsi közönséget kápráztatja el trükkjeivel. Bűvészmutatványait a nézők után nemrégiben szakértő zsűri is értékelte.
Major Péter - Csapó Balázs
Major Péter, az Audi logisztikai munkatársa a Széchenyi István Egyetemen szerzett diplomát nemzetközi tanulmányok szakon. A végzést követően került a gyárba, sok társához hasonlóan, ajánlás alapján.
– Egy ismerősöm hívta fel a figyelmemet az álláslehetőségre, amire jelentkeztem. Az interjún sikerült megfelelnem jövendő munkaadóm elvárásainak, így éppen tíz évvel ezelőtt, 2013 májusában kezdtem el dolgozni a gyárban – tekintett vissza a kezdetekre.
A belépését követő első időszakban az Audihoz érkező kamionok irányítása volt a feladata, s hogy azt minél hatékonyabban láthassa el, igyekezett bővíteni szakmai ismereteit.
– Mivel a főiskolán nem ezt tanultam, OKJ-s képzésre jelentkeztem, és elvégeztem a nemzetközi szállítmányozási tanfolyamot. Az elméleti ismeretek megszerzése segítette napi tevékenységemet, ami elég szerteágazónak bizonyult – tette hozzá a fiatal szakember. – A belépésemet követően elsődlegesen az érkező kamionokat kellett a megadott prioritások szerint a megfelelő lerakóhelyekre irányítani. Ehhez kapcsolódóan elvégeztük az elővámolást (a tényleges vámolást külön csapat intézi), az egyéb adminisztrációs teendők ellátását, az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerbe (EKR) történő rögzítést, a sofőrök regisztrációs számának ellenőrzését, majd a szállítmányokat a fuvarlevél és szállítólevelek alapján küldtük a belépési pontokra. Folyamatos műszakban dolgoztunk, kétszer tizenkét óra után járt két szabadnap, és hetente két alkalommal éjszakai műszakot teljesítettünk. A mi felelősségünk volt, hogy a megfelelő áru a megfelelő helyre, a megfelelő időben érkezzen. Ez így elsőre talán nem hangzik túl bonyolultnak, de aki járt már a gyártótelephelyünkön, az tudja, több portáról, sok épületről és nagyon nagy területről beszélünk, ahol bizony nem könnyű eligazodni annak, aki először érkezik ide. A 2010-es évek első felében még főként német és magyar teherautó-vezetők jöttek, de később egyre több nemzet képviselőit segítettük, hová is vigyék a szállítmányt, akik között nem mindenki beszélt németül vagy angolul. Arra is volt példa, hogy a sofőr csak a cirill betűket ismerte, így számára különösen nehéz volt az eligazodás. Ehhez még hozzáteszem, hogy műszakonként 200–250 emberről beszélünk, akiket eligazítottunk. A gyár dinamikus fejlődését mutatja, hogy amikor én kezdtem, ezt a logisztikai feladatot másodmagammal láttam el, ma már egy műszakban négy munkatárs végzi a munkát.
A kamionok irányításával eltöltött időszak fontos változása volt, hogy 2016-ban átadták az Audi új logisztikai központját a győri ipari parkban, a kamionok fogadása azóta is ott történik. De nemcsak a vállalat, hanem Major Péter életében is történt változás.
– A karosszériaelemek kiszállításának felfutása miatt jelentősen megnőtt az Audinál a vasúti szállítás volumene. Ezért ezen a területen is több dolgozóra volt szükség, én pedig szerettem volna a logisztikai munkának ezzel a részével is megismerkedni – mondta el a váltás okairól Major Péter. – Sikeresen pályáztam egy pozícióra, így 2018-tól vasúti irányítással foglalkozom. Az a felelősségem, hogy a bejövő és kimenő vasúti forgalom a műszakom ideje alatt zökkenőmentes legyen. A bejövő vagonokat az előírt időrendben kell eljuttatnunk a számukra kijelölt csarnokhoz. A kimenő szerelvényeket is mi állítjuk össze és indítjuk el Németország felé. Naponta két érkező és két induló szerelvényt kezelünk általában, a gyárba sokféle alkatrész jön befelé, tőlünk kész autók, karosszériák, göngyölegek távoznak. Az utóbbi időben ehhez még a kiszállított akkumulátorok társultak. Emellett mi koordináljuk vagonok javíttatását, amit itt helyben végeznek a szakemberek.
A napi feladatok mellett szakmai kihívást jelent a vállalaton belül futó fejlesztési projektekben való közreműködés. Major Péternek ezen a területen is jutott feladat.
A vasútirányítási munkát a cégnél a RAIL-rendszer segíti, ennek fejlesztésében vettem részt. Ezért két évig rugalmas munkaidőben dolgoztam, így volt lehetőségem a rendszer bevezetését és felfuttatását támogatni, a projekten belül főként a menetrendtervezéssel foglalkoztam. A program lezárulása után kerültem vissza a megszokott műszakrendbe.
A közutakon szabadon mozgó teherjárművekkel szemben a vasúti szerelvények rögzített síneken közlekednek, így a laikus azt gondolná, utóbbiak irányítása egyszerűbb feladat. A szakember szerint ez koránt sincs így.
– A vasúti szerelvények esetében ugyan kötött pályán mozgunk, de a koordináció komplexebb feladat, szerteágazóbb tudást igényel – adott tájékoztatást Major Péter. – Míg a kamionoknál csak egy rendszer szerint irányítunk, a vasútnál több adatra kell figyelnünk, több alprogramot kezelünk párhuzamosan. A vagonok többféle árut nagyobb mennyiségben szállítanak, mint a kamionok, összetettebb a rakomány szerkezete, így nehezebb is megfelelő pontossággal kezelni. Annak idején azért is jelentkeztem erre a területre, mert szakmai kihívásnak, előrelépésnek éreztem. Nagyobb a felelősség is a vasúton, több döntést kell meghozni.
Major Péter nemcsak a munkahelyén, az élet más területein is keresi a kihívásokat, próbál előbbre lépni. Jó néhány éve elkötelezte magát a bűvészet, annak is a mentalista ága mellett. Az utóbbi időben megszaporodtak a felkérések a bemutatókra, így azt vallja, több is ez már, mint hobbi, inkább egyfajta szerelemből vállalt másodállás.
– A bűvésztrükkökkel, mit sokan mások, én is gyermekkoromban ismerkedtem meg – mesélte az első szárnypróbálgatásokról. – Rodolfó varázsdobozát kaptam meg a szüleimtől, és megtanultam húsz-harminc trükköt, amelyekkel a családot, a barátokat szórakoztattam. Kamaszkoromban még ahhoz is jól jöttek ezek a kis praktikák, hogy a lányokkal ismerkedjek, felkeltsem az érdeklődésüket, szóval a bűvészettel csajozni is lehetett. Aztán egy időre félretettem a „varázspálcát” és csak később, úgy huszonhárom-huszonnégy éves korom körül vettem elő újra, és kezdtem igazán komolyan foglalkozni ezzel a tevékenységgel. Egy Európa-bajnokságról készült videót néztem meg, és örömmel nyugtáztam, hogy ilyen produkciót én is tudnék csinálni, hiszen felismertem a bemutató logikáját.
A bűvészet fogalmán belül többféle irány létezik, Péter egy igazán különleges válfaja mellett kötelezte el magát.
A klasszikus bűvészethez tartozóan vannak kártyatrükkök, kézügyességi, logikai trükkök, vannak illuzionisták, akik például embereket tüntetnek el vagy fűrészelnek ketté, és van a mentalizmus, ami az én műfajom. A mentalizmus azt jelenti, a színpadon megteremtem annak a lehetőségét, hogy befolyásoljam a nézőt, hatással vagyok a közönség soraiban helyet foglalók gondolataira, előre megjósolom, miket fognak választani. Mindehhez sokféle eszközt használok, és a létszám nagyságrendjéhez illeszkedő előadásokat tartok. A csak néhány fős közönséget kártyatrükkökkel, mikromágiával szórakoztatom, míg más trükköket láthat egy harminc-negyven fős társaság, és megint más az, ha egy nagyszabású színpadi show-műsorra kerül sor. Az előadások ideje is változó, a fél órától egészen a másfél óráig terjedhet. De mindegy, milyen közeget szórakoztatok, a precizitás az egyik legfontosabb követelmény, hiszen ez az, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a néző még csak ne is sejtse, valójában mi történik vele és körülötte. Különösen nagy élmény, ha gyerekek előtt léphetek fel. Óvodáskoromban történt velem, hogy a csoportunkba egy bűvész érkezett, aki éppen az én „fülem mögül” varázsolta elő a kendőjét. Így magam is megtapasztaltam, milyen csodát élnek át az apróságok egy-egy ilyen alkalommal, milyen nagy hatással lehetek rájuk. Száz százalékot kell nyújtani nekik is, ugyanúgy, mint a felnőtteknek. A műsorok mindig igazodnak a befogadókhoz, igyekszem az előadás arculatát az adott társaságra szabni, konstruálni egy kerettörténetet, amelybe belehelyezem az egymáshoz is kapcsolódó, általában hat-hét perces műsorelemeket. De van tizenöt perces számom is. És persze nagyon fontos, hogy a humor valamilyen formában mindig megjelenjen a műsorban.
A bűvészettel kapcsolatban a kívülállók többségében megfogalmazódik a kérdés: hogyan születnek meg a különböző trükkök, hogyan lehet rájönni a titokra? Major Péter ebben a kérdésben is adott eligazítást.
– A legtöbb bűvész – így én is – kártyatrükkökkel kezdi a pályafutását. Gyermekkoromban ebből jó párat megtanultam és autodidakta módon próbáltam az alapeseteket továbbfejleszteni, színesíteni. Aztán jöttek az egyéb eszközöket igénylő „varázslatok”. Minél több metódus, eljárás van a fejemben, annál könnyebben jövök rá egy még általam nem ismert mutatvány nyitjára. A trükkök elsajátításának egyik és nehezebb útja tehát, hogy ellesem, kitalálom, hogy csinálják azt, amit másoktól – videón, interneten vagy egy előadáson – látok, és azt a magam képére formálom. A másik lehetőség a szemináriumokon, oktatásokon való részvétel, amelyek épp arra szolgálnak, hogy a résztvevőket megismertessék az adott trükk kivitelezésének módjával, az ahhoz szükséges eszközökkel.
Major Péter május 21-én hölgysegítőjével, Németh Alexandrával együtt egy versenyen is megmérettette magát. Ezen egy szigorú szabályokkal meghatározott színpadi előadással vettek részt. A szám nyolc és fél perces volt, melyet három különböző metódusból állítottak össze, hogy a szakértő zsűrinek és a résztvevőknek bemutassák.
– A verseny lebonyolítása profi volt, nagyon jó hangulat uralkodott a végéig – számolt be az eseményről Major Péter. – Neves vendégelőadók léptek fel, talán a leghíresebb a 2018-as kártyabűvész-világbajnok, Bill Cheung volt. Ő tartott egy egész napos szemináriumot is, emellett workshopon és kellékvásáron is részt vehettünk. Helyezést sajnos nem értünk el, tehát a legjobb három közé nem kerültünk be, viszont az előadás után a szakmai zsűri két tagja is odajött beszélgetni. Igazán jóleső érzés volt hallani, hogy a műsorunkban bemutatott három mutatványból kettőről nem tudták megmondani, hogyan is csináltam. Ezt bátran elkönyvelhetjük szakmai elismerésnek, még akkor is, ha ők arra hivatkoztak, hogy nem mentalista számokhoz vannak szokva. A szakmai zsűri egyik tagja pedig „a legelegánsabb előadásnak” nyilvánította a versenyszámunkat, ami azért megsimogatta a lelkemet, és azt üzeni, érdemes folytatni a munkát, továbbra is szórakoztatni a közönséget.