Németország

2021.02.03. 14:10

Bedöntheti a piacot az e-autók jelentős állami támogatása

A német lízingcégek szerint az egész piacra veszélyes a nagy állami támogatás. A kereskedők nyakán maradhatnak a fiatal, keveset használt elektromos járművek.

Elektromos autózás. Veszélyes jelenségek

Forrás: Világgazdaság

Fotó: Kallus György

Az elektromos autók vásárlását Németországban jelentős állami ingyenpénzzel támogatják. A kereskedők és a lízingcégek attól tartanak, hogy ez torzítja a piacot, amely néhány éven belül a kereskedések és lízingcégek bedőlésével járhat. Nálunk még nem fenyeget a probléma, kisebb a piac – írja a Magyar Nemzet.

Lényegesen több e-autót regisztráltak Németországban tavaly, mint az azt megelőző évben – jelentette be a német Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA).

Az elektromos autók értékesítése fellendült: részarányuk az új autók között 6,7 százalékra nőtt, ami egy éven belül lenyűgöző 206,8 százalékos emelkedésnek felel meg.

De a siker korántsem véletlen. A szövetségi kormány vásárlási támogatással – más néven környezeti bónusszal – támogatja az e-autók vásárlását. Egy további innovációs bónusz pedig megkettőzi az állam részesedését az új autók árából.

A szövetségi kormány döntése kevés választási lehetőséget hagyott az autóiparnak.

Mivel az ösztönzők csak az e-autókra és a hibridekre vonatkoznak, az autógyártók arra kényszerülnek, hogy termelésüket átállítsák elektromosra.

Mindössze néhány nappal a gazdasági ösztönző csomag elfogadása után a Daimler három új elektromos modellt jelentett be. De nem csak a Daimler, a BMW vagy a VW kényszerül kínálatának gyökeres átalakításra, a lízingpiacot is jelentősen érinti az e-autók állami támogatása. Nekik, vagyis

a kereskedőknek és a flottaüzemeltetőknek az e-autó-prémium egyre nagyobb problémává válik.

A mesterségesen fűtött fellendülés sokba kerülhet a lízingcégeknek.

– Ha az árképzésben nem lesz változás, akkor az egész rendszer összeomlik – nyilatkozta a Handelsblattnak Lukas Steinhilber, a Vehiculum lízingplatform alapítója és ügyvezető igazgatója. A vállalkozás több ezer elektromos autóval kapcsolatos lízingszerződést közvetített, amelyek egy része úgymond lélegzetelállítóan kedvező.

Eleinte úgy tűnt, mintha az e-autók állami támogatása a lízingkereskedőknek kedvezne. A Handelsblatt szerint

a listaárnak több mint hatvan százalékát teszik ki a kedvezmények. Az alacsonyabb árak az e-autók és a plug-in hibridek lényegesen magasabb eladásához vezettek.

A lízingelt autók részaránya az elektromos szegmensben 2020 elején még csak hét százalék körül alakult, ám év végére kilencven százalék fölé emelkedett. Csakhogy: amikor a a lízingelt elektromos járművek visszatérnek a kereskedőhöz, akkor kiszámítják a maradványértéket. És itt van a probléma:

az e-autók állami támogatása miatt az új autók ára kedvezőbb lehet, mint a fiatal használtaké.

Lukas Steinhilber szerint ha a húszezer kilométert futott elektromos autók ugyanolyan drágák, mint egy új autó, akkor azokat már nem lehet forgalmazni. Emiatt

a kereskedők körében egyre nagyobb a félelem, hogy a használt elektromos autók a nyakukon maradnak.

– Megértjük az e-autó támogatás szükségességét, és az is jó, hogy átállunk az elektromos és hibrid technológiára. De ha semmi sem változik a maradványértékek körül, akkor a lízingcégek közül jó néhány bedől a következő években, ugyanis ők viselik a továbbértékesítés pénzügyi kockázatát – érvelt a Vehiculum vezetője.

Elektromos autózás. Veszélyes piaci jelenségek
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Németországban a múlt év közepe óta a bruttó negyvenezer euró, azaz nagyjából 14 millió forint alatti kategóriában hatezer euróra növeltek az állami támogatást, és ezt ki kell egészítenie a kereskedőnek, így összesen kilencezer euró, tehát mintegy 3,1 millió forint lehet az ingyen pénz. Hazánkban a 11 millió forint alatti bruttó vételárú autókra legfeljebb két és fél millió forintos támogatást lehet igényelni – a keret egy nap alatt elfogyott.

Nálunk egyelőre nem fenyeget az elektromos autókkal foglalkozó cégek bedőlése, mert sokkal kisebb a piac.

Az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint bár a full- és konnektoros hibrid autók részaránya EU viszonylatban relatíve magas, mintegy négy és fél százalék, azonban a darabszám még mindig alacsony, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!