Bűnözők a kibertérben

3 órája

Online csalások - A 3 leggyakoribb mese amivel most próbálkoznak

„Jó napot, az ön bankjától telefonálok! A számláján gyanús pénzmozgást tapasztaltunk, bankbiztonsági kollégáink megakadályozták az utalást, de szükségünk van a banki adataira, hogy újra biztonságossá tegyük a fiókját” - egyik kollégánkat néhány napja hívták fel ezzel a szöveggel. Ő figyelt, de még mindig sok az áldozat.

Dániel Viktória

Forrás: Shutterstock

Fotó: AJR_photo

Egy pillanatnyi figyelmetlenség miatt, több évnyi megtakarítás kerülhet a csalók kezére. Az online csalások esetén a csillagos ég a határ, ami az anyagi kárt illeti. Ha a bűnözők megszerzik a banki adatainkat mindent visznek. Néhány napja egy 80 éves hölgy vált áldozattá Sopronban. 

A legaktuálisabb online csalási technikákról beszélt Szabó Csaba rendőr őrnagy, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának vezetője.
A legaktuálisabb online csalási technikákról beszélt Szabó Csaba rendőr őrnagy, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának vezetője.
Fotó: Mediaworks Archívum/Huszár Gábor

Arctalanul a weben

– A bűnözés struktúrájában átrendeződés tapasztalható az elmúlt években. A bűnelkövetők  jelentős része a kibertérbe tette át tevékenységét, ahol úgy érzik, hogy arctalanul és névtelenül sokkal könnyebben tudnak illegálisan tevékenykedni. Az esetek egy részében közvetlenül az anyagi javak, más esetekben bankkártya vagy online banki adatok megszerzése a cél – mondta el Szabó Csaba rendőr őrnagy, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának vezetője.  

Az ilyen típusú bűncselekményeknek nem korosztály függőek, gyakorlatilag mindenki áldozatául eshet, aki az internetet használja.

TOP 3 mese amivel a csalók most próbálkoznak

  1. „A banki ügyintézője vagyok…” A fentebb említett esethez hasonlóan, sokan próbálnak pénzintézetek nevében adatokat szerezni a gyanútlan emberektől. Ezek jellemzően telefonos hívások, ahol az a cél, hogy a hívott fél megadja a banki adatait. Esetleg utalja át vagyonát egy „védett számlára”.
  2. „Önnek díjbefizetési hátraléka van…” A bankok mellett szolgáltatók, csomagküldő szolgálatok, közművek sőt a hatóságok nevével is rendszeresen visszaélnek. Az SMS üzeneteknek egy célja van, hogy az illető rákattintson a bennük lévő linkre. Ezzel általában az igazi felületre kísértetiesen emlékeztető adathalász oldalra jut a felhasználó.
  3. „Intézem a szállítást, neked csak vissza kell igazolnod…” Az online piacterekben rejlő lehetőségekre már korábban felfigyeltek a bűnözők, korábban főleg a vevőket károsították meg, manapság azonban sokan utaznak az eladókra. Tipikus stratégia, hogy érdeklődőnek álcázzák magukat és a szállítás megszervezése miatt kérik, hogy az eladó adja meg adatait egy csomagküldő felületnek tetsző oldalon.

A fent említettek mellett továbbra is sokan próbálkoznak romantikus vagy befektetési csalásokkal is. Az adathalász oldalak mellett kedvelt technika a különböző alkalmazások letöltetése is, ezek általában távoli elérést biztosítanak az áldozat eszközéhez így a csalók megfigyelhetik a gépbe vagy telefonba bevitt adatokat, jelszavakat.

Online csalás áldozata lettem, mit tegyek?

Az aktuális csalási technikákról a www.kiberpajzs.hu oldalon lehet folyamatosan friss hírekhez jutni, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőrkapitányág pedig rendszeresen tesz közzé tanulságos, valódi eseteket közösségi oldalán.

– A csalók technikái folyamatosan finomodnak és egyre életszerűbb helyzeteket generálnak. Vannak olyan csalók, akik a hívószámot is megváltoztatják, hogy azonos legyen a bankéval. Az egyetlen lehetőség az online csalások megelőzésére a lakosság edukálása – hangsúlyozta Szabó Csaba rendőr őrnagy. 

Hozzátette, ha megtörténik a baj és az adatok illetéktelen kezekbe kerülnek az idő kulcsfontosságú.

– Ha már csak akkor jövünk rá, hogy csalóval volt dolgunk, miután kicsalta az adatainkat, haladéktalanul vegyük fel a kapcsolatot a bankunkkal és a rendőrséggel. Az eszköz újbóli biztonságossá tételéhez szükség lehet informatikus segítségére is. Minél hamarabb jelzik az áldozatok az esetet, annál több esély van arra, hogy visszaszerezze a vagyonát.

Jelszót, CVC kódot és a kétfaktoros azonosítót csak a kártya vagy fiók tulajdonosa ismerheti! Ezek megadását sem weboldal, sem ügyintéző, sem pedig hatóság nem kéri!

Tippek a csalók kiszűrésére:

  • Kérdezzük meg, hogy ha banki ügyintéző, miért kell neki az ügyfél banki azonosítója
  • Mondjuk azt, hogy át kell gondolni a dolgot, később visszahívjuk ( a csalók száma nem visszahívható)
  • Minél sürgetőbb a hívás annál gyanúsabb
  • Ismeretlen külföldi számot ne vegyünk fel, visszahívás előtt ellenőrizzük le
  • Magyartalan vagy helyesírásilag helytelen szöveget kapunk üzenetben
  • Eladóként a pénz fogadáshoz csak nevet és bankszámla számot kell megadni, egyéb adatot nem
  • A rendőrség kizárólag hivatalos úton postán vagy ügyfélkapunk keresztül kommunikál, erre egy korábbi videójukban is felhívták a figyelmet:

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában