2023.11.10. 10:32
Euróezrekbe került a határsorompó: a somfalvi önkormányzat részéről semmiféle kompromisszumkészséget nem tapasztalnak a nyitás felé - fotók
Az ingázók kicsit sem derűlátóak, továbbra is rendíthetetlenül állnak a gépkocsiforgalmat akadályozó oszlopok az Ágfalva és Somfalva (Schattendorf) közötti határon. A tiltakozó civileket is képviselő ügyvédi iroda közérdekű adatigénylése viszont sikerrel járt, megtudták, hogy Somfalva 120 ezer eurót költött az oszlopokra.
Közérdekű adatigénylés keretében kikértük, hogy a somfalvi önkormányzat eddig mennyi pénzt költött a határzárra, illetve mi az oka, hogy nem tudják ideiglenesen sem beüzemelni (vagy épp a szerelések végéig kikapcsolni) az oszlopokat
- tájékoztatott a Somfalva és Ágfalva közötti határral kapcsolatos újabb fejleményről dr. Taller Péter, az NZP Nagy LEGAL ügyvédi iroda munkatársa.
- A válaszlevélben nehezményezik az általunk tárgyként megjelölt „határzár” elnevezést, holott a berendezés ténylegesen lehetetlenné teszi a gépkocsiforgalmat a határon. A kérdésünkre azt írták, hogy ugyan ki tudnák kapcsolni az egész berendezést úgy, hogy a javításokig be legyenek húzódva az oszlopok, de ezt mindannyiunk biztonsága miatt nem teszik meg. Ez a válasz igencsak meglepően hangzik számunkra. A viszont látszik, hogy hozzávetőlegesen 120 ezer eurót költöttek eddig a berendezésre. Rákérdeztünk arra is, hogy milyen kapcsolatban áll a polgármester a közlekedési szakértővel, akinek a szakvéleményét használják ürügyként. Egy korábbi fénykép alapján ugyanis úgy tűnik, hogy meglehetősen jóban vannak. Erre az a válasz érkezett, hogy a szakmai együttműködésre tekintettel ismerik egymás - tette hozzá a jogász, akitől azt is megtudtuk, hogy valószínűleg november végén lesz a határkérdésben egy bírósági tárgyalás, ahol az ügyvédi irodájuk a felperes.
Euróezrekbe került a határsorompó: a somfalvi önkormányzat részéről semmiféle kompromisszumkészséget nem tapasztalnak a nyitás felé
Fotók: Szalay KárolyMindeközben a határon a helyzet változatlan. Az emberek az egyik oldalon leteszik a kocsit, a túloldalon pedig beszállnak egy másikba és úgy mennek tovább. Aki közelben lakik és Somfalván van dolga, az megoldja biciklivel, vagy a magyar oldalon hagyja a kocsit és gyalog megy át. Sokan már-már beletörődtek a pár éve még elképzelhetetlen helyzetbe.
Amikor megépült ez az út a somfalviak és az ágfalviak is örültek. Somfalva akkori vezetése nyitott volt a határ menti kapcsolatok ápolására, de a mostani polgármester részéről semmiféle kompromisszumkészséget nem tapasztalunk, ezért nem vagyunk derűlátóak a jövőt illetően
- mondják egybehangzóan a határ túloldaláról biciklivel érkező ágfalviak.
Kustor József és kollégája gyalogosan lépik át a határt. Ők mindketten Lépesfalván (Loiperdsdorf) dolgoznak asztalosként és két kocsival oldják meg a munkába járást.
- A kollégám autója a másik oldalon maradt, reggel amikor jövünk, azzal megyünk tovább Lépesfalvára, most pedig az enyémmel haza. Az oszlopok ügyében nem várunk sok jót. A tüntetésekkel sem értek el eredményt. Lassan beletörődnek az emberek ebbe a lehetetlen helyzetbe. A kintiek közül sem ért mindenki egyet a lezárással, mert így nekik is kerülni kell, de ők vannak kevesebben - mondja, majd hozzáteszi, nem nézik jó szemmel a magyar munkavállalókat a határ túloldalán. Hiába mondjuk, hogy a magyarok azt a munkát végzik el, amit az osztrákok nem vállalnak, de az eredmény mégis az, hogy ezzel letörik a kinti béreket. A romló szomszédi viszonynak ez is oka.
Mint arról korábban a Kisalföld többször beszámolt, Somfalva önkormányzata az Európai Unió társfinanszírozásában megépült közutat először a reggeli és az esti órákban zárta le a gépjárműforgalom elől, ezzel akadályozva az Ausztriában munkát vállaló magyar lakosok gépkocsival történő munkába járását. Ez év március 1-jétől még drasztikusabb lépéshez folyamodtak, útépítési munkálatokra hivatkozva teljesen lezárták az utat. Útakadályként emelkedő-süllyedő oszlopokat építettek a kishatáron. Úgy tervezték, hogy július 1-jét követően kérelemre, külön elbírálás alapján engedélyeznék a használatát úgy, hogy azt egy matrica megvásárlásával előre meghatározott díj, 160 euró megfizetéséhez kötnék. Matricát azonban hiába igényeltek az ágfalviak, senki nem kapott választ a kérelmére. Az emelkedő-süllyedő oszlopok azóta sem üzemelnek, masszív akadályt képeznek az autók előtt, figyelmen kívül hagyva a határok szabad átjárhatóságáról szóló schengeni egyezményt.