100 gyalogost ütöttek el

2023.05.22. 21:18

Veszélyes útszakaszok - Tavaly 22-en vesztették életüket Győr-Moson-Sopron útjain

A balesetek többsége lakott területen történt. A leggyakrabban az M1-es autópályán és a 83-as főúton végződnek az ütközések személyi sérüléssel. A Magyar Közút több körforgalomban és csomópontban vizsgálja a megoldást.

Dániel Viktória

2021-ben egy huszonkét éves fiatal vesztette életét, amikor busszal ütközött. A tragédia helyszíne a 83-as főút volt, ami Győr-Moson-Sopron legveszélyesebb útszakasza.

Forrás: Kisalföld archív

Fotó: Csapó Balázs

Száz gyalogost ütöttek el lakott területen 2022-ben. Ennél több balesetet csak olyan járművek okoztak, amelyek egymás útját keresztezték, szám szerint százharminchat alkalommal – derül ki a Magyar Közút lapunknak küldött statisztikájából. Lakott területen kívül a pályáról lesodródó, valamint az azonos irányba haladó és összeütköző, azaz ráfutásos balesetek a leggyakoribbak. Ezek többnyire a sebesség helytelen megválasztásából adódnak. Az esetek mintegy hatvan százalékában könnyű sérüléssel megússzák az utasok. A tragédiák oka elsősorban az elsőbbség meg nem adása, amelyet a sebességtúllépés követ.

Az elmúlt egy évben huszonkét halálos baleset történt a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság adatai szerint, ebből három az M1-es autópályán vagy valamelyik főúton, a többi lakott területen, elsősorban Győr és Sopron közigazgatási területén belül. Ezeken a szakaszokon ugyanebben az időszakban 126 személyi sérülés történt. A tragédiák oka elsősorban az elsőbbség meg nem adása, amelyet a sebességtúllépés és az irányváltoztatás, a kanyarodás, haladás szabályainak megsértése követ.

Motoros, teherautó baleset a Győri úton.
A halálos balesetek többsége lakott területen történik. Sopronban egy motoros vesztette életét, amikor összeütközött egy járműszerelvénnyel. 
Fotó: Szalay Károly / Forrás: Kisalföld archív

A legveszélyesebbnek az M1-es tekinthető, ezt követi a 83-as és a 82-es főút. A 81-es számú főútvonalon a legkevesebb a baleset. 
További szomorú statisztika, hogy a koronavírus-járvány alatt lecsökkent baleseti szám visszaállni látszik a vármegyében szokásos átlagos szintre. A balesetek 61 százaléka történik a településhatárokon belül, ugyanakkor ki kell emelni, hogy míg ezeken a területeken az esetek 1 százaléka halálos végkimenetelű, a nagy sebesség miatt az autópályákon és főutakon történő ütközések és kisodródások 5 százalékában veszíti valaki az életét, 38 százalékában pedig súlyos sérüléseket szenvednek az utazók. 

A rendőrség és a Magyar Közút is nagy figyelmet fordít arra, hogy megelőzzék a szerencsétlenségeket. 
A rendőrök civil gépjárművel menet közben ellenőriznek, ezek az úgynevezett „Pofátlan-(tan)ítás” akciók. Egyre több településen alkalmazzák a „Trafibox”-okat, valamint a szomszédos megyékkel is folyamatosan tartják a kapcsolatot és összehangolt akciókat szerveznek. 

A Magyar Közút több vármegyei útszakaszt vizsgál annak érdekében, hogy csökkenjen a balesetek száma. Lakott területen elsősorban a csomópontokban történnek az ütközések. A vezető ok az elsőbbség meg nem adása. Az elmúlt 3 év adatai alapján jelenleg kiemelten foglalkoznak Sopronban a Bánfalvi út–Besenyő utca kereszteződéssel, Győrben az Árkád jelzőlámpás körgeometriás, illetve a 82 számú főút–Mónus Illés utca csomópontokkal. A vizsgált, lakott területen kívüli szakaszok: Pinnyén a 85 számú főút–8612 jelű összekötő utak csomópontja, Győrszemerén a 83-as főút 61–62-es kilométerszelvények közötti szakasza, Töltéstaván az M1 autópálya–81-es főút csomópontja, valamint Nagycenken a 84-es főút–84603 jelű bekötőút csomópontja. 
 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában