2021.02.03. 14:10
Bedöntheti a piacot az e-autók jelentős állami támogatása
A német lízingcégek szerint az egész piacra veszélyes a nagy állami támogatás. A kereskedők nyakán maradhatnak a fiatal, keveset használt elektromos járművek.
Elektromos autózás. Veszélyes jelenségek
Forrás: Világgazdaság
Fotó: Kallus György
Az elektromos autók vásárlását Németországban jelentős állami ingyenpénzzel támogatják. A kereskedők és a lízingcégek attól tartanak, hogy ez torzítja a piacot, amely néhány éven belül a kereskedések és lízingcégek bedőlésével járhat. Nálunk még nem fenyeget a probléma, kisebb a piac – írja a Magyar Nemzet.
Lényegesen több e-autót regisztráltak Németországban tavaly, mint az azt megelőző évben – jelentette be a német Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA).
Az elektromos autók értékesítése fellendült: részarányuk az új autók között 6,7 százalékra nőtt, ami egy éven belül lenyűgöző 206,8 százalékos emelkedésnek felel meg.
De a siker korántsem véletlen. A szövetségi kormány vásárlási támogatással – más néven környezeti bónusszal – támogatja az e-autók vásárlását. Egy további innovációs bónusz pedig megkettőzi az állam részesedését az új autók árából.
A szövetségi kormány döntése kevés választási lehetőséget hagyott az autóiparnak.
Mivel az ösztönzők csak az e-autókra és a hibridekre vonatkoznak, az autógyártók arra kényszerülnek, hogy termelésüket átállítsák elektromosra.
Mindössze néhány nappal a gazdasági ösztönző csomag elfogadása után a Daimler három új elektromos modellt jelentett be. De nem csak a Daimler, a BMW vagy a VW kényszerül kínálatának gyökeres átalakításra, a lízingpiacot is jelentősen érinti az e-autók állami támogatása. Nekik, vagyis
a kereskedőknek és a flottaüzemeltetőknek az e-autó-prémium egyre nagyobb problémává válik.
A mesterségesen fűtött fellendülés sokba kerülhet a lízingcégeknek.
– Ha az árképzésben nem lesz változás, akkor az egész rendszer összeomlik – nyilatkozta a Handelsblattnak Lukas Steinhilber, a Vehiculum lízingplatform alapítója és ügyvezető igazgatója. A vállalkozás több ezer elektromos autóval kapcsolatos lízingszerződést közvetített, amelyek egy része úgymond lélegzetelállítóan kedvező.
Eleinte úgy tűnt, mintha az e-autók állami támogatása a lízingkereskedőknek kedvezne. A Handelsblatt szerint
a listaárnak több mint hatvan százalékát teszik ki a kedvezmények. Az alacsonyabb árak az e-autók és a plug-in hibridek lényegesen magasabb eladásához vezettek.
A lízingelt autók részaránya az elektromos szegmensben 2020 elején még csak hét százalék körül alakult, ám év végére kilencven százalék fölé emelkedett. Csakhogy: amikor a a lízingelt elektromos járművek visszatérnek a kereskedőhöz, akkor kiszámítják a maradványértéket. És itt van a probléma:
az e-autók állami támogatása miatt az új autók ára kedvezőbb lehet, mint a fiatal használtaké.
Lukas Steinhilber szerint ha a húszezer kilométert futott elektromos autók ugyanolyan drágák, mint egy új autó, akkor azokat már nem lehet forgalmazni. Emiatt
a kereskedők körében egyre nagyobb a félelem, hogy a használt elektromos autók a nyakukon maradnak.
– Megértjük az e-autó támogatás szükségességét, és az is jó, hogy átállunk az elektromos és hibrid technológiára. De ha semmi sem változik a maradványértékek körül, akkor a lízingcégek közül jó néhány bedől a következő években, ugyanis ők viselik a továbbértékesítés pénzügyi kockázatát – érvelt a Vehiculum vezetője.
Németországban a múlt év közepe óta a bruttó negyvenezer euró, azaz nagyjából 14 millió forint alatti kategóriában hatezer euróra növeltek az állami támogatást, és ezt ki kell egészítenie a kereskedőnek, így összesen kilencezer euró, tehát mintegy 3,1 millió forint lehet az ingyen pénz. Hazánkban a 11 millió forint alatti bruttó vételárú autókra legfeljebb két és fél millió forintos támogatást lehet igényelni – a keret egy nap alatt elfogyott.
Nálunk egyelőre nem fenyeget az elektromos autókkal foglalkozó cégek bedőlése, mert sokkal kisebb a piac.
Az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint bár a full- és konnektoros hibrid autók részaránya EU viszonylatban relatíve magas, mintegy négy és fél százalék, azonban a darabszám még mindig alacsony, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött.