2021.12.03. 15:46
Győri híd épült a Tiszán – A Széchenyi-egyetem oktatójának terve valósult meg
A Kecskemét és Békéscsaba között megépült, M44-es gyorsforgalmi úton hamarosan megindulhat a forgalom. Átadják ugyanis a Tiszán átívelő, a győri Széchenyi-egyetem adjunktusa által tervezett közúti hidat. A látványos építményről dr. Teiter Zoltánt kérdeztük.
2021.11.17.Tisza-hidat tervezett a gyõri oktató.Képen:Dr.Teiter Zoltán.Gyõr.Fotó:Huszár Gábor,Kisalföld
Forrás: Kisalföld
Fotó: Huszár Gábor
Dr. Teiter Zoltán 2012 óta oktat a győri Széchenyi-egyetemen, tudományos fokozatát is itt szerezte. Jelenleg a szerkezetépítészeti és geotechnikai tanszék adjunktusa.
– A végső munkálatokhoz közelítő híd első tervei 2005-ben születtek – kezdte az objektum megálmodója, felelős tervezője. – Ekkor az UVATERV Út- és Vasúttervező Zrt. Tervező Intézettel egy esztergomi Duna-hídra pályáztunk dizájntervünkkel, ami akkor a második helyen végzett. 2016-ban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. mint megbízó felé a korábbi terv nyolc különböző változatával jelentkeztünk.
Dr. Teiter Zoltán – aki egyébként az UVATERV hídirodai vezetőhelyettese – elmondta, hogy az 556 méter hosszú felépítményen 2x2 sávon (kétoldalt biztonsági sávval és üzemi járdával) közlekednek majd az autók. Az impozáns híd látványos körívben hajlott pilonjai (kapui) 152 méter magasak. Acélszerkezete 2573 tonnát nyom, míg a segédszerkezettel együtt számított összsúlya meghaladja a 3650 tonnát.
– A Duna Aszfalt Zrt. mint kivitelező és terveztető vezetésével az építési munkálatok 2018 decemberében kezdődtek, és várhatóan ez év decemberében adják át a forgalomnak – jegyezte meg a tervező. – Jelenleg tereprendezési, illetve mederrendezési munkák zajlanak a területen.
A korábbi, tiszaugi hidat felváltó új, „M44-es Tisza-híd” Tiszaug, Lakitelek és Tiszakürt településektől lesz legkönnyebben elérhető.
– Az „M44-es” híd számos apróbb-nagyobb újítást tartalmaz – magyarázta dr. Teiter Zoltán. – Ilyen például a pilont a hídtesttel összekötő, térben csavarodó, ferdekábeles rendszer, amellyel a pilon komplex igénybevétele valósul meg. Igazi különlegesség még, hogy ilyen fesztávú híd öszvérpályás (vasbeton pályalemez és acél tartószerkezet) megoldással ezelőtt egyáltalán nem épült még hazánkban.
Az új építmény éjszakai megvilágítása a környezeti szempontok figyelembevételével alacsony energiaigényű lesz. A kapuk tetején légiakadály-jelző fény, míg a mederhídon a hajózóutak jelölésére szolgáló táblákat és fényeket helyeznek el. A meder felett, a híd közepén meteorológiai mérőállomás, illetve jegesedés- mérő szonda kerül a pályaburkolatra.