2024.04.15. 10:47
Kiderült, kik haltak meg a ráckeresztúri légi balesetben
Szombaton zuhant le Martonvásár és Ráckeresztúr között egy kétszemélyes kisgép, a szakértők szerint több mint 300-zal csapódott a földnek. A rendőrség büntetőeljárásban vizsgálja az esetet.
Az EXTRA 330/L típusú gép roncsai. A különleges sportrepülőt, korábban, Besenyei Péter műrepülő-pilóta több alkalommal is vezette
Fotó: feol.hu/ Dienes Gábor
A repülőgép olyan erővel csapódott a földbe, hogy az utastérhez hosszú ideig nem is fértek hozzá, a roncsot munkagépekkel ásták ki a földből. A gép utasainak esélyük sem volt, hogy túléljék a zuhanást. A repülőn egy idősebb és egy fiatalabb férfi utazott, a gép Tökölről szállt fel utolsó útjára.
Mint azóta kiderült, a gép pilótája egy elismert egyetemi tanár és cégvezető, Magyari József volt, aki 2013–2014-ben szingapúri magyar nagykövet volt, jelenleg több energetikai cég vezetője és a kisrepülő tulajdonosa is.
Fiatal kora óta szenvedélye és hobbija volt a repülés, a repüléstörténet és minden ezzel kapcsolatos tudományág. A férfi önmagáról írt bemutatkozásában is kihangsúlyozta, hogy imádja a repülést, mint később kiderült, nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is.
A környéken élő szemtanúk elmondták, hogy jó ideje szinte minden hétvégén látták őt repülni a környéken, ahol kisgépével gyakorolt, gyakran még műrepülő-figurákat is csinált. Többek szerint egy ilyennel próbálkozott azon a tragikus szombat délelőttön is, amikor azonban nem sikerült kijönnie az egyik mutatvány bonyolult fordulatából.
Az is kiderült, hogy a pilóta által vezetett gép nem akárkié volt:
a lezuhant gép lajstromjele megegyezik a neves magyar pilóta, Besenyei Péter korábbi gépének lajstromjelével. Ezt a gépet azonban Besenyei már évekkel korábban eladta, vélhetően ekkor vette meg mostani tulajdonosa.
Sok szakmabeli azt is pletykálja, hogy a magyar klasszis pilóta a most tragikus véget ért géppel többször is versenyzett a híres Red Bull légi parádékon, a gép festése a becsapódáskor is ezeket viselte – írja a Ripost.
Azt azonban egyelőre még nem lehet pontosan tudni, hogyan történt a baleset. Nehezíti a nyomozást, hogy
az ilyen repülőgépeken nem előírás, hogy legyen adatrögzítő, így a szakértői vélemény szerint feltehetően azon sem volt, amely szombaton lezuhant Ráckeresztúrnál.
Egyelőre tehát az is csak feltételezés, hogy az 1998-ban gyártott műrepülő szinte függőlegesen, 300 kilométer/óra sebességgel csapódhatott a földbe – írja a Világgazdaság.
Közben kiderült: mégis van videófelvétel a tragédiáról. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) azt közölte MTI-vel, hogy a pilóta rosszulléte okozhatta a szombati, két halálos áldozatot követelő repülőgép-balesetet.
A balesetvizsgálók előbb feltárták és azonosították a repülőgép fő darabjait és kormányfelületeit, majd a hétvégén a helyszínen fellelt akciókamera által rögzített fájlokat helyreállították.
A felvétel alapján a repülés 8. percében a pilótánál feltételezhetően rosszullétre utaló jel mutatkozott, amely után a rögzített felvétel végéig a repülőgép „vezetetlen repülési jelleget” mutatott
– közölte a minisztérium.
Hozzátették, a Közlekedésbiztonsági Szervezet a rendőrség és a légügyi hatóság szakembereivel részletes szemlében vizsgálja a műszaki meghibásodás lehetőségét.
A közleményben emlékeztettek: a HA-PET lajstromjelű Extra 330L típusú repülőgép szombaton fél tízkor szállt fel a tököli repülőtérről, majd három perc múlva megérkezett a Martonvásár – Ráckeresztúr közötti gyakorlólégtérbe, ahol
néhány perces repülést követően majdnem függőleges helyzetben, nagy sebességgel a földnek csapódott. A pilóta és utasa a helyszínen életét vesztette, a légi jármű megsemmisült.
Krimi
- Óriási világháborús bombát találtak az erdőben, bármelyik pillanatban felrobbanhatott volna
- Négy szót írt a Google keresőjébe, egyből kijött a terrorelhárítás
- Hátborzongató: kiderült, hogyan halt meg a Budapesten meggyilkolt édesanya (videó)
- Ismert embert késelt halálra egy 18 éves fiú, a barátnője anyja az áldozat
- Tragédia az iskolánál: öt gyereket gázoltak el