2022.06.12. 11:30
Nem igazán örül a német autóipar a belsőégésű motorok kivezetésének
Elvben elfogadja, de bírálja is a német járműipar az Európai Parlamentnek a belsőégésű motorral hajtott új autók forgalomba helyezésének 2035-ös beszüntetésére tett kezdeményezését.
Az Európai Parlament 2035-től be akarja tiltani a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítését. Az európai parlamenti képviselők többsége szerdán Strasbourgban megszavazta, hogy a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. Mielőtt azonban ilyen rendelet hatályba léphetne, a parlamentnek még egyeztetnie kell az uniós tagállamokkal.
Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től történő betiltása ellen szólalt fel. Wissing csütörtökön Berlinben a dpa német hírügynökség kérdésére válaszolva úgy fogalmazott, hogy az Európai Parlament belsőégésű motorral kapcsolatos döntése nem nyerte meg a tetszését.
A technológia kivezetése nehéz idők kezdetét jelentené a polgárok számára – mondta. Sok munkahely függ ugyanis a belsőégésű motoroktól.
– Azt szeretnénk, hogy a belsőégésű motorral rendelkező járműveket 2035 után is lehessen újonnan forgalomba helyezni,
ha bizonyíthatóan csak bio-üzemanyaggal lehet azokat megtankolni. A belsőégésű motorral felszerelt, klímasemleges járművek engedélyezése van csak összhangban a technológiai nyitottság elvével – mutatott rá.
A Német Gépipari Szövetség (VDMA) is bírálta az Európai Parlament kezdeményezését
– Az Európai Parlament szavazása nem jó hír az EU ipari ereje és fenntarthatósága szempontjából – mondta Hartmut Rauen, a VDMA vezérigazgató-helyettese csütörtökön.
– Ez nemcsak azt jelenti, hogy az EU feladja vezető szerepét a belsőégésű motorok technológiái terén, hanem azt is, hogy lemond egy nagy potenciállal rendelkező, fenntartható technológiai lehetőségről is
– mutatott rá Rauen. A tilalom ugyanis csak beszűkítené a rendelkezésre álló klímasemleges meghajtási technológiák választékát.
Nem szabad eltekinteni attól sem – mondta –, hogy
Oroszország és Kína uralja a globális járműipar ellátását az elektromobilitáshoz szükséges olyan kulcsfontosságú nyersanyagokkal, mint például a nikkel, a kobalt vagy a magnézium.
– Ezáltal a belsőégésű motorok fokozatos kivonása jelentős geopolitikai kockázatot jelentene Európa számára – figyelmeztetett.
Elvben támogatók az autógyárak is
A Volkswagen csoport elvileg végrehajtható lépésnek tartja az Európai Parlament döntését. Ambiciózus, de elérhető célt fogalmaztak meg – közölte a wolfsburgi székhelyű vállalat csütörtökön.
„Az elektromobilitásra történő áttérés visszafordíthatatlan. Ez az egyetlen ökológiailag, technológiailag és gazdaságilag észszerű módja a belsőégésű motorok mielőbbi kiváltásának” – fogalmaz a csoport közleménye. Európa legnagyobb autógyártó csoportjának néhány márkája már korábban bejelentette, hogy
fokozatosan kivonul a benzin- és dízeltechnológiából, és hamarosan leállítja a motorok új generációinak fejlesztését is.
A Mercedes-Benz autógyártó elvben üdvözölte az Európai Parlament döntését.
– 2030-ra készen állunk arra, hogy teljesen elektromos meghajtásúvá váljunk ott, ahol a piaci feltételek ezt lehetővé teszik – mondta Eckart von Klaeden, a csoport külkapcsolati részlegének vezetője csütörtökön Stuttgartban a dpa hírügynökségnek.
– Elvben üdvözöljük a döntést – mondta von Klaeden, hangsúlyozva, hogy a döntés a politikusokra hárítja a szükséges infrastruktúra biztosításának felelősségét.
– A közlekedés területén az éghajlatvédelem sikerének szempontjából
az új technológiák elfogadása, nem pedig a hagyományos technológiák betiltása a döntő szempont
– fogalmazott.
Borítókép: Illusztrációfotó / dpa Picture-Alliance via AFP / Jan Woitas