2022.10.01. 17:12
3+2 állami beruházást függesztettek fel Győr-Moson-Sopronban
A Mosoni-Duna híd építése, a Lukács-iskola és az Ásványráró-Dunaszeg közötti kerékpárút felújítása marad el. Korábban eredménytelennek hirdették a a Fertő-tavi beruházásra kiírt közbeszerzést, és nincs információ a Győri Nemzeti Színház felújításával kapcsolatban, amit az eredeti tervek szerint már be is kellett volna fejezni.
Az országban ez lett volna az első egy kábelsíkos felfüggesztésű, egypilonos közúti híd, ami a tervek szerint 2024-re készült volna el. Az Ipar utcát a Bácsai úttal összekötő beruházás a városi közlekedés tehermentesítését szolgálta volna.
Forrás: NIF
Még júliusban jelent meg az a kormányhatározat, amelynek értelmében felfüggesztenek, illetve felülvizsgálnak minden olyan állami beruházást, amelynek kivitelezése még nem kezdődött meg. Később Gulyás Gergely kancelláriaminiszter úgy nyilatkozott, hogy lehetnek kivételek. A felfüggesztés alól alapesetben azok a projektek mentesülnek, amelyek érvényes kivitelezői szerződéssel rendelkeznek és már a munkaterületet is átadták. Hozzátette azt is, hogy a kormány döntése alapján egyedi esetekben lehetnek majd további kivételek.
Csepreghy Nándor, az Építési és Beruházási Minisztérium miniszterhelyettese pedig arról beszélt, hogy a felfüggesztett beruházásokat újratervezik, és 2025-2026-ban újraindítják őket. A Magyar Nemzetnek adott válaszában a minisztérum úgy fogalmazott:
„Nem szeretnénk torzókat az országban, ezért minden megkezdett építkezés tovább folytatódhat. A felfüggesztés csak azokra a fejlesztésekre vonatkozik, amelyek még közbeszerzési vagy tervezési fázisban vannak”.
A cikkből az is kiderül, hogy a szóban forgó fejlesztések megvalósítását csupán ideiglenesen függesztette fel a kabinet. Azok megvalósításának idejét prioritási lista határozza meg. A gazdaságélénkítő hatással járó fejlesztések kerülnek majd a lista élére.
Az elmúlt héten került nyilvánosságra a felfüggesztett beruházások listája. Ebben három projekt szerepel térségünkből:
- Győr, Mártírok útja és 1301 jelű út közötti szakasz (új Mosoni-duna-híd) megvalósítása
- Győri Műszaki Szakképzési Centrum Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma teljes körű felújítása
- Ásványráró-Dunaszeg kerékpárút (EuroVelo 6 – 96505-1A OtrT) 1., 2. szakasz felújítása (968412257, 68709684)
A múlt héten megkérdeztük Simon Róbert Balázs és Kara Ákos országgyűlési képviselőt, hogy folynak-e tárgyalások azügyben, hogy az új Mosoni-Duna híd építése is bekerülhessen a kivételek közé? Az esetleges újratervezés milyen hatással lehet a projektere? Kell-e új közbeszerzési eljárásokat kiírni, amikor újraindítják a beruházásokat? Valamint a Lukács-iskolával kapcsolatban nekik és az intézményvezetőnek is feltettük azt a kérdést, hogy mekkora összegű beruházást terveztek a Lukács iskola felújítása kapcsán és mit foglalt magában a teljes körű felújítás? Veszélyezteti-e a felújítás elhalasztása az intézmény hosszú távú működését?
Kérdéseinkre Simon Róbert Balázs országgyűlési képviselő elmondta, hogy folyamatosak az egyeztetések a minisztériummal. A Lukács igazgatója a Győri Szakképzési Centrumhoz, mint fenntartóhoz irányított bennünket, de mindeddig nem kaptunk tőlük választ.
Fertő-tó: forráshiány miatt eredménytelen közbeszerzés
A listában nem szerepel a Fertő-tó partjára tervezett beruházás, amelynek leállításáról július 7-én, az EKR felületére délután 3-kor felkerült az ajánlatok összegzéséből derült ki, hogy a közbeszerzést pénzhiány miatt eredménytelennek nyilvánították.
Ezzel kapcsolatban július 22-én Farkas Ciprián polgármester tette közzé azt a levelet, miszerint
Lázár János miniszter megerősítette, hogy a magyar kormány elkötelezett Sopron fejlődése mellett. A kormány nem áll el a Fertő tavi beruházástól, csupán átütemezi annak megvalósítását a háború gazdasági hatásai miatt. Ezzel kapcsolatban beruházás helyzetével és lehetséges folytatásával kapcsolatos kérdéseinkre az Építési és Beruházási Minisztériumtól azt a választ kaptuk, hogy „amíg a mélyépítési munkák befejeződnek, a beruházás további részei – részben a tervek felülvizsgálata miatt is – határozatlan időre felfüggesztésre, majd felülvizsgálatra kerülnek”.
Sem felújítás, sem kulturális negyed
Ugyanígy nem olvashatunk a Győri Nemzeti Színházról, amelynek – és az előtte lévő II. János Pál pápa tér – felújítására 22 milliárd forintot ítéltek meg a Modern Városok Program keretében. A tervpályázat is lezárult és eredményt hirdettek 2018-ban, de a munkálatok végül nem kezdődtek meg. Ebben az évben a színház megépítésének 40. évi jubileumi évadnyitóján Radnóti Ákos, Győr alpolgármestere elmondta, hogy a „Modern Városok Program keretében Győri Nemzeti Színház és környezete megújul. A meghirdetett húszmilliárdos fejlesztésből nyolc milliárd forint jut a győri teátrum teljes rekonstrukciójára. A tervezett beruházás 2019 őszétől indul, így a Győri Nemzeti Szinház társulata és a Győri Balett az Olimpiai Sportpark nagycsarnokában játszik. A tervek szerint a beruházás 2021 őszére készül el, ekkor vehetik majd a társulatok és a közönség birtokba a 21. századi modern épületet”. A győri városvezetés 2020-ban közleményt adott ki, hogy korábbi döntéssel ellentétben a következő évadban is a Győri Nemzeti Színház épületében tartja előadásait a színház és a Győri Balett társulata. "Sport és kultúra sok esetben tud kéz a kézben járni, de csak egymást erősítve, nem pedig gyengítve. A létesítményt meghagyjuk a sportolóknak" – közölte márciusban Dézsi Csaba András polgármester. Hozzátette, hogy az épület felújításának idejére a társulatoknak új otthont kell találni. Az igazgatókkal szoros együttműködésben, igényeiket figyelembe véve dolgoznak a lehető legjobb megoldáson. Javaslatok már vannak, jelenleg azok megvalósíthatóságát vizsgálják. Áprilisban pedig, a Kisalföldnek adott interjúból derült ki, hogy Dézsi Csaba András szerint, a felújítás helyett érdemes lenne egy új kulturális központot létrehozni Győr városában, a színházat pedig le kellene bontani.
Nem csak a híd, a fák is odavesztek
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től az UNITEF’83 Zrt. 2019-ben kapott megbízást egy újabb Mosoni-Duna-híd tervezésére az Ipar utcát a bácsai városrésszel összekötő, új tehermentesítő körút utolsó, keleti szakaszának részeként.
„A projekt megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek készen vannak. A kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárást valószínűleg 2021 második negyedévében indítjuk el. A nyertes vállalkozóval a szerződéskötés várhatóan év végén lesz. Az ütemezés alapján a projekt 2024 második felére zárulhat”- mondta el kérdésünkre tavaly áprilisban Hideg András a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója.
A NIF Zrt. 2021. 10. 21-én jelentette be, hogy befejezte a Győr belső tehermentesítő út megvalósításának előkészítését. A környezetvédelmi engedély, és az építési engedélyek rendelkezésre állnak, az út- és híd kiviteli tervek elkészültek, az új Mosoni Duna híd terveinek hatósági jóváhagyása megtörtént. Folyik a kivitelezői közbeszerzési eljárás, és a kivitelezéshez szükséges területek megvásárlása. Ezzel együtt 2021. november 02-től megkezdi és még abban az évben be is fejezi a nyomvonalon lévő fák kivágását. Közleményükben azt is jelezték, hogy a kivágott fák helyére a nyomvonal mellett a projekt befejezése után mintegy 208 db 8/10 törzskörméretű, és 620 db 12/14 törzsméretű facsemete, és mintegy 2500 db cserje kerül majd elültetésre. A füvesítés 67000 m2-en fog megtörténni.