2022.11.05. 11:57
Trabant, Wartburg, Simson - A két ütemre dobog a szíve a tápi Tánczos Bencének
A régi keleti autókkal mindig történik valami, ez a varázsuk – vallja Tánczos Bence. A győri Lukács-iskola 20 éves tanulója tavaly 3. lett az országos Szakma Sztár versenyen. Szerinte egy kétütemű hangja, szaga csodálatos.
Szabó Zsanett, Tánczos Bence és a versenygép. Fotó: Rákóczy Ádám
– Mi a családi Trabival megjártuk a Balatont, külföldet. Én ezeken tanultam meg vezetni, velük nőttem fel, nem volt velük semmi gondunk – mesélte a tápi Tánczos Bence. A húszéves fiatalember a kétüteműek szerelmese, szabadidejében Trabanttal versenyez a Rábaring sorozatában, de Wartburgja, Simsonja is van a háznál, azokat felújítja, illetve egy 1994-es veterán BMW-je (egy veterán autóval csak évi ötezer kilométert lehet megtenni a szabály szerint).
– Nekem a Trabantom vékony kormánya is nagyon tetszik. Sok emlékezetes út köt hozzá, mint amikor Zircnek jöttem fel vele a Bakonyban egy hengerrel. Persze légkondi vagy légzsák sincs. Én azt szeretem benne, hogy mindig történik vele valami, ez a varázsa – folytatta Tánczos Bence.
Száznegyvennel száguld a Trabi
– A versenyzésre használt Trabantomat négy éve vettük, 70 ezer kilométer volt benne, nulla rozsda, de nem tudtunk járni vele, mert a papírjai körül volt egy kis zűr. Ha már közútra nem használhattuk, becsöveztük, és versenyeken veszünk részt. Az évjárata 1990-es, a régi, hagyományos típus. A versenyeken a barátnőm, Zsanett a navigátor, nemegyszer 140 kilométerrel szoktunk száguldozni a parabolában – mutatta be az autót Bence. A Trabiban bukócsövek, négypontos öv, overall szolgálja a biztonságot neki és párjának. Hozzáteszi, hogy a jármű nem pörög annyira, mint egy verseny-Wartburg, az sokkal jobban kiegyensúlyozott.
Akit a motor szaga megcsapott
A fiatal autóvillamossági szerelőnek tanul a győri Lukácsban, az alternatív hajtás szakon. Tavaly autóelektronikai műszerész szakmában 3. lett a Szakma Sztár Országos Szakmai Tanulmányi Verseny döntőjén. Terve az, hogy elvégzi a technikusi képzést, aztán marad a járművek között. A kérdésre, hogy miért a kétüteműek, határozott választ ad: megfogta a kétütemű motor hangja, szaga. Szerinte jó beállításnál nem is füstölnek.
A németek viszik, mint a cukrot
Elmondta, hogy régen sokkal nép- szerűbb volt a keleti autók versenye, nem sokan maradtak már.
– A világhálón kínálnak kétüteműeket, Simsonokat, Trabantokat, de a többség olyan, amelyik nem használható, ott áll évtizedek óta a kert végében, szétrohadt kasztnival. Akár kétszázezerért is megszerezhető, de a felújítása sok millió – mondta még Tánczos Bence. – A németek két-háromezer eurót simán adnak egy Trabantért, állapottól függetlenül. A magyar piac ezzel nem tud versenyezni.