2011.11.30. 23:21
Eltűnnek a weboldalak az Internetről?
A Facebook terjedésével sok weboldal-tulajdonosban felmerül: kell nekem egyáltalán weboldal? Nézzük kell-e!
Az elmúlt időszakban több cégvezető keresett meg azzal a kéréssel, hogy cégének, projektjének weboldalát már nem is újítaná meg. Egyszerűen készítsünk neki egy Facebook oldalt és majd ő töltögeti rá az „akciókat" és töröljük a régi honlapot.
Tulajdonképpen igaza is van a vállalkozónak: miért fizetne domain nevet, tárhelyet, ha Facebook oldalra is tud információkat feltölteni, megosztani? ( Ingyen... )
Mi lesz, ha egyre többen döntenek így? El fognak tűnni a honlapok?
Egy szakmájában nagy múlttal rendelkező építési kivitelező vállalkozóval hosszasan tárgyaltunk, végül úgy döntött: mielőbb készüljön el új, különálló honlapja. Nézzük miről beszélgettünk! (A megbeszélést természetesen rövidítettem.)
Vállalkozó: Nincs szükségünk honlapra. Most, hogy a régi már 4-5 éves és nem is vesszük hasznát, elavult, nem szeretnék rákölteni többszázezer forintot. Így a webtárhelyet is megspórolom és domain név sem kell, igaz? Úgyis mindenki a Facebook-ot „olvassa".
Elfogynak a weboldalak is a Facebook terjedésével?
Én: Részben egyetértek. Tény, hogy több mint 3.5 millió magyar Facebook profil van már, de biztos, hogy az Ön ügyfelei, vásárlói onnan érkeznek?
Vállalkozó: Nem, de a lányaim, és a feleségem is mindig Facebook-oznak, ezért mondták, hogy csináltassak egy Facebook oldalt és azon is megtalálnak majd. Elég lesz az.
Én: Megtalálható lesz az biztos. De tényleg megtalálják? Keresni fogják ott? Illetve domain névre és webtárhelyre továbbra is szüksége lesz, ha szeretné fenntartani a céges levelezését.
Vállalkozó: Erre nem gondoltam! Hát persze! Már 9 éve ugyanaz a céges email címem, nem szeretném elveszíteni.
Én: Rendben, akkor levelezés tehát biztosan kell. Tegyük fel, hogy felépítünk egy Facebook oldalt menüpontokkal úgy, ahogy egy hagyományos honlapot. Ide kerülnek fel termékek, akciók, kapcsolat-felvételi űrlap, stb. Szükség van ezekre?
Vállalkozó: Természetesen. Ezeket mindenképpen szeretném.
Én: Ez esetben bátran mondhatom, hogy a végén nem kerül majd sokkal kevesebbe a Facebook oldal, mint egy különálló weboldal. Hiszen ezeket a pontoknak is kell design. Sőt! Mivel Ön is szeretné tölteni a tartalmakat, programoznunk is kell.
Vállalkozó: Hm. Mennyivel lehet olcsóbb?
Én: 20-30%-nál semmiképp sem több. Viszont azzal tisztában van-e, hogy a Facebook gyakorlatilag bármikor letörölheti az oldalt? Ez esetben, még ha visszakapja is valaha, óriási kiesésre kell számítani. Képzelje el, hogy napokig, hetekig nincs elérhetősége az Interneten!
Amit pedig végképp ne felejtsünk el: Vajon az építőipari kivitelezés, lakóház építés ügyében érdeklődő emberek a Facebookon keresnek maguknak partnert? Nem valószínű.
A vállalkozó itt szembesült azzal, hogy az „ingyen Facebook" nem neki való.
Sem a célközönség nem fogja ott keresni. Ha pedig azt mondja, hogy „keressen ránk a Facebook-on!", hát...
A beszélgetést tanulsága, hogy bár ingyen van és sok mindenre használható, cégek számára nem biztos, hogy jó választás egy „kizárólagos" Facebook oldal, különálló honlap nélkül.
Tekintsünk a Facebook oldalra úgy, hogy amennyiben a célcsoportunk jelentős része ott megtalálható (és aktív is), akkor érdemes vele foglalkozni.
Arról pedig külön érdemes lesz tanulmányt kutatni-készíteni, hogy a Facebook közössége vajon játszani, szórakozni, ingyen ajándékokat kapni jár oda vagy jelentős vásárlói réteg-e valójában?
Nekem van egy tippem. Ön szerint?
Fekete Attila
Web-fejlesztő mérnök
Feki Webstudio