2021.10.19. 13:24
Magyarország utolsó megmaradt vidéki helyi érdekű vasútja 1897 óta közlekedik Fertőszentmiklós és Nezsider (Ausztria) között
Az Európai Régiók Hete programsorozat keretében a bemutatásra érdemes projektek közé a szervezők idén a Fertővidéki HÉV megújulását célzó beruházást is beválasztották.
Forrás: Wikimedia
Fotó: Roman Klementschitz,
Bár sokan nem tudják, de nem csak Budapesten jár a HÉV. Gyorsabb, kényelmesebb, biztonságosabb és utasbarátabb lett Magyarország egyetlen megmaradt, fővárostól távoli helyi érdekű vasútvonala, a Fertővidéki HÉV (FHÉV) hazai, több mint 10 kilométeres szakasza. Mindez annak az uniós fejlesztésnek az eredménye, mely a vasútvonal teljes modernizációját foglalta magában.
A beruházás nemcsak a Magyarország és Ausztria közötti ingázás, azaz a térség mobilitásának növekedéséhez járul hozzá, hanem turisztikai fellendülést is hozhat. Jelentőségét jól mutatja, hogy az október 11–14. között megrendezett, Európai Régiók Hete című eseményre a brüsszeli szervezők az FHÉV megújulását célzó beruházást is beválasztották a bemutatásra érdemes projektek közé.
Magyarország utolsó – Budapesten kívül – megmaradt helyi érdekű vasútja, a Fertővidéki HÉV 1897 óta működik Fertőszentmiklós és Nezsider (Neusiedl am See) között. Eredetileg belföldi járatként közlekedett, majd a trianoni békeszerződés után a pálya 38 kilométeres szakasza Ausztriához került, de azóta is működik a GYSEV Zrt. üzemeltetésében.
„A modernizáció eredményeként az FHÉV vonalának teljes hosszában egységes színvonalon, gyorsan, még nagyobb biztonságban utazhatnak a környékbeliek” – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
A projekt során korszerűsítették a vasúti pályát, így a vonatok sebessége 60 km/h helyett 100 km/h-ra emelkedik az érintett szakaszon, a vasúti átjárók átépítésével pedig biztonságosabbá vált a közlekedés. A fejlesztés keretében Fertőszéplak-Fertőd megállóhely teljesen megújult, akadálymentes magas peront, korszerű utastájékoztató rendszert, P+R parkolót, a kerékpárosok számára pedig fedett, úgynevezett B+R kerékpártárolót építettek ki.
A magyarországi szakasz rekonstrukciójához a magyar kormány 4,68 millió eurós önrésze mellett az Európai Regionális Fejlesztési Alap 3,42 millió eurós támogatást nyújtott. A korszerű vonalon a fertőszentmiklósi régió mintegy százezer lakosa kapcsolódhat be akár a bécsi elővárosi közlekedésbe, a környékbeli osztrák látogatók pedig gyorsan elérhetik a Fertő tó menti közkedvelt turisztikai célpontokat, mint például a fertődi Esterházy-kastélyt és a Fertő–Hanság Nemzeti Parkot.