Győri iskolaigazgatót és pszichológust kérdeztünk

3 órája

Fókuszban az iskolai zaklatás - "Az áldozat mellett a bántalmazó gyermekkel is foglalkozni kell"

A bőnyi késelés kapcsán is felmerült a lehetősége annak, hogy a támadó lányt korábban bántották, szekálták a társai. Az utóbbi év híradásaiban is rendre feltűntek a bullying-hoz kapcsolódó esetek. Sokakban felmerül a kérdés mit lehetne tenni? Győri iskolaigazgatót és pszichológust kérdeztünk arról milyen a helyzet térségünkben?

Dániel Viktória

Az iskolai zaklatásokkal kapcsolatban Tóth Kata pszichológust és Tóth István Konstantint a győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium igazgatóját kérdeztük.

Fotó: Csapó Balázs

  • Egyre nagyobb figyelmet kapnak az iskolai zaklatásos esetek.
  • A szakirodalom és a köznyelv többnyire Bullying-ként emelgeti azt a jelenséget amikor valakit kipécéz egy vagy több diáktársa és szóban, sőt esetenként fizikálisan is bántalmazzák. 
  • Az utóbbi egy évben itthon is többször hallhattunk ennek tragikus végeredményéről, legyen szó arról, amikor az áldozat önmaga ellen fordult, vagy azokról az alkalmakról, amikor társaira támadt.

Anonim bejelentő rendszer

Térségünkben több intézmény is figyel arra, hogy elejét vegye az ilyen eseteknek vagy ha már kialakult a probléma az érintett diákok tudjanak segítséget kérni. A győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégiumban három éve dolgoznak együtt iskolapszichológussal.

– Elég sok diák él a beszélgetés lehetőségével emellett pedig prevenciós foglalkozásokat is tartunk az osztályfőnöki órák keretében, a pszichológus és a szociális segítő bevonásával – mondta el Tóth István Konstantin igazgató. 

 A tanárok is odafigyelnek a diákokra és én magam is szoktam beszélgetni velük. 

A tapasztalat az, hogy az eddigi kisebb nézeteltéréseket meg tudtuk oldani közösen, ha kellett a szülőket is bevonva a beszélgetésbe. Azt viszont nem látjuk, hogy az online térben, hogyan viselkednek a fiatalok egymással, ez már kívül esik az iskola lehetőségein.

Az intézményben emellett 2021-óta Gyermekvédelmi Csoport is működik, sőt az online felületen névtelenül is lehet bejelentést tenni, ha valakit atrocitás ér.

Hatástalan taktika a tiltás

Tóth Kata pszichológus a megelőzés fontosságát hangsúlyozta és kiemelte: vannak elég jól működő intézményi gyakorlatok térségünkben.

– A zaklatás jellemzője, hogy folyamatosan eszkalálódik: apró megjegyzésekkel kezdődik, majd egyre élesedik a konfliktus, nő az erőszak mértéke. Ezért nagyon fontos, hogy elejét vegyük a problémának: megtanítsuk a gyerekeket az együttműködésre, illetve olyan kommunikációs és konfliktusmegoldási mintákat mutassunk nekik, amikkel anélkül tudják rendezni a nézeteltéréseiket, hogy lelki sebeket ejtenének egymáson. Az erőszak puszta tiltásával azért nem segítünk, mert ezzel együtt nem adunk más megoldási módot a fiatalok kezébe a probléma kezelésére. 

Fontos hogy a fiatalak megértsék  nem minden hibát lehet egy bocsánatkéréssel helyrehozni 

– Nagyon fontos a resztoratív technikák alkalmazása a mindennapok során, hogy a fiatalok megértsék, nem minden hibát lehet bocsánatkéréssel helyrehozni, hanem tevőlegesen is felelősséget kell vállalniuk a viselkedésükért, jóvá kell azt tenni.

Fontos, hogy a gyerekeknek legyen kihez fordulniuk a történtekkel kapcsolatban, ne maradjanak magukra.
Fontos, hogy a gyerekeknek legyen kihez fordulniuk a történtekkel kapcsolatban, ne maradjanak magukra.
Fotó: New Africa

Továbblépés a zaklatás után

– A Győri Radnóti Miklós Általános Iskolában is dolgozom, és azt tapasztalom, hogy a tanárok nagyon figyelmesek, közeli, bizalmas kapcsolatot ápolnak a tanulókkal. Az egyéni foglalkozásaim mellett gyakran tartunk megelőző jellegű osztályfoglalkozásokat. Az intézménybe kijár iskolai szociális segítő is, így nemcsak a tanítókra, tanárokra hárul az ilyesfajta problémák kezelése. A befektett munka pedig meghozza a gyümölcsét.

Tóth Kata kiemelte, egy gyerek sem érdemli meg, hogy bántsák. Néha azonban nem lehet elkerülni, ilyenkor segíteni kell őt abban, hogy ezt ne áldozatként, örök vesztesként élje meg, hanem saját erőforrásává kovácsolja, hogy felül tud rajta emelkedni. Ezért fontos, hogy a gyerekeknek legyen kihez fordulniuk a történtekkel kapcsolatban, ne maradjanak magukra.

A néző is sérül

– Az áldozat mellett a bántalmazó gyermekkel is foglalkozni kell, mi vezeti erre az útra. Aki boldog és kiegyensúlyozott, az nem akar másoknak bánatot okozni, erőszakkal felülkerekedni bárkin is.

 Ugyanakkor az iskolai bántalmazás sosem csak két emberről vagy az áldozatról és az őt zaklató csoportról szól.

A bullyingnak mindenki részese, sőt elszenvedője, mert azokban is nyomot hagy, aki látja, hallja. Az iskolai gyakorlatok mellett szót kell ejteni a családról is. Minden eset egyedi, és sose azt keressük, kit lehet hibáztatni, de általánosságban elmondható, nem mindegy, a szülő milyen viselkedési mintákat ad a gyermeke számára. A legfontosabb, hogy ne csak akkor üljenek le a gyermekkel beszélgetni, amikor viselkedésváltozást tapasztalnak, hanem a mindennapok során teremtsenek otthon olyan bizalmi légkört, amiben a fiatal megnyílhat.

Van segítség:

Ifjúsági lelki elsősegély vonal: 13700 ingyenesen hívható hétköznap 17-től 21 óráig

Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálat : 116-123  ingyenesen hívható a hét minden napján 24 órában

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában