2023.09.25. 08:35
Nagygenerál az M1-es autópályán - Idén még hat szakasz van hátra
Az M1-es autópálya idén közel 100 kilométer hosszan újul meg. Ez május eleje óta érinti az autósokat több szakaszon Győr-Moson-Sopronban és Komárom-Esztergomban is. A soha nem alvó sztráda üzemeltetője, az MKIF kérdésünkre azt közölte: az M1-esen eddig több mint tucatnyi szakasz burkolatjavításával végeztek, azonban a tervezett felújításnak még közel harmada előttük áll.
A sztráda mindkét oldalán közel 40 kilométernyi rekonstrukciót terveznek még idén ősszel. Ezek a munkák főként Győrhöz közeli szakaszokat érintenek majd. Fotó: MKIF
- Akik naponta járnak az M1-esen, azt érezhették egész nyáron, hogy terelést terelés követett.
- Tavasz végétől folyamatosan, egyszerre több helyszínen zajlott, zajlik a nagygenerál, ami nagyon rá is fért a sztrádára. A munkának egyelőre közel sincs vége.
- „Eddig 400 ezer négyzetméteren újult meg az aszfaltburkolat az M1-es autópályán. Az elmúlt négy és fél hónapban tizenöt etapot tettünk rendbe. A forgalom folyamatos haladását átterelésekkel biztosítottuk” – közölte Szimicsku László, az MKIF kommunikációs igazgatója.
- Novemberig további 40 kilométeren teszik rendbe az M1-es autópályát
Figyelmetlen autósok
Becslések szerint naponta több mint 100 ezer autó fordul meg az M1-esen Győr és a hegyeshalmi határ között. Utóbbi adat elsősorban annak tükrében beszédes, hogy a világjárvány előtt ez a szám „csak” 75-80 ezer volt, vagyis a növekedés szembeötlő. Az állandóan sűrű forgalom mellett közlekedésbiztonsági szempontból is kőkemény feladat az M1-es burkolatának erősítése.
„Rendszeresen előfordul, hogy egy-egy figyelmetlen autós behajt a terelésekbe. Ezzel eddig idézőjelben csak a friss aszfaltfelületen okoztak kárt. Szerencsére az útépítő szakemberek nem sérültek az M1-es felújítása során, igaz, az többször előfordult, hogy az utolsó pillanatokban kellett elugraniuk a lezárt részbe tévedt járművek elől. Ezért is fontos, hogy ne megszokásból vezessünk, ne kövessük az előttünk haladót a sztrádán, hanem tartsuk be a kihelyezett táblák jelzéseit” – hallottuk Szimicsku Lászlótól.
Törött dilatáció okozta a fő fejtörést
Az észak-dunántúli szakaszokon a fő fejtörést a szakembereknek a Rába híd dilatációjának cseréje okozta Győr térségében. Ez a munka május elejétől egészen mostanáig, szeptember közepéig tartott.
Itt azonnali beavatkozásra volt szükség, mivel a dilatáció az autópálya egyik oldalán eltörött. Miután a vészhelyzetet megoldották, azt a döntést hozták, hogy biztonsági okokból a sztráda másik oldalán is cserélik a műtárgy elöregedett szerkezetét.
Jelenleg három etapon dolgoznak
Az elmúlt hetekben az útépítők a Mosoni pihenőhelynél Mosonmagyaróvár közelében és Börcs térségében dolgoztak, miközben jelenleg is tart az M1-es burkolatának javítása Komárom-Esztergomban a Remeteségi pihenőhelytől a Grébics megállóig, valamint Nagyigmándnál is. Győr-Moson-Sopronban a magyar-osztrák határ közelében három km-es szakaszon vetik be a munkagépeket ezekben a napokban.
Ha az említett három etappal végeznek, akkor november elejéig további hat szakasz felújítását kezdik el bő 40 kilométeren. Ezek nagy része az M1-es győri elkerülőjét érintik majd; Nagyszentjános, Győrszentiván, Ménfőcsanak, Gyirmót, Ikrény és Börcs közelében.
Adódtak kellemetlen meglepetések
A tervezetthez képest menetközben hány új szakaszt kellett bevonni a korszerűsítésbe a gyorsan romló útfelület miatt? – kérdeztük. „Új etapokkal nem bővítettük a listát, ám az rendszeresen megesett, hogy a tervezetthez képest hosszabb felületen aszfaltoztunk, vagy a pálya mélyebb rétegeit is cserélnünk kellett. Sokszor ugyanis csak a felület felmarása után derült ki, hogy vannak mélyebb szerkezeti elváltozások, amelyek azonnali megoldást kívántak” – hangzott a válasz.
A három sáv szem előtt
Szimicsku László hozzátette: jövőre is várhatók burkolatcserék az M1-esen, elsősorban a Bábolnához közeli Concó-pihenőhely és a hegyeshalmi határ között.
„Az is célunk a mostani beruházással, hogy az M1-es kétszer háromsávosra tervezett bővítésének indulásakor (a legutolsó információk szerint ez 2025-ben kezdődhet legkorábban – a szerk.) minél kevesebb helyszínen kelljen újabb beavatkozásokat végezni az aszfalton. Ennek azért van jelentősége, mert a háromsávos szélesítés idején kétszer kétsávot szinte folyamatosan biztosítani akarunk a közlekedőknek” – hangsúlyozta az MKIF kommunikációs vezetője.