Rábaköz PRINT

2016.01.28. 07:38

A 85-ös úton jár a busza? Drágulhat a jegye, bérlete februártól

A 85-ös főút 800 méterrel lett hosszabb, emiatt például egy Kapuvárról ingázónak 7300 forinttal is drágulhat a bérlete. Nézze meg táblázatunkat, Önt is érintheti a változás!

kisalfold.hu

Ráfizetnek az utasok az M85-ösre


Miközben Csorna és Győr között épült az M85-ös gyorsforgalmi út, a 85-ös főúton is dolgoztak: a részben megújult, de réginek nevezett 85-ös nyomvonala végül 800 méterrel hosszabb lett. Ez február elsejétől a buszjegyek és bérletek árán is érződik. Az ÉNYKK közleményét ide kattintva olvashatja el >>


Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉNYKK) tájékoztatása szerint a Győr és Csorna között adódott többletkilométer körülbelül 5900 utast érint, leginkább a rábaközieket.


Több mint 15 településről ingázó utas bérlete drágul legalább 2300 forinttal, de egy Kapuvárról Győrbe szóló felnőttbérlet ára akár 7300 forinttal is emelkedhet.


 

 

Innen a plusz


Az M85-ös építésekor a 85-ös főutat is több helyen átépítették, ezekből adódott össze a nyolcszáz méterrel hosszabb szakasz. Ilyen csomópont például a döri leágazó utáni rész, a Kóny melletti szakasz, valamint a rábapatonai és az M1-es autópálya közelében épült új nyomvonal.



A busztársaságnál megtudtuk: a menetrend szerinti járatok többsége az úgynevezett régi 85-ös főúton közlekedik jövő hónaptól, amelynek oka, hogy szeretnék kiszolgálni az út mentén fekvő településeket. Nem utolsósorban a járatok is így gazdaságosak.


A távolsággal arányosan nőhet az utazás ára is: táblázatunkban látható, mennyivel. A legrosszabbul talán azok járnak, akiknek az eddig megvásárolt 50 kilométeres bérletük helyett 60 kilométeres bérletet kell venniük. Ebben az esetben 7300 forinttal lesz drágább a havibérlet, az eddigi 35.600 forint helyett 42.900 forint. (Az 55 kilométeres bérletet 2007-ben eltörölték.) Ez éves szinten több mint 87.000 forintos áremelést jelent.


Ide kattintva megnézheti, hogy milyen távolságra mennyibe kerül a bérlet és a táblázatból az is látszik, 55 kilométeres bérlet nincs >>



 

A buszjáratok Győr után nem az M85-ös gyorsforgalmin folytatják útjukat, hanem a 85-ös főúton közlekednek Csorna felé. Fotó: H. Baranyai Edina

A buszjáratok Győr után nem az M85-ös gyorsforgalmin folytatják útjukat, hanem a 85-ös főúton közlekednek Csorna felé. Fotó: H. Baranyai Edina



A szolgáltató arra kéri a bérleteseket, hogy az elővételi pénztárakban vizsgáltassák felül bérletigazolványukat, s ha szükséges, február végéig cseréltessék ki. Az ellenőrök márciusban kiemelten ellenőrzik az irat érvényességét, és eleinte szóban figyelmeztetnek, majd áprilisban már pótdíjat is fizettethetnek azzal, aki szabálytalan bérlettel utazik.


Az ÉNYKK jelezte: a Csorna–Győr között munkanapokon közlekedő buszok jelentős részével kiszolgálja a bágyogszováti, kónyi vagy enesei utasait, így gyorsjáratként, az M85-öst használva az említett településeket csak jelentős színvonaleséssel tudná ellátni.


Arra a kérdésünkre, hogy a plusz 800 méter költségét mindenképpen az utasokra kell-e hárítania a társaságnak, azt a választ kaptuk, hogy a „közszolgáltatási szerződés nem adja meg a közlekedési szolgáltatóknak a mérlegelés lehetőségét, az alkalmazott díjszabást a ténylegesen megtett, hivatalosan bemért távolság alapján kell meghatározni, az ennek alapját képező menetrendet az NFM hagyja jóvá."


A Közszolgáltatási Szerződést ide kattintva találja >>


 

Mit mond az utas?


Több utast is megkérdeztünk  a plusz 800 méterről, de kevesen hallottak a változásról, így egyelőre nyilatkozni sem tudtak.


A kapuvári Cserpes Evelin naponta utazik Győrbe. A város Fő terétől a győri pályaudvarig szól az igazolványa, ezért már korábban is 60 kilométeres bérletet vásárolt. Az egyetemista elmondta, a február elsejétől életbe lépő változás nem érinti, továbbra is a 60 kilométeres bérletet vásárolja meg, amely feljogosítja a két megálló közötti utazásra.


A szintén kapuvári Szántó Gábor 20 éve ingázik Győrbe, s azt tartaná járható útnak ebben az esetben, ha a buszokon lenne egy kártyaleolvasó, az utasnál egy mágneskártya, s ebben az esetben a volán társaság pontosan tudná hány kilométert tett meg az utas, majd ezután számlázna a hónap végén. Hozzátette: "igazságtalannak tartom, hogy 60 kilométeres bérletet kell vásárolnom, hiszen jelentős részét ki sem használom, még a 49,6 kilométeres bérletnek sem, hiszen Győrben, munkakörömből adódóan más-más megállóhelyen szállok buszra, a pályaudvar helyett például a Jedlik iskolánál vagy a Dunacenternél. Úgy gondolom, az áremelést a szolgáltatások technikai minősége sem teszi indokolttá."

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!