2019.09.21. 07:57
Jönnek az őszi hónapok, amikor a legtöbb gázolás történik megyénkben – videó, fotók
Az Európai Mobilitási Hét idei győri programjai során középpontban voltak a gyalogosok. Ennek apropóján feltérképeztük Győr több száz gyalogátkelőhelyét. Bár az ősz egyelőre csak kopogtat, egyre rövidebbek a nappalok. Ne felejtsük: az őszi óraátállítás után a délutáni fényviszonyok jelentősen csökkennek, gyorsan sötétedik novembertől.
Új jelzőlámpás győri helyszín az Ifjúság körút is a „kanyarban”.
Fotó: Mészáros Mátyás
Legtöbben 16 óra után indulunk haza, így a gyalogosok és a kerékpárosok fokozott veszélyben közlekednek a szürkületben. Nem véletlen, hogy a baleseti statisztikák szerint a legtöbb baleset általában novemberben történik – a megváltozott fényviszonyok miatt. Tanulságos adat ugyanakkor: a gyakran igénybe vett győri gyalogátkelőhelyeken nagyon kevés gázolás történik. Több baleset fordul elő ott, ahol az autósok ritkábban találkoznak járókelőkkel és ezért nem számítanak rájuk.
820 „zebra”
A Győri Útkezelő Szervezet rendszeresen ellenőrzi a gyalogátkelőhelyeket. Különösen azokat a helyszíneket veszik nagyító alá, ahol iskola, óvoda, buszmegálló, játszótér, park van a közvetlen közelben. Sokan gondolhatják, hogy „zebrát” rajzolni könnyű, hisz „két-három vödör útfesték” kell hozzá. Ám a biztonságos gyalogátkelőhelyek kialakítása ennél jóval több előkészületet, tervezést, engedélyezési procedúrát igényel. A kisalföldi megyeszékhelyen 820 gyalogátkelőhely áll rendelkezésre. Ezek jelentős többsége útburkolati jellel, táblával hívja fel az autósok figyelmét arra, hogy bármikor gyalogos léphet az útra.
„Közlekedésbiztonsági szempontból lényeges, hogy a gyalogosok minél kevesebb időt töltsenek az úton. Nem mindegy, hogy 10–12 métert tesznek meg az úton vagy 6–8 métert” – kezdte kérdésünkre Máthé-Tóth Péter. Az útkezelő szervezet tájékoztatásért felelős mérnöke példának Ménfőcsanakon a Győri út–Kisdobos utcai kereszteződésben a közelmúltban végzett útfejlesztést említette. Itt korábban több mint 10 métert kellett a gyalogosoknak az úttesten haladniuk, miközben a forgalom állandóan jelentős nappal. A kialakult helyzetet nehezítette: iskola és ovi is működik a „zebra” szomszédságában. A gyalogosok nagy része azt követően szeretne átérni az út másik oldalára itt, miután leszáll a buszról. „Az útfelületet rendbe tettük, áthelyeztük a buszmegállókat, szűkítettük a távolságot, járdaszigetet alakítottunk ki középen” – közölte Máthé-Tóth Péter.
Kulcsfontosságú méterek
Az útszűkítések bevett közlekedésbiztonsági elemek a kisalföldi megyeszékhelyen. A szakemberek figyeltek erre a Bécsi kapu tér korszerűsítésekor, vagy Újvárosban a Kossuth-szobor közelében. Utóbbi gyalogátkelőhelyen három-négy métert nyertek a gyalogosok javára.
Hasonló lépést hajtottak végre Nádorvárosban, a Bartók út–Attila utcai csomópontban tavaly. Az út keskenyre „szabása” révén kevesebb időt töltünk az autók között. Az útburkolati jeleket plasztikból készült burkolati jelekkel váltották ki itt. Utóbbiak „szavatossága” 6–7 év, vagyis jobban bírják a gyűrődést, mint az oldószeres festékkel festett útburkolati jelek. A Bartók út–Attila utcai csomópont közelében a Gárdonyi-iskola van. A fényviszonyok nappal is trükkösnek bizonyultak, könnyen elvesztek az árnyékban a gyalogosok. „A problémát úgy oldottuk meg, hogy halogén izzókat szereltünk az átkelőhely fölé. Így este is fényárban közlekedhetnek a járókelők az úttesten” – mondta Máthé-Tóth Péter. A fejlesztés 20 millió forintba került.
Az előző példából is látjuk: a gyalogátkelőhelyek megfelelő láthatósága lényeges közlekedésbiztonsági elem. A Győri Útkezelő Szervezet munkatársai a város több pontján arra törekednek, hogy a gyalogosokat magasból, kellő fénnyel világítsák meg. A szükséges fényforrást LED-lámpákkal biztosítják. Utóbbiak abban segítik az autósokat, hogy a gyalogos ruházatát kiemelik, nem homályosítják el az öltözet eredeti színét.
Jelzőlámpás védelem
A gyalogosoknak évente általában a város egy-két pontján építenek új jelzőlámpát. E téren a tavalyi esztendő kivétel volt: négy közlekedési gócpontot tettek biztonságosabbá így Győrben. A nádorvárosi átalakításról az előző bekezdésben beszéltünk.
Az 1,3 kilométeres Új Bácsai utat – hivatalos nevén Bárka utat – napi 5000–7000 autó használja. Az Irinyi utca felől óránként 8–10 gyalogos halad át a főúton, többségük babakocsit toló kismama. Forgalomtechnikai szempontból több módszert próbáltak az „autóversenyzők féken tartására”: táblák, burkolati jelek óvták a közlekedőket. Az Új Bácsai úton felülről világított zebrákat szintén alkalmaztak. Mindez kevésnek bizonyult. Az Irinyi utcai csomópontban sárgán villogó jelzőlámpára is szükség volt 15 millió forintért. A lámpa gombnyomásra engedi át a gyalogosokat. „A rendszer ugyanolyan elv szerint működik, mint a Pápai útnál és a Dessewffy utcánál” – tette hozzá Máthé-Tóth Péter. Utóbbi helyszínen a jelzőlámpa felállítása előtt tíz évvel halálos gázolás történt.
A Mécs László utcában 2013 óta történnek korszerűsítések, korábban két jelzőlámpát helyeztek üzembe. Így ha egy csuklós buszról leszáll 100–120 diák a reggeli csúcs idején, a fiatalok biztonságban indulhatnak iskolájuk felé. Az autósok pedig „kiszámíthatóbb” haladást kapnak a zöld lámpától. Új jelzőlámpás győri helyszín az Ifjúság körút is a „kanyarban”. Az Újkapu utcában, a Prohászka-iskola közelében pedig oszlopra emelt, sárgán világító lámpa szavatolja a gyalogosok biztonságát. Ne feledjük azonban: a volánnál ülő autósok tehetnek a legtöbbet azért, hogy ne érje baj a szabályosan közlekedő gyalogosokat.
Segíteni a vakokat és a mozgáskorlátozottakat
A gyalogátkelőhelyeken biztosítani kell a haladást a mozgáskorlátozottak számára is. A csomópontok átépítésekor figyelnek rájuk a szakemberek. Mint ahogy a vakokra és gyengénlátókra is. A Szigethy Attila út–Verseny utca kereszteződésben hamarosan útburkolati jelekbe épített taktilis jelekkel fogják segíteni őket, „kattogót” pedig legutóbb Gyárvárosban szereltek fel. A „kattogók” hangjára nyáron érkezik néhány panasz a győri útkezelőhöz. A szervezet ezekben a vitákban kiáll a vakok és gyengénlátók érdekei mellett.