1 órája
Termékvisszahívás - Ólmos fahéj, rovarirtós bab és fémreszelékes üdítő
Fémreszelék a Fantában, rovarirtó a bab konzervben, ólom a fahéjban. Néhány az okok közül, amiért az utóbbi időben termékvisszahívásra került sor. Az utóbbi hat hónapban 25 termék került le a boltok polcairól, ebből 11 az elmúlt két hónapban.
Forrás: Shutterstock
Fotó: SatawatK
Az utóbbi időszakban, látszólag sok termékvisszahívásra volt szükség. Az esetek kapcsán megkerestük a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt (NÉBIH). Válaszukban úgy értékelték, hogy a piacon fellelhető termékek nagy mennyiségéhez mérten nem számít kiemelkedőnek az az elmúlt időszak visszahívásainak száma.
Termékvisszahívás leggyakoribb okai
- baktériumok, vírusok jelenléte,
- növényvédő szer és állatgyógyszer maradékok,
- nehézfémek,
- valamint idegen anyagok, fémek, csomagolóanyagok jelenléte a termékben.
Az utóbbi hetekben gyakoriak voltak a visszavont élelmiszerekről szóló hírek. A legutóbbi épp tegnap, november 4-én jelent meg: egy mangalica kolbász lehet szalmonellával fertőzött.
A témával kapcsolatban megkerestük a Nébih-et, akik elmondták: fontos különbséget tenni a forgalomból való kivonás és a termékvisszahívás között. Ez utóbbit a fogyasztókhoz már eljutott élelmiszerek esetében kell alkalmazni, amennyiben fogyasztásuk kockázatot jelent.
Ki jelzi a problémát?
A visszavonás úgy zajlik, hogy a vállalkozások jelzik, ha azt feltételezik - például laborvizsgálatok alapján -, hogy egy élelmiszer amit behoztak, előállítottak, vagy feldolgoztak nem felel meg az élelmiszer-biztonsági követelményeknek. Erről a Nébih-et is tájékoztatják, akik egyrészről saját felületeiken is közzéteszik a visszahívást, másrészt megvizsgálja a vállalkozó által megtett intézkedéseket. Ha azok megfelelőek, akkor szankcióra nem kerül sor.
Az utóbbi fél évben nem volt szükség szankció kiszabására.
A termék visszahívását elrendelheti az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság is, de intézkedhetnek fogyasztói panasz alapján is. Viszont az érintett termék bolti visszavétele, valamint az árának visszatérítése a vállalkozó saját döntése, erre jogszabály nem kötelezi. Amennyiben egy visszahívásban érintett termék fogyasztását követően tünetek jelentkeznének, mindenképpen ajánlatos orvoshoz fordulni. Élelmiszer-eredetű megbetegedés esetén orvosi vélemény kell, amely igazolja, hogy összefüggésbe hozhatók a tünetek az élelmiszer elfogyasztásával.
Amennyiben a forgalomból kivont termék emberi fogyasztásra vagy állatok etetésére alkalmatlan, hulladékként kell kezelni a szabályok szerint. A megsemmisítést az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság helyszíni ellenőrzésen vagy az arra vonatkozó dokumentáció bekérésével felügyeli.
A boltok azonnal lépnek
A téma kapcsán megkerestük az egyik legnagyobb hazai élelmiszer láncot, a Tesco-t, hogy az áruházak, miként kezelik a termékvisszahívásokat. Hevesi Nóra, a Tesco sajtó osztályának kommunikációs munkatársa kérdéseinkre elmondta, szigorú minőségbiztosítási protokollt alkalmaznak a vásárlók biztonsága és egészsége érdekében.
– Vásárlóktól történő termékvisszahívás indulhat gyártói vagy szállítói kérésre, hatósági értesítés alapján, illetve belső vizsgálatot követően is. Amint megerősítés érkezik hozzánk a visszahívás szükségességéről, a belső online felületeinken az áruházvezetők azonnal értesítést kapnak és ugyan ezen a felületeken a megvalósításról is folyamatosan érkeznek a visszajelzések a folyamat lezárásig. Emellett a a vevőszolgálati pultokhoz, illetve a weboldalra is kikerülnek a vásárlói tájékoztatók.
Kiemelték: a vásárlók a náluk vett termékeket bármelyik áruházunkba visszavihetik, illetve bármely vevőszolgálati pultnál érdeklődhetnek és kérhetnek segítséget. Saját márkást blokk nélkül, szállítói márkást általában blokk bemutatásával. A visszagyűjtött termékeket nagyrészt megsemmisítik.