2022.04.12. 14:30
Tízszeresére nőtt a felhasználók száma a Facebook utódján, a Metán
Még csak decemberben jelentette be Zuckerberg, de nagyon pezseg a Meta menő közösségi virtuális valóság platfromja, a Horizon.
A Facebook hivatalosan is a virtuális valóságra és a metaverzumra tette fel a jövőjét, átnevezte magát Meta névre, és évente milliárdokat költ olyan hardver és szoftver fejlesztésére, amely messze túlmutat a jelenlegi „hagyományos” közösségi médián. A vállalatóriás azonban – legalábbis eddig – keveset osztott meg a nyilvánossággal arról, hogy milyen jól teljesítenek ezek a megoldások.
A Meta legnagyobb dobása jelenleg a Horizon Worlds nevű közösségi VR platform, amelybe a Quest headsettel (gyártója a Facebook tulajdonban van) lehet „belépni”:
A Horizont Mark Zuckerberg a vállalat legutóbbi eredménybeszámolóján „a metaverzum vízió központi elemének” nevezte. A Meta óriásvállalat illetékes vezetője, Chris Cox ekkor beszélt a Horizon felhasználói számának kimagasló növekedéséről.
A virtuális realitás platform elérte a 300 000 felhasználót, ami három hónap alatt tízszeres növekedést jelent.
Cox elmondta, hogy mikor a Horizon Worlds december elején az Egyesült Államokban és Kanadában az összes Quest-felhasználó számára elérhetővé vált, a havi felhasználói bázisa tízszeresére nőtt. Ez a szám magában foglalja a Horizon Worlds és a Horizon Venues felhasználóit is, amely egy különálló alkalmazás az élő események VR-közvetítésére, de ugyanazokat az avatárokat és alapvető mechanikákat használja. Ellenben nem tartalmazza a háromszázezres szám a Horizon Workrooms-t, a VR-konferenciákat, amely meghívásos rendszerre támaszkodik.
A decemberi bevezetés előtt a Horizon Worlds privát bétatesztben működött, amelyben az alkotók tesztelhették a világépítő eszközeit. Hasonlóan ahhoz, ahogy a Roblox játékplatform vagy a Microsoft Minecraftja működik, a Horizon Worlds lehetővé teszi, hogy az emberek egyéni környezeteket építsenek, amelyekben.lábatlan avatarokként lóghatnak és játszhatnak.A Meta a héten jelentette be, hogy a Horizon Worldsben eddig 10 000 különálló világot építettek, és az alkotóknak létrehozott privát Facebook-csoportja már több mint 20 000 tagot számlál.
Tekintettel arra, hogy a Horizon Worlds széles körben való elérhetővé tétele óta még csak néhány hónap telt el, még korai lenne megmondani, hogy a platform gyors növekedése folytatódni fog-e, illetve hogy képes lesz-e hosszú távon megtartani a felhasználókat. És a Quest headset ünnepi szezonbeli eladásainak fellendülése minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy az emberek kipróbálják a Horizont.
A Meta még mindig nem hozta nyilvánosságra, hogy hány Quest headsetet adott el eddig, ami megnehezíti a Horizon sikerének megítélését az alapul szolgáló hardverplatformhoz képest, amelyen fut. Több harmadik fél becslése szerint azonban a Quest eladásai meghaladják a 10 milliót. Zuckerberg nemrég azt mondta, hogy a Meta még ebben az évben kiadja a Horizon mobiltelefonokra szánt változatát, hogy „a VR-en kívül még több felületre hozza el a korai metaverzumos élményeket”.
„Bár az igazi élményeket a virtuális valóságban lehet kapni, azért a metavilágokat a Facebook vagy az Instagram alkalmazásokból is el lehet majd érni” – mondta a vezérigazgató a Meta legutóbbi eredménybeszélgetésén. A Horizon mobilra történő átvitele még inkább a Rec Room versenytársává tenné. (Utóbbi egy jól finanszírozott, közösségi játékalkalmazás 37 millió havi felhasználóval a játékkonzolokon, mobiltelefonokon és VR-ben.)
A Horizon Worlds még nem termel pénzt a Metának, s nagy a nyomás a cégen, hogy sikeres legyen, hiszen a vállalat részvényárfolyama azt jelzi, a befektetők megkérdőjelezik a drága Metaversus projektet.
Természetesen számtalan lehetőség van még a pénzcsinálásra egy olyan virtuális világban, ahol a felhasználók olyan „tárgyakért”, dolgokért, élményekért fizetnek, amelyeket a valóságban sohasem érinthetnek meg.
A Meta állítólag már a „Zuck Bucks”-ot csinálja.
A Financial Times szerint a vállalat továbbra is pénzügyi termékek bevezetésének lehetőségeit vizsgálja. Állítólag több vasat is tartanak a tűzben, köztük olyan virtuális valutát, amelyet az alkalmazottak a jelek szerint „Zuck Bucks”-nak neveznek.
A Mark Zuckerbergről elnevezett pénz valószínűleg nem kriptopénz – bár a Facebook/Meta nem tett le a kriptopénzzel, s az NFT-vel kapcsolatos terveiről sem. A Zuck Bucks esetében pedig inkább az alkalmazáson belül árusított tokenek bevezetéséről lehet szó.
Emellett a Meta „közösségi tokenek” vagy „hírnév tokenek” bedobását vizsgálja, amelyeket „például a Facebook-csoportokban való érdemi közreműködésért járó jutalomként lehetne kibocsátani” – írja a Financial Times.