2023.01.28. 09:37
Önkiszolgáló automatákkal érkezünk a jövőbe Győr-Moson-Sopronban - hatalmas növekedés előtt állnak az érintésmentes üzletek
Önkiszolgáló pénztárak, benzinkutak, jegykiadó automaták, eladók nélküli élelmiszerüzletek. A digitalizáció, az okosrendszerek a mindennapokban is egyre meghatározóbbak, egyre több szolgáltató tér át az automata rendszerekre. Ebbe az irányba haladunk? – merülhet fel a kérdés, amelyre a Széchenyi István Egyetem Vezetéstudományi és Marketing Tanszékének munkatársaitól kértünk választ.
Bediné Jursics Szilvia, a győrújbaráti benzinkút egyik tulajdonosa mutatja az automata tankolást.
Fotó: Csapó Balázs
– Az elektronikus kereskedelem az elmúlt években folyamatosan növekvő tendenciát mutatott világszinten, amit a Covid csak felgyorsított. Hazánkban 2020-ban 45 százalékkal nőtt az online kiskereskedelem, ami az utolsó két évben lassabb ütemben ugyan, de tovább növekedett – elemezte a helyzetet dr. Szabó-Szentgróti Eszter egyetemi docens.
– Az e-kereskedelemben a műszaki cikkek, a ruházat mellett megjelent az FMCG, azaz a gyorsan forgó fogyasztási áruk csoportja, főleg az élelmiszerek és a szépségápolási termékek piaca bővült. A bankkártyás fizetés pedig folyamatosan nőtt. Az online kiskereskedelem bővülése mellett azonban megjelentek olyan offline vagy hibrid kiskereskedelmi megoldások, ahol kimondottan online áruházak nyitottak offline vagy fizikai üzleteket. Az Amazon Go 2018-ban vezette be a személyzet nélküli okosboltját Amerikában, azóta ez a technológia az egész világon terjedőben van. Becslések szerint a mesterséges intelligenciát használó, érintésmentes üzletek 2027-re 90 százalékos növekedést fognak globálisan elérni.
– A digitalizáció ma már nem kérdés vagy lehetőség, inkább egy „kell” helyzet, ami a hatékonyság növeléséhez, a versenyképesség megőrzéséhez, erősítéséhez szükséges. Az elején járunk a változásoknak, még nem látjuk a végét. A következő lépés talán egy automatikus fizetési eszköz, egy applikáció. A változások nagyon gyorsan történnek, amit a vállalkozásoknak követniük kell, hiszen a fennmaradásuk a tét – állapította meg a dr. Kurucz Attila tanszékvezető egyetemi docens.
A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. több mint 160 üzletében működik önkiszolgáló kassza. – Ott, ahol működik ilyen eszköz, ma már a forgalom több mint 30 százaléka ezeken keresztül bonyolódik. Mellettük hagyományos pénztárakat is üzemeltetünk, meghagyva a választás lehetőségét a vásárlóknak. Az önkiszolgáló kasszák telepítésével az a célunk, hogy nőjön az áruházak kasz- szazónáinak áteresztőképessége és csökkenjen a fizetés miatti várakozási idő – tájékoztatta lapunkat Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
A győrújbaráti Gile-Bedi Benzinkút tulajdonosa, Bedi János tizenöt éve működtet benzinkutat a település határában.
– Családi vállalkozásunk a benzinkút, a kapacitásunk véges. Naponta reggel öt órától este hétig, szombaton reggel hét órától este ötig személyes kiszolgálás van, azután az automata üzemel, csakúgy, mint vasár- és ünnepnapokon, így 0–24 órában tudjuk kiszolgálni a vevőinket. A jelenlegi, magyar fejlesztésű rendszert másfél éve helyeztük üzembe. Mi is és a vevőink is szeretjük – állapította meg Bedi János.
Csoki- és üdítőautomatával már régóta találkozhatunk középületekben, munkahelyeken, de olyan bolttal, ahol csak automata van, még ritkán. Győrben a belvárosban viszont van már egy ilyen üzlet.
– Ez külföldön már működő modell, főleg Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban nagy hagyománya van a 0–24 órában működő utcafronti üzleteknek. Szerettük volna ezt Magyarországon is megvalósítani. Február végére tizenegy boltunk lesz, és továbbiakat tervezünk. Büszkék vagyunk arra, hogy ez egy száz százalékban magyar tulajdonú kiskereskedelmi vállalkozás – árulta el Farkas Zsombor, a Vendo Box Kft. tulajdonosa. Mint mondta, a győri üzlet után továbbiakat szeretnének a városban, februárban pedig Sopronban nyílik egy boltjuk, s tárgyalnak már Mosonmagyaróváron is.