2023.05.29. 07:00
A pannonhalmi diákok az Estöri–Kreatív Történelmi Verseny győztesei
Az Esterházy Magyarország Alapítvány otthonában, Kismartonban tartották az idei verseny döntőjét. A tizenkét hazai és határon túli középiskola diákcsapatainak vetélkedőjéből a Pannonhalmi Bencés Gimnázium csapata került ki győztesen. Régiónkból rajtuk kívül a Révai Miklós Gimnázium és a Győri SZC Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum és Kollégium kilencedikes és tizedikes diákjai vettek részt a megmérettetésen.
Az első helyezett Pannonhalmi Bencés Gimnázium csapata: Barcza Ambrus, Schrődl Farkas, Vida Vilmos és felkészítőjük Csertán Judit
Fotó: Esterházy Magyarország Alapítvány
Kommunikációs és előadói képességeiket, valamint történelmi tudásukat megmutatva a legmeggyőzőbben bizonyították, hogy átfogó ismeretekkel rendelkeznek az idei verseny témájáról, az Európai Unió korai történetéről. A verseny lebonyolítását idén az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája is segítette.
Tizenkét középiskola – négy fővárosi, egy pilisvörösvári, két győri, egy békéscsabai, egy nagykanizsai, egy marosvásárhelyi, egy pannonhalmai és egy révkomáromi – háromfős diákcsapatai vetélkedtek az az idei Estöri - Kreatív Történelmi Verseny fődíjáért, a Kismartonban megrendezett döntőben.
A fordulatokban gazdag és a diákok kommunikációs, sőt színészi képességeit is, és történelmi tudását megcsillogtató megmérettetésből végül a Pannonhalmi Bencés Gimnázium csapata került ki nyertesen.
A Pannonhalmi Bencés Gimnázium győztes csapatának egy generációkon átívelő német család történetét feldolgozó Instagram oldalát IDE>> kattintva tudják megnézni.
Mögöttük a budapesti Deák Téri Evangélikus Gimnázium és az Újpesti Babits Mihány Gimnázium egy-egy csapata végzett a második, illetve a harmadik helyen, emellett, az Újpesti Babits Mihány Gimnázium egy másik csapata különdíjban részesült.
A különdíjat Péterffy Balázs, a Klebelsberg Központ szakmai elnökhelyettese adta át, az Esterházy Magyarország Alapítvány pedig a dobogós csapatokat értékes informatikai és audiovizuális eszközökkel jutalmazta kiemelkedő teljesítményükért.
A versenyt hét éve azért alapították, hogy a résztvevő diákok – történelmi ismereteik mellett - kommunikációs képességeiket, kreativitásukat, kritikai érzéküket, valamint a digitális technológia használatában való jártasságukat is fejleszthessék. Mindez összhangban áll az Alapítvány azon törekvésével, hogy értékteremtő kezdeményezéseket támogatva építsen hidat a múlt értékei és a kortárs megközelítések közzé.
„Mi vezetett az Európai Unió létrejöttéhez?”
Az Estöri ezúttal olyan feladat elé állította a versenyzőket, amelyben a jelenkori közélet aktuális kérdéseiben való tájékozottságuk is mérlegre került.
A verseny idei témája ugyanis az Európai Unió létrejötte, 1957-2004 közötti története, és napjainkban betöltött szerepe volt.
A döntőig tizenkét csapat jutott el, de több mint száz csapat nevezett a tavaly októberben elstartoló versenyben. Egy online tudásfelmérő kvíz kitöltése és egy kreatív feladat végrehajtása után jutott be huszonegy csapat a személyes megmérettetéssel járó középdöntőbe. Az Eszterházy-kastélyba pedig további kvízek, előadások és videós feladatok megoldása vezette a döntősöket.
A csapatok beugró feladata a döntőben egy európai uniós tagország Instagram oldalának elkészítése volt. Két-két csapat kapott egy országot: Németország, Franciaország, Spanyolország, Írország, Nagy- Britannia, Ausztria legújabb kori történetét kellett bemutatni, kitérve az Európai Unióhoz való csatlakozásukra. A diákok videókkal, komoly színészi játékkal színesítve dolgozták fel az Unió létrejöttének körülményeit, az egyes országokban a csatlakozáshoz vezető út fontosabb mérföldköveit.
„A diákok láthatóan sok energiát fektettek a beugró feladatok elkészítésébe, a döntőben pedig a felkészültségükről is számot adtak. Az idei verseny a diákokat arról győzhette meg, hogy történelmi ismeretekkel felvértezve a jelen kérdéseiről is megfontoltabb, érettebb véleményt tudnak alkotni. Minden résztvevőnek gratulálunk a döntőben és azt megelőzően nyújtott kiemelkedő teljesítményéhez! Örülünk annak, hogy az Estöri révén magyar középiskolások, határon innen és túl, jobban megismerhették a közös történelmünket és azt, hogy vannak olyan közös érdekeink és értékeink, amelyek összekötnek bennünket még legalább 26 európai országgal” – mondta el Czigány Balázs, az Esterházy Magyarország Alapítvány igazgató-helyettese.
Foki Tamás, a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium korábbi igazgató-helyettese, a zsűri elnöke elmondta: „Az Európai Unió létrejöttének közvetlen előzményei valójában felfedik Európa teljes középkori és újkori történetét is. Ezért volt izgalmas ez a téma és követelt meg széleskörű tudást a diákoktól, ugyanakkor az okok és a tágabb összefüggések felismerését is. A diákok szoros versenyben mutatták meg, hogyan képesek megbirkózni ezzel a kihívással. A győzteseknek, és minden résztvevőnek szívből gratulálok a teljesítményéhez!”
A szervezők tervei szerint a következő évad témája az Európai Unió 2004-et követő története lesz, így ezúttal már a közép-kelet-európai országok, köztük Magyarország története is terítékre kerülhet.
Az Estöri – Kreatív Történelmi Verseny Kismartonban megrendezett döntője: