Motoros elsősegély az utakon

2022.08.01. 08:12

Életmentő tudást szerezhetnek a motorosok Sopronban és Győrben is

Az elhivatott sürgősségi ellátásban dolgozó X-AID-oktatók a baleseti statisztikák mellett a motoros kultúra megítélésén is szeretnének javítani. Tavaly 15 motoros polgárőrt, 10 rendőrt, illetve a Vérlovagok csapatának tagjait képezték nonprofit módon amellett, hogy motoros társmentő és mentéstechnikai tanfolyamot tartanak – többek között Sopronban, de szeptember végén épp Győrben is.

Bella Violetta

Az X-AID Bikers Egyesület laikus motorosokat képez, akik baleset esetén fizikailag és szakmailag is alkalmasak lesznek arra, hogy önállóan megkezdjék az ellátást a mentők érkezéséig. Fotóillusztráció: X-AID Bikers

– Nem biztos, hogy több baleset történik idén, mint bármelyik évben, de minden hónapban van olyan baleset, amire felkapjuk a fejünket, kirívóak, értelmetlenek, elkerülhetőek lettek volna – mondja Dalia Dávid, az X-AID Bikers Egyesület alelnöke és oktatója. A szervezet azért dolgozik, hogy minél több motoros tudjon szakszerű elsősegélyt nyújtani baleset esetén.

– Minden fórumon küzdünk az ellen az általánosítás ellen, hogy minden motoros őrült. Tény, hogy ők is hibáznak, gyorsan mennek vagy nem ismerik a saját határaikat. Illetve az autósok nem tudják, milyen tempóval érkezünk bizonyos forgalmi helyzetekben – vélekedik Dalia Dávid. – A nemrég Sopronban történt balesetben egy kanyart nézett el a motoros, túl gyorsan ment. Zircen viszont két szabályosan közlekedő motorossal jött szembe egy sort előző autós. A saját sávja foglalt volt, szembejött két motoros, ahhoz nagyon profinak kell lenni, hogy az ember egy ilyen szituációban tudjon arra gondolni, merre lehet a menekülőút. 

Amikor megtörtént a baj 

Dalia Dávid szerint sajnálatos, hogy továbbra sem merünk segíteni egy baleset helyszínén. 

– Az emberek ahhoz a régi és kevés tudáshoz sem mernek nyúlni, amit a jogosítvánnyal megszereztek. Mi aránylag kevés dolgot tanítunk a hallgatóinknak, de azt gyakorlatiasan és kulcsfontosságú információkkal. 

Mivel az X-AID oktatói mind mentőtechnikusok, mentőtisztek vagy mentőorvosok, betegosztályozási alapokat is tanítanak. 

– Ha eljut egy ember odáig egy baleseti helyszínen, hogy a hangosan jajveszékelő emberrel később érdemes foglalkozni, mint a csöndben szenvedővel, az már emberéletet tud menteni. 

Három perc nem éri meg 

Ahogy azt Dalia Dávid is mondta, nem biztos, hogy több a baleset idén, mint máskor, mégis gyakoriak azok, amelyekre felkapjuk a fejünket. Ilyen volt a közelmúltban pár motorosbaleset, amely Győr-Moson-Sopronban történt. Márpedig a motorosok a legvédtelenebbek. 

– A motorost nem védi karosszéria. Fontos, hogy százszor előrébb lásson, mint az autós – mondja Bozzai Lajos, a Safety Car Bozzai Autósiskola vezetője és motorosinstruktora. – Úgy közlekedjen, mintha minden pillanatban az életére törnének! Sajnos a bakonyi úton történt balesetben ez sem biztos, hogy megmenthette volna a két motoros életét – utalt a szakember a múlt hónapban történt egyik tragikus balesetre. Bozzai Lajos jól ismeri a helyszínt, a 82-es utat. – A Bakony motorosparadicsom, a szerpentin, a kanyar, a jó minőségű aszfalt vonz minket, motorosokat. Gyulafirátót környékén több helyen is találkozhatunk kisebb bukkanókkal, ami miatt nem látható a szemből érkező. Hiába egyenes szakaszon előzött a sofőr, a vélhetőleg nem elegendő nyomatékkal és erőtartalékkal rendelkező autóval esélytelen volt egy nagy gyorsítással kivitelezett előzés. 

Bozzai Lajos véleménye szerint ilyen közkedvelt motoroskörnyéken egyetlen autó megelőzését is alaposan meg kell fontolni. 

– Nem ér három perc egy temetést vagy egy megnyomorodott életet. Aki balesetet okoz, annak is tönkremegy az élete, nemcsak annak, aki sérül. Rendet kellene tenni a fejekben, legyen szó autósról vagy motorosról! 

Karbantartással a biztonságért 

– El szoktam mondani, hogy a KRESZ-szabályt betartva is nagyon élvezetes tud lenni a motorozás – mondja Újhelyi Gábor, az NP Motors motorszerviz tulajdonosa, szerelő. Fontosnak tartja, hogy a motor típusához ajánlott gumiabroncsot válasszanak a közlekedők, ami súlyban és a sebességindex tekintetében is megfelelő. A gumik minőségére, korára és állapotára is figyelni kell. A fékfolyadékot legalább kétévente ajánlott cserélni, a fékbetéteket 1–2 milliméteres vastagságnál érdemes. 

– Úgy kell menni, mintha láthatatlanok lennének a többi közlekedő számára. Sajnos a motoros mindig áldozat, mert nem védi semmi. Nincs olyan, hogy majd tigrisbukfencben leszáll róla valaki, veszélyhelyzetben nincs idő kitalálni, hogy te majd így csúszol vagy odaesel. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában